איך לנהל נכון פרויקטי מיחשוב גדולים?

24% מפרויקטי מיחשוב ממשלתיים בעולם נכשלים, 42% מהם - חורגים מתקציביהם ● צוות משותף של ועדת התיקשוב העליונה ופורום המנמ"רים בממשלה יושב בחודשים האחרונים על המדוכה, כדי לנסות ולהפיק לקחים מ-15 שנות פרויקטי מיחשוב מאז שנכנס לתוקפו חוק המכרזים ● האם הממשלה תשכיל לאמץ את המסקנות שלהם?

לפני 15 שנים נכנס לתוקפו חוק חובת המכרזים, שהיה אמור לחולל מהפכה של ממש בתהליכי הניהול של מכרזי הממשלה. לא צריך להיות מומחה גדול כדי לקבוע שהחוק לא שינה את המציאות בתחום. בתקופה ארוכה זו עלו לאוויר עשרות פרויקטי מיחשוב בממשלה, חלקם צלחו ורבים מאוד לא צלחו – בעיקר בגלל ניהול לא נכון.

עובדה מדהימה היא, שעד היום לא נעשה ניסיון ממשי לנסות ולבדוק למה זה קרה, ואילו לקחים אפשר להפיק מכך. היחידים שהתריעו על מצב לקוי זה, הם מבקרי המדינה לדורותיהם, אלא שכלל ידוע בישראל הוא שדו"חות המבקר "מחזיקים מים" יומיים שלושה ואחר כך חוזרים לתהום הנשייה.

כעת יש סיכוי שהמציאות הזו תשתנה, ולכל הפחות קמו אנשים שינסו לשנות אותה. ביוזמת ועדת התיקשוב העליונה ופורום המנמ"רים בממשלה, הוקם צוות בדיקה, ששם לעצמו מטרה: בחינת ההצלחות והכישלונות במכרזים והתקשרויות לביצוע פרויקטים גדולים לפיתוח יישומים בממשלה. מטרת הצוות היא לתת עצות למנמ"רים, כיצד יש לנהל באופן הנכון פרויקטים.

בראש הוועדה עומד עו"ד אודי ניסימיאן, מנמ"ר משרד המשפטים, וחברים בה יהודה סרוסי, סמנכ"ל תיקשוב ומערכות מידע בביטוח הלאומי, שמעון זמיר, ראש אגף התיקשוב במשרד החוץ, דן בן סימון, מנמ"ר ההוצאה לפועל, ד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב, מילכה נשיאל ממשרד האוצר ואביב מצא ממשרד החינוך. את עבודת הצוות מלווה ד"ר רועי גלברד מאוניברסיטת בר אילן.

הנושאים המרכזיים שבהם הוועדה תדון הם קשיים בניהול IT, ניהול שלב הרכש, יחסי ספקים והממשלה וכן מעמדו של המנמ"ר. הוועדה תנסה ללמוד ממקרים דומים בעולם, כמו ועדות שבדקו נושאים אלה באנגליה, אוסטרליה, ארה"ב וקנדה. חלק ניכר מפעילות הוועדה יוקדש לאופן בו יש להכשיר הכשרה אסטרטגית את מנהלי הפרויקטים. הסטטיסטיקה קובעת כי 24% מפרויקטי מיחשוב ממשלתיים בעולם נכשלים, ו-42% מהם – חורגים מתקציביהם. הסיבות, במרבית המקרים, נוגעות לתכנון לא נכון.

בכנס המנמ"רים בשירות הממשלתי, שנערך בשבוע שעבר באילת, הציגו חברי הוועדה את תמצית דיוניהם שהתקיימו במסגרת ארבע פגישות. בין היתר, שמעו חברי הוועדה את משה כהן, מנמ"ר אגף המכס והמע"מ, שהציג את פרויקט סחר חוץ. זהו אחד המכרזים היותר מורכבים שהיו בממשלה עד כה והוא נמשך כבר שש שנים ברציפות. בנוסף, נפגשו חברי הוועדה עם יוסי דגן, מחברת HP-EDS שבעבר עבד בממשלה. דגן הרצה בפניהם על תהליכי רכש IT בממשלות בעולם.

כמו כן קיימו חברי הוועדה פאנל מנכ"לים המשתתפים במכרז בתי התוכנה, שדן בהיבטים השונים של המכרז שעורר סערה ציבורית רחבה. בדיון לקחו חלק מיכאל טייר, מנכ"ל אלעד, אורי ערד, מנכ"ל מלם מערכות מקבוצת מלם-תים, מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, ויהושע בקולה, מנכ"ל HP ישראל.

הוועדה טרם הגיעה לשלב המסקנות. אין ספק שלא תחסרנה לה דוגמאות לפרויקטים שתקועים בממשלה, בוודאי בשנים האחרונות. מכרז בתי התוכנה הוא ללא ספק אחד המכרזים שעשוי להגיע לדיון על שלחן הוועדה, אך לא חסרים גם פרויקטים אחרים, דוגמת פרויקט מזור ומרכבה ואחרים. השאלה הגדולה היא  עד כמה יעמיקו חברי הוועדה במסקנותיהם, ויסכימו להתמודד עם נקודות רגישות ופוליטיות הכרוכות בפרויקטים אלה. שאלה חשובה לא פחות היא מי בממשלה יתחייב לקבל מהם את ההמלצות וליישמן. עד אז, יש להניח שעוד נשמע על פרויקטי מיחשוב שעוברים דרך ספסלי בתי המשפט, יוצאים לדרך ולא מגיעים לכלל סיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים