הצדעה לסיירת העילית של המורים בחינוך המיוחד

מורי החינוך המיוחד מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים ופרויקט מחשב לכל מורה של קרן אתנה מסייע להם בכך ● יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, מהשותפים לפרויקט, מספר על ההשפעה שלו על המורים והילדים

יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד. צילום: קובי קנטור

במסגרת הכנס השנתי של התקשוב בחינוך, Edutech, שייערך בסוף החודש הבא, יושם השנה דגש על החינוך המיוחד. הכנס, בשיתוף קרן אתנה, יעסוק בין היתר בהשפעת עולם הלמידה המתוקשב על העצמת המורים בחינוך זה. ב-2016 וב-2017 מתמקדת הקרן, שיזמה ומזה שש שנים ברציפות מנהלת ומבצעת את פרויקט מחשב לכל מורה, בשיתוף הסתדרות המורים, בנק מסד, משרד החינוך וחברות היי-טק, בחינוך המיוחד. זאת, בנוסף לפעילויות האחרות שלה.

המטרה היא לצייד את המורים במחשבי iPad שכוללים אפליקציות ותוכנות ייעודיות, שמשפרות ומקדמות מאוד את הטיפול בילדי החינוך המיוחד.

בשנה שעברה חילקה הקרן כ-1,000 טאבלטים למורים במסגרות המיוחדות, והכוונה היא להמשיך בפרויקט הזה ולהגיע לכל 12 אלף המורים לחינוך מיוחד. אחד השותפים לפרויקט, שמלווה את קרן אתנה מהיום הראשון, הוא יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד.

"בדיון שערכנו במהלך 2015 בהשתתפות אנשי קרן אתנה והשותפים לפרויקט, עשינו מיפוי של מגזר החינוך בישראל ועלה הנושא של החינוך המיוחד", אומר שורי. "מאז ומתמיד חשבתי שזה מגזר שבמידה רבה נדחק לפינה, בין היתר מפני שמספר המורים שעוסקים בו קטן יחסית לציבור המורים בארץ. אמרתי באותו הדיון שבעיניי, המורים בחינוך המיוחד הם סיירת העילית של מערכת החינוך. הם עושים עבודת קודש עם ילדים שהגורל לא חייך אליהם ולכן, חשוב שניתן למורים שעובדים איתם כלים מתאימים, שבעזרתם הם יכולים ללמד טוב יותר את הילדים הללו. יש כיום תוכנות וכלים מדהימים, שמחוללים שינויים מדהימים בעבודה עם הילדים".

לאחר בחינה מדוקדקת של הכלים והמחשבים בשוק, הוחלט ללכת על ה-iPad של אפל (Apple), מאחר שיש בו יחסית יותר תוכנות שמתאימות למגזר החינוך.

"התמורה – התגובות של המורים שמקבלים את המחשבים"

שורי אומר שהוא מעריך מאוד את אנשי קרן אתנה, שהצליחו לממש את הפרויקט לחינוך המיוחד במהירות רבה יחסית. "1,000 אייפדים בשנה אחת זה יפה מאוד יחסית להיקף הקטן של מגזר זה", הוא מציין.

לדבריו, פרויקט מחשב לכל מורה, שכאמור – בנק מסד משתתף בו מהיום הראשון, הוא בין הפעולות המרכזיות של הבנק במסגרת האחריות התאגידית. "אנחנו מרגישים מחויבים לאוכלוסיית המורים, שהם קהל היעד העיקרי שלנו", אומר שורי. "הפעילות הזו היא תרומה לקהילה נטו ואין בה מבחינתנו שיקולים של רווח והפסד. המורים מקבלים בערוצים אחרים את ההטבות הייחודיות ואני יכול לומר שלמרות התחרות שיש על מגזר זה, אנחנו מהווים שחקן דומיננטי בשוק".

"התמורה היחידה שאני מקבל ממחשב לכל מורה היא התגובות של המורים שמקבלים את המחשבים", מוסיף שורי. "אני מלווה לא מעט כנסים שבאים קרן אתנה מחלקת את המחשבים, ופוגש מורים ומנהלים שמספרים לי איך המחשב שינה לגמרי לא רק את חייהם, בכך שיש להם כלי עבודה יעיל, אלא את כל מערך השיעור בכיתות. הם מספרים לי איך הוא מגביר את התקדמות הילדים, ומצמצם הפרעות ובעיות משמעת. עבורי זהו הסיפוק הכי גדול, וזו בעצם מהות התרומה לקהילה".

בנק דיגיטלי – גם למורים

בנק מסד נמצא בבעלות הבנק הבינלאומי והסתדרות המורים, והוא אחד הבנקים הוותיקים בישראל – הוא הוקם לפני 80 שנים. קהל היעד העיקרי שלו הוא המורים והוא מעסיק 320 עובדים ב-22 סניפים, בפרישה ארצית. הדו"ח האחרון שהבנק פרסם, לתשעת החודשים הראשונים של 2016, הציג מאזן של 7.13 מיליארד שקלים ורווח נקי של 30 מיליון. את ההשקעה בתרומה למחשבים למורים בפעילות של קרן אתנה מעריך שורי במאות אלפי שקלים בשנה.

כמו הבנקים האחרים, גם בנק מסד צועד אל עבר המהפכה הדיגיטלית. "אנחנו רואים במהפכה זו צעד חיובי, שמשרת טוב יותר את הלקוחות שלנו", אומר המנכ"ל. הוא מספר כי כבר כיום יש לבנק מסד שירותים דיגיטליים ללקוחות שלו ו-65% מהפעולות נעשות אונליין. ציבור המורים יכול לבצע העברות כספים בסלולר ועוד שורה של פעולות מבלי לגשת לסניף. שורי מציין ש-"לא נסגור סניפים בעקבות המהפכה הדיגיטלית, אבל בהחלט נצמצם משרות תפעוליות שלא נדרשות יותר".

מערכת המחשוב של בנק מסד יושבת על הפלטפורמה של הבינלאומי, אבל לדברי שורי, הבנק נהנה מעצמאות מוחלטת בכל מה שקשור לפעילות העסקית מבוססת המחשב. כלומר, אין עדיפות דווקא לבנק הבינלאומי.

יעקב שורי יהיה אחד מדוברי המפתח בכנס Edutech, שכאמור, ייערך בסוף החודש הבא, בשיתוף קרן אתנה. בין הדוברים הנוספים בכנס יהיו מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך; יפה בן דוד, המזכ"לית החדשה של הסתדרות המורים; האלוף (מיל') עוזי דיין, יו"ר מפעל הפיס; עופר רימון, ראש מינהל תקשוב ומנמ"ר משרד החינוך; ראשי מערכות החינוך של אורט ועמל; ובכירים רבים ממערכת החינוך, ובפרט מהחינוך המיוחד.

לקראת הכנס נערכה תחרות סטאראט-אפים בתחום החינוך המיוחד. לשלב הגמר הגיעו חמש חברות ובמהלך הכנס תוכרז החברה הזוכה.

השורה התחתונה: פרויקט מחשב לכל מורה, ששם דגש בשנה הנוכחית ובזו שעברה על החינוך המיוחד, לצד המורים האחרים, הוא דוגמה לפעילות משותפת של גורמים עסקיים ומתנדבים, שרואים בחינוך מטרה עליונה ובסיס ליצירת עתיד טוב יותר. הם לא מסתפקים במילים אלא עושים ורותמים אחריהם את הממשלה, המגזר הפרטי ומקבלי ההחלטות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים