המורשת של החיילים האלמונים שמצילים חיים

אנשי חיל המודיעין מסכלים פיגועים ומספקים מידע יקר ערך ומציל חיים על האויב ● המרכז למורשת המודיעין מנציח את אלה מהם שנפלו במערכות ישראל ● לזכרם

אריה כוחן, גימלאי חיל המודיעין ושירותי הביטחון של ישראל, ומתנדב ותיק במרכז למורשת המודיעין

חברי פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 של אנשים ומחשבים התארחו לפני כמה ימים במרכז למורשת המודיעין (מל"מ) במחנה גלילות, שכולל גם את אנדרטת המודיעין. רבים מהמנמ"רים שמכהנים כיום בתפקידים שונים הם בוגרי יחידות המודיעין ולכן, לרבים מהם זו הייתה מעין סגירת מעגל.

הרעיון להקמת המרכז למורשת חללי המודיעין, שכולל גם את אנשי השב"כ והמוסד, יצא לפועל ב-1983 והוא נחנך רשמית ב-1985.

הביקור נפתח בדברים של המתנדב מוטי מלכין, גימלאי החיל, שסיפר על מבנה חיל המודיעין, זרועותיו השונות ותפקידיהן, כולל על יחידות המחקר, על שלוחותיהן השונות. בחלק השני של הסיור דיבר אריה כוחן, גימלאי חיל המודיעין ושירותי הביטחון של ישראל, ומתנדב ותיק בעמותה, שהעיד על עצמו כי עשה שירות מילואים בחיל עד גיל 70 ומאז הוא ממשיך להתנדב. כוחן הוא אביה של דפנה שטיאסני, מנהלת הפורומים של אנשים ומחשבים. המפגש איתו נערך במוזיאון שפועל בתוך מבנה העמותה ומציג את ההיסטוריה של החיל. ניתן לראות בו תצוגה של אמצעי חבלה ולחימה שכוחות הביטחון תפסו לאורך השנים במסגרת מאבקם בטרור.

חברי הפורום נחשפו לאמצעי לחימה שהיו ברשות הפלסטינית, ציוד וכלי נשק שנתפסו על האנייה קארין איי, וכן מסמכי שלל שנתפסו במבצע חומת מגן. כוחן הסביר כי מסמכים אלה, שצה"ל שם עליהם את ידיו בעקבות עבודת מודיעין מתוחכמת, היו ההוכחה הנוספת, למי שעדיין הטיל ספק, במעורבותו של יאסר ערפאת בטרור באינתיפאדה השנייה – שבאה כמה שנים אחרי הסכם אוסלו.

כמו כן, שמעו חברי הפורום כי במסגרת המאמצים להנחלת המורשת, הוקם במרכז ב-1999 פרויקט "היסטוריה בתמונות ובמסמכים של קהילת המודיעין". במסגרת פרויקט ייחודי זה נאספו תמונות ומסמכים ממוסדות הקהילה ומגימלאיה, ונבנה מאגר המכיל 5,000 פריטים. כמו כן, כחלק ממנו, לוקטו מסמכי היסוד של קהילת המודיעין לאלבום שניתן לעיין בו במקום.

יחידות המודיעין אוספות מידע שמסייע לכוחות הביטחון למנוע טרור. "יש להן הצלחות מדי יום, שרובן לא נחשפות לציבור", אמר כוחן. "השב"כ פועל מדי לילה ומונע פיגועים בכל יום". הוא ציין חלק נוסף בפעילות המודיעין – מניעת מתקפות סייבר, שנעשית על ידי חיילים שכבר זכו לכינוי לוחמי סייבר, בהם הרבה לוחמות.

הסתה – כבר מגיל הגן

בחלק השני של הרצאתו התמקד כוחן במניעים לטרור הפלסטיני ואמר שמקורם העיקרי הוא ההסתה, שמתחילה כבר מגיל הגן. הוא הראה למשתתפים דוגמאות לחומרי הסתה ולמיצגים של חגורות נפץ שניתנים לילדים בבתי הספר. חומרי התעמולה כוללים גם ציורים שבהם מתוארות העוולות שעושים הישראלים לפלסטינים, לטענתם. במקביל, בצד הפלסטיני מתקיימות קייטנות שבהן מתרגלים הילדים כיצד להרוג חייל ישראלי. "ההסתה היא לאורך כל הדרך", אמר כוחן. "אנחנו מקדשים את החיים והם רואים רק מחבלים".

כוחן ציין שמבצעי פיגועי הטרור עושים זאת לא רק כתוצאה מההסתה, אלא גם משיקול כלכלי, עקב המצוקה הכלכלית שבה מצוי חלק גדול מהאוכלוסייה הפלסטינית. לרשות הפלסטינית יש תעריפים שהיא נותנת למחבלים שנכנסים לכלא הישראלי ולמשפחות של אלה מהם שמתו בביצוע הפיגוע. הסכום יכול להגיע עד ל-10,000 שקלים לחודש למשפחה.

השורה התחתונה: המורשת של חיל המודיעין היא ארוכה וחייליה מהווים חוד החנית של היתרון האנושי של ישראל, שמאפשר לה להיות הצבא החזק והמתקדם ביותר במזרח התיכון ובין החזקים בעולם. מחר (ג') בערב וביום ד', יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, יתכנסו בני משפחותיהם וחבריהם של אנשי החיל שנפלו כדי להתייחד עם זכרם ולהגיד להם תודה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים