"המהנדסות החרדיות סוגרות את הפער המגדרי בהיי-טק"

"השאיפה היא לראות יותר נשים בתפקידים איכותיים בהיי-טק, כמו מפתחות תוכנה ומהנדסות", אמרה לאנשים ומחשבים רחלי גנות, מנכ"לית רייצ'יפ, שמדליקה הערב (ד') משואה בטקס יום העצמאות

רחלי גנות, מנכ"לית רייצ'יפ (בחולצה הלבנה). צילום: תומי הרפז

מה לדעתך גרם לך לזכות בכבוד של הדלקת משואה, ועוד ביום העצמאות ה-70?
"הנושא המרכזי של טקס הדלקת המשואות היה "מורשת של חדשנות", שהוא נושא מקסים בעיני, נושא שבאמת מייצג את מדינת ישראל בתקופה זו של חגיגות ה-70. הנושא הזה קרוב לליבי והוא ליבת הפעילות שלי בחיי היום יום. מצד אחד ישראל היא אומת סטרטאפ, שהחברה שלי, רייצ'יפ, משמשת שחקן מרכזי במסגרת זו. אנו מבצעים את הפרויקטים הכי חדשניים עבור תעשיית ההיי-טק ומצד שני החיבור למורשת ולמסורת כשסביבת העבודה מותאמת לדרישות ההלכה. החזון שלי הוא לתת מענה למחסור במהנדסים בתעשייה יחד עם שילוב ותעסוקה איכותית לנשים חרדיות".

"אני חברת הנהלה באיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) שבו אנו פועלים לקידום תעשיית ההייטק על כל גווניה בישראל כולל ועדה שעוסקת בשילוב חרדים בהיי-טק".

מה עושה רייצ'יפ?
"את רייצ'יפ הקמתי לפני 10 שנים, החברה מספקת שירותי פיתוח לחברות היי טק בישראל, הן ברמת התוכנה והן בחומרה. בעולמות החומרה אנו מבצעים את כל שלבי הפיתוח של השבב משלב התכנון ועד לשלב הייצור לרבות שלבי העיצוב (Design); אימות ו-BACKEND וכן בדיקות של פוסט סיליקון. בעולמות התוכנה אנחנו חזקים בתחומים של זמן אמת, מערכות משובצות מחשב וכן אפליקציות ל-Web ולמובייל, כולל ה- QA והאוטומציה.

"משרדי החברה לרבות מחלקות המו"פ ממוקמים בבני ברק, סניף נוסף ממוקם בשכונת הדר הכרמל בחיפה, בעלת האופי החרדי, אליו מגיעות עובדות מכל אזור הצפון. בנוסף, לחברה יש גם פעילות באזור ירושלים".

כיצד שכנעתם חברות להוציא את העבודה אליכם?
"בהתחלה היה קשה יותר לשכנע לקוחות להוציא עבודה אלינו, אבל במהלך השנים המהנדסות שלנו הוכיחו את עצמן, וכיום הן שם דבר ונחשבות לסיפור הצלחה".

כיצד הופכים נשים שלא הוכוונו לכך לתכנן שבבים או לפתח תוכנה מורכבת?
"העובדות מגיעות אלינו בדרך כלל לאחר לימודי הנדסאות, הנדסת תוכנה או אלקטרוניקה, ואנחנו מכשירים אותן לתחומי המומחיות של החברה ולפרויקטים הספציפיים שבהם הן אמורות להשתלב. הן מתחילות בליווי צמוד של מנהלים מנוסים מהתעשייה וכיום, אחרי 10 שנים, צוות הליווי כולל גם ראשות צוותים חרדיות שצמחו בחברה".

מה את יודעת על שילוב נשים בחברות היי-טק אחרות?
"ההיי-טק הוא תחום גברי מובהק והנשים מהוות בו מיעוט. דווקא המהנדסות החרדיות סוגרות את הפער המגדרי בתחום ומזרימות הרבה נשים לתעשייה.

בפעילותי כחברת הנהלה וכיו"רית פורום מדע וטכנולוגיה בעמותת פני"ם חדשות, יזמתי בשנים האחרונות מפגשי מנטורינג לנערות מכל המגזרים (חילוני, דתי וערבי – א"ב), על מנת לעודד אותן לבחור בתחומי המדע והטכנולוגיה. זאת, בשאיפה לראות יותר נשים בתפקידים איכותיים בהיי-טק, כמו מפתחות תוכנה ומהנדסות".

מה המצב של תעסוקת החרדים והחרדיות בהיי-טק כיום?
"שיעור ההשתתפות של הגברים החרדים בתעסוקה נמוך יותר משל הנשים החרדיות, כולל בהיי-טק. עם זאת, בשנים האחרונות יש הכשרות גם לגברים חרדים, יש סטארט-אפיסטים חרדיים וקיימות תכניות ייעודיות של רשות החדשנות עבור יזמים מהמגזר, שהייתה לי הזכות לקחת חלק בתכנון שלהן ובייעוץ לרשות, עוד כשהייתה המדען הראשי".

האם ההיי-טק הישראלי בשל להעסקת חרדים?
"החרדים הם לא מקשה אחת. יש כאלה שלא צריכים שום סידור או התאמה ועובדים כמו כולם – ויש כאלה שצריכים. אנחנו, כחברה שמעסיקה בעיקר מהנדסות חרדיות, מקפידים על מקום המותאם לדרישות ההלכה: מקומות ישיבה נפרדים לגברים ולנשים, מטבחים כשרים, אינטרנט מסונן, פעילות חברתית מותאמת לקהילה, חופשות בחול המועד ובערבי חג, ועוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים