בדרך לגל השקעות חדש – האם אנחנו ערוכים לכך?

סאפ ואינטל עומדות להשקיע בקרוב בישראל מיליארדי שקלים - לפחות לפי ההצהרות של הממשלה ● אולם כדי שההבטחות שנותנים גורמי השלטון לא יהיו רק על הנייר, יש להקים גוף שיהיה אחראי על הטיפול בתחום, ואפילו אולי משרד ממשלתי

עוד ועוד השקעות בהיי-טק הישראלי. אילוסטרציה: Wrightstudio, BigStock

קצת פחות משנה אחרי שפרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם מכרו את מובילאיי (Mobileye) לאינטל (Intel) בעסקת ענק, התבשרנו הבוקר (ג') כי הסטארט-אפ השני שלהם, אורקם, הולך בעקבותיה והגיע למיליארד דולר. על פי שווי שוק זה נערך הגיוס המוצלח שהחברה ביצעה, בהיקף של 30.4 מיליון דולר. אורקם שפיתחה מוצר חדשני עבור ליקויי ראייה והמייסדים מעריכים שיש לו פוטנציאל שוק גדול בהרבה מאשר למובילאיי.

ההודעה של אורקם הציתה את דמיונם של משקיעים ואנליסטים, שהעריכו שיש לה סיכוי טוב לחזור על הצלחת מובילאיי, שנמכרה לאינטל בסכום עתק של 15.3 מיליארד דולר, ואולי אף הסכימו עם המייסדים לגבי סיכויי ההצלחה הגבוהים יותר שלה.

המקרים של אינטל וסאפ

מדובר בעוד אחת מסדרת הודעות בולטות שפורסמו בשבועות האחרונים, שמעידות על פריחתו של ההיי-טק הישראלי. שתי ההוגעות האחרות דיווחו על סיכויים טובים לכך ששתי חברות רב לאומיות גדולות – אינטל וסאפ (SAP) – יעמיקו את השקעותיהן בישראל.

במקרה של אינטל, שר האוצר, משה כחלון, אמר בכנס ביום ה' האחרון, ואחר כך בישיבת ועדת הכספים ביום א', שהחברה צפויה להשקיע בארץ עוד השנה 4.5 מיליארד דולר בתחום הרכב האוטונומי (בעקבות רכישת מובילאיי). עוד נודע שחברת הענק צפויה לקבל בחזרה 29%-30% מההשקעה, במסגרת הטבות מס.

להודעה לא היה אישור ממקורות אחרים, כולל משרד הכלכלה, ואינטל בחרה שלא להגיב. ההערכה הייתה שאינטל עשתה "שופינג" בין כמה מדינות, כפי שהיא נוהגת לעשות בטרם היא מחליטה להשקיעה במדינה מסוימת.

לאינטל ולממשלת ישראל יש היסטוריה ארוכה של השקעות ומנגד הטבות מס. הדבר הוזכר בפרשת טבע, כשהועברה על המדינה ביקורת בטענה שהיא נדיבה מדי במתן החזרי השקעה לחברות היי-טק, ובמיוחד לאינטל. אם בעבר נהגו פקידי הממשלה להתחרות ביניהם מי יהיה יותר קשוח עם נציגי החברה – דבר שעלה לנו במפעל שהיא החליטה להקים באירלנד במקום בקריית גת – כעת עושה רושם ששיעורי הבית נעשו ושהמגמה היא להקל על החברות שרוצות "לעלות" לישראל, או להרחיב את ההשקעות שלהן כאן. זה אמנם התחיל לפני כן, אבל אחת הסיבות לכך היא הקלות המס שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מתכנן לתת לחברות בעמק הסיליקון. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנפגש לא מכבר עם ראשי תעשיית ההיי-טק הישראלית, ציין שהוא אמור לשוחח על הנושא עם טראמפ, כדי לפתור את סוגיית פערי המיסוי בין שתי המדינות.

לפני ההכרזה של כחלון על ההשקעה הצפויה של אינטל, שחרר נתניהו הצהרה דרמטית אחרת בוועידה הכלכלית שנערכה בדאבוס. לפי ההצהרה הזו, ענקית התוכנה סאפ תשקיע כמיליארד שקלים בפרויקט תוכנה בתחום הבריאות למשך חמש שנים. הפרויקט, כך נמסר בהודעת משרד ראש הממשלה, נועד לקדם פיתוח רפואה מותאמת אישית ורפואה מונעת.

הפיתוחים האלה עומדים במוקד עולם הבריאות הדיגיטלית, שמשרד הבריאות פועל בו מזה כמה שנים ומשקיע בו לא מעט מאמצים – בעיקר באיתור סטארט-אפים ישראליים שמפתחים פתרונות בתחום זה. גם ארגוני בריאות אחרים בארץ משקיעים בתחום, כמו זרוע החדשנות של מכבי שירותי בריאות, שעומדת לחנוך בימים הקרובים חממה לסטארט-אפים במודיעין עילית, בעקבות מכרז של רשות החדשנות שהיא זכתה בו. בחממה מושקעים גם גופי בריאות בינלאומיים וגורמים אחרים.

מה לעשות? לעשות!

שתי ההכרזות האלה, והכרזות אחרות שקרוב לוודאי שנשמע במהלך השנה על המשך השקעות של חברות גדולות בישראל, מגבירות אתגר אחר שיש לתעשייה, שמעכב אותה בעלייה על הגל החדש: המחסור החמור בכוח אדם. יש הסכמה בקרב התעשיינים ומקבלי ההחלטות בממשלה שנדרשת פעולה הרבה יותר רחבה לפתרון הבעיה, מעבר למה שנעשה עד היום. בין היתר, מדובר על הכשרת והסבת אקדמאים להיי-טק בקצב מהיר ובמימון ממשלתי, הכשרה של עובדים בתעשייה המסורתית למקצועות העתיד וחינוך טכנולוגי.

השורה התחתונה: הרצון של חברות ענק להמשיך ולהשקיע בישראל מעודד, אולם כדי שהצהרות והבטחות שניתנות בפגישות בין מנהיגים לראשי התעשייה לא תישארנה על הנייר, נדרשת היערכות לאומית. יש לעשות זאת על ידי הקמת גוף אחד שבראשו יעמוד שר או בעל תפקיד בכיר אחר, שיראה את כל התמונה ויהיה מסוגל לתת מענה מהיר להזדמנויות שנוצרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים