על מחשבים, מורים ופיננסים

"מערכת החינוך על מוריה, עובדיה ובעיקר מקבלי ההחלטות - חייבים להפנים שחדשנות כבר נמצאת בבתי הספר, הם לא יכולים לחמוק ממנה", כך לדברי יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד

יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד. צילום: אמיר אלון, קרן אתנה

אחד הדוברים בכנס EduTech 2018 – הכנס המרכזי לתקשוב בחינוך, שייפתח ביום ב' הבא, הוא יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, מקבוצת הבנק הבינלאומי, המשרת בעיקר את מגזר עובדי ההוראה בישראל. הבנק הוא אחד השותפים המרכזיים בפרויקט מחשב לכל מורה, אותו מובילה קרן אתנה, בראשותו של אורי בן ארי, יחד עם הסתדרות המורים וקרן אריסון.

השותפות של הבנק, שבאה לידי ביטוי בהשתתפות כספית של מאות אלפי שקלים בשנה, היא במסגרת הפעילות של הקבוצה להיות מעורבים בקהילה ולתרום לה. "כבנק שמשרת את המורים בישראל, חיפשנו מיזמים שיבטאו את הקשר שלנו עם ציבור המורים בישראל, והנושא של תקשוב החינוך מאוד מדבר אלינו ואנו גם מאמינים בו", אומר שורי בשיחה עם אנשים ומחשבים.

הנושא המרכזי של כנס EduTech השנה הוא בית הספר העתידי, ועל כך אומר שורי כי זה חלק ממגמת החדשנות שקיימת בכל תחום בחיינו, וכיום ברור שבית הספר במודל הנוכחי שהוא עובד בלא מעט מקומות, לא יהיה קיים בעוד שניים-שלושה עשורים.

"מערכת החינוך על מוריה, עובדיה ובעיקר מקבלי ההחלטות חייבים להפנים שחדשנות כבר נמצאת בבתי הספר, הם לא יכולים לחמוק ממנה. דור התלמידים של היום, מביא איתו את החדשנות מהבית. אי אפשר יותר לחמוק מזה וחייבים להכניס את זה בצורה מובנית לכל בתי הספר", אומר שורי.

לדבר ישירות עם התלמידים

גם הוא משוכנע שתקשוב וחדשנות הדיגיטלית לא יחליפו את המורה בכיתה, אבל הם ישנו את אופי עיסוקו ועבודתו בהתאם למציאות החדשה. "כשאני רואה את חזון הכיתה העתידית, אני רואה מורה שמתקשר בצורה אינרטאקטיבית עם התלמידים, כשלכל אחד מהם יש מחשב", הוא אומר. "המורה כבר לא יפנה את גבו אל התלמידים ויכתוב על הלוח, אלא ידבר איתם ישירות – וזה ההבדל הכי חשוב".

שורי אומר כי המציאות כיום היא שיש לא מעט מיזמי תקשוב בבתי הספר, שם המורים והתלמידים לומדים ומלמדים באמצעים דיגיטליים. הוא מסכים לטענה כי כל מה שנעשה, ונעשה לא מעט, הוא עדיין תוצאה של יוזמות פרטיות או נקודתיות של מורים או הורים. " אין מדיניות כוללת שרואה את התמונה המלאה ומובילה את התהליך, וזה חבל במיוחד כאשר שר החינוך מודע היטב לחשיבות הטכנולוגיה והחדשנות".

אבל כדי להתחיל לבנות את היכתה העתידית, דרוש בין היתר קודם כל כלי למורה. "אחד החסמים העיקריים שמונעים את הקידום המהיר של החדשנות הוא היעדר כלים בסיסיים בידי המורה, כמו למשל מחשב אישי", אומר שורי. ומכאן הוא בעצם מסביר את החיבור של הבנק אל פרויקט מחשב לכל מורה. "זהו אחד הפרויקטים החשובים ביותר שנעשו עד כה. אני מלווה את הפרויקט מהתחלה כמעט, משתתף בלא מעט אירועים שבהם מעניקים למורים את המחשבים. עד כה חולקו 23 אלף מחשבים ב-230 רשויות. אתה רואה את ההתלהבות, את השינוי הדרסטי שמתחולל בכיתה, בהתנהגות התלמידים, במעמד המורה עצמו – זאת על סמך בדיקות ומדדים ברורים שאנו עורכים כל הזמן".

הסניף העתידי ישנה את פניו ואופי עובדיו

הצלחת השותפות בפרויקט, הביאה את שורי להשתתף גם במיזם אחר של קרן אתנה והוא חלוקת מכשירי iPad למורי החינוך המיוחד. "יש בארץ כ-12 אלף מורים לחינוך מיוחד. הבנו שחסרים להם כלים כדי לסייע טוב יותר לילדים. ראינו כיצד המחשבים האלו שינו את חייהם של ילדים וחיי הורים. החלטנו שבנוסף לחלוקת המחשבים למורים, נשים דגש בשנים הקרובות על מורי החינוך המיוחד, שבמשך הרבה שנים קופחו במידה מסוימת למרות העבודה הנהדרת שהם עושים".

לשורי, יש גם תפיסת עולם מאוד ברורה בכל מה שקשור לבנקאות דיגיטלית ועתידה. "החדשנות לא פסחה על המערכת הבנקאית. גם אצלנו חלק גדול מהפעולות הבנקאיות נעשות דרך הערוצים הישירים. אין מנוס מכך. היום יש אפליקציות שבעזרתן ניתן לבצע פעולות בסיסיות, ואין שום סיבה לעמוד בתור בסניף" הוא אומר.

"הסניף העתידי לא ייעלם. אבל הוא ישנה את פניו וגם את אופי העובדים פה. הרבה יותר ממוקדים, חדשניים, שיוכלו לתת שירות ללקוחות בתחומים מורכבים, שבהם יש תהליכים שלא ניתן לעשות באונליין. לעובדים יהיה יותר זמן לטפל בלקוחות ולתת להם שירות", אומר שורי.

הוא מדגיש כי גם קבוצת הבינלאומי, שמסד היא חלק ממנה, מציעה שירותים דיגיטליים ללקוחות, וחלק מהם פותחו הרבה לפני שהבנקים האחרים הכריזו על זה בקול תרועה. כדוגמה הוא נותן את אפליקציית העברת הכספים שלקוחות הבנק מיישמים אותה כבר כמה שנים, או מערכת חכמה מבוססת בינה מלאכותית ועסקית, שיודעת לעקוב אחר תיקי השקעות של הלקוחות ולהציע להם באופן יזום הצעות לשינוי בתמהיל התיק על בסיס הפרופיל שנבנה על ידי הלקוח, רמת הסיכון שהוא מגדיר וחלוקה של סוגי השקעות. המערכת לומדת את הפרופיל ויודעת להציע לו שינויים שיאפשרו לו לשפר את הביצועים. ויש כמובן עוד דוגמאות.

המסר הוא שהמערכת הבנקאית בישראל הולכת להשתנות, כניסת שחקנים חדשים כמו חברות אשראי שצריכות להתנתק מהבנקים ולהתחרות בהם היא גם אתגר טכנולוגי שכל הבנקים נערכים אליו.

שורה תחתונה: החיבור בין חדשנות בחינוך לבין חדשנות בעולם הבנקאות עובר דרך פרויקט מחשב לכל מורה של קרן אתנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים