יבמ נוטשת את החומרה לטובת הענן ו-ווטסון

מכירת עסקי השבבים ל-Globalfoundries היא מהלך בולט בדרך בה הולך הענק הכחול בשנים האחרונות - מעבר לתוכנה ● לא עוד שולי רווח קטנים, כן לרווחיות שנובעת מפרויקטים ושירותי IT חכמים

יבמ. צילום: BigStock

מהלך העזיבה של יבמ (IBM) את השבבים הוא עוד צעד משמעותי בכיוון החדש-ישן שלה: לא עוד חומרה, כן לתוכנה ולמחשוב קוגניטיבי. לא עוד שולי רווח קטנים, כן לרווחיות שנובעת מפרויקטים ושירותי IT חכמים.

המהלך הזה כלל אינו חדש ואחת מאבני הדרך החשובות בו אירעה במרץ 2011, אז אמר סם פלמיסאנו, באותה העת מנכ"ל ויו"ר הענק הכחול, כי בחמש השנים שמאז ועד 2016 מתכננת החברה להשקיע 20 מיליארד דולר ברכישת חברות וטכנולוגיות. הוא הציג את מפת הדרכים של הענק הכחול, שמתמקדת בשווקים מתפתחים, פתרונות מחשוב עסקי אנליטי, ענן ומיזם "עולם חכם". כל אלה, אמרו מנהלי יבמ, צפויים לקדם את הצמיחה של החברה.

קצת פחות משנה קודם, במאי 2010, קיבלה החברה החלטה שבעקבותיה הודיע פלמיסאנו כי העדיפות החדשה של יבמ היא תוכנה. הוא העריך שבסופו של מהלך יעלו עסקי התוכנה של יבמ ב-33% לעומת הנתונים ב-2003, אז עמד חלקה ברווחי הענק הכחול על כשליש. עזיבת עולם השבבים היא עוד חלק מאותה מפת דרכים, שהביאה למימוש ההחלטה להתמקד בתחומים המאופיינים בשולי רווח גדולים יותר ובעסקים מורכבים ומתקדמים, במקום בתחומים צפופים, בהם ניתן להתחרות רק על בסיס מחיר.

ההתנתקות של יבמ מחטיבת השבבים שלה לטובת Globalfoundries היא תוצאה של משא ומתן ארוך, שידע עליות ומורדות. ביולי השנה התפוצצו המגעים, כאשר על אף ההפסדים שהחטיבה מניבה ליבמ, החברות לא הצליחו להסכים על תנאי הרכישה.

GlobalFoundries היא חברה שנוצרה מהפיצול העסקי שהתרחש ב-AMD. היא נמצאת בבעלות זרוע ההשקעות של ממשלת אבו דאבי. ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ, מנסה לטייב את המצב הכספי של ענקית ה-IT ולעמוד ביעדי ההכנסות שנקבעו ל-2015. היא עושה זאת בין היתר על ידי מכירת חטיבות פחות רווחיות. GlobalFoundries, כך דווח מוקדם יותר השנה, מעוניינת לעומתה בעיקר ברכישת המהנדסים של יבמ ובקניין הרוחני שלה – ולא במתקני הייצור. היא אף סירבה להעריך את שווי המפעלים של יבמ בטענה שהם ישנים מדי.

מנסה להוביל את יבמ בדרך המלך. ג'יני רומטי, מנכ"לית החברה

מנסה להוביל את יבמ בדרך המלך. ג'יני רומטי, מנכ"לית החברה

יבמ ניסתה להיפטר מחטיבת השבבים שלה במהלך השנה האחרונה, כחלק ממהלך שנמשך כבר שנים, במסגרתו היא עוזבת בעקביות את עסקי החומרה שלה. רק לפני שלושה שבועות היא סיימה את העסקה למכירת עסקי שרתי ה-x86 ללנובו (Lenovo), ברכישת ענק בהיקף של 2.1 מיליארד דולר. עסקי ה-System x הניבו ליבמ ב-2012 הכנסות בסך 5.6 מיליארד דולר – נתון המשקף מעט יותר משליש מכלל המכירות של מערכות הענק הכחול, שעמדו על 15.6 מיליארד. סטיב מילס, סגן נשיא בכיר ומנהל קבוצת התוכנה והמערכות של יבמ, אמר בינואר כי "המכירה ללנובו מאפשרת ליבמ להתמקד בחדשנות במערכות ובתוכנה המביעה סוגים חדשים של ערך אסטרטגי, בתחומים דוגמת מחשוב קוגניטיבי, Big Data וענן. ליבמ יש היסטוריה מוכחת של חדשנות ושינוי".

לנובו קנתה מיבמ גם את חטיבת ה-PC שלה, תמורת 1.25 מיליארד דולר. העסקה האחרונה בוצעה ב-2005 ובעקבותיה הפכה החברה הסינית ליצרנית השנייה בגודלה בעולם בתחום, ולאחר מכן לראשונה. היה זה המהלך הראשון של הענק הכחול בצעדי המעבר שלו מהחומרה לעבר התחומים שהיא מייעדת להיות במרכז עסקיה.

מה יהיה הלאה? יבמ עתידה להתמקד בשרתים גדולים, במחשוב קוגניטיבי ובענן. החברה תמשיך לייצר את המחשבים המרכזיים שלה, מערכות POWER, מערכות אחסון, שרתי Flex ו-iSeries המבוססים על מעבדי Power ומכשירים משולבים מדגמי PureApplication ו-PureData.

המכירה של עסקי השבבים, כמו כל המהלך של יבמ, טומן בחובו סיכונים אך גם הזדמנויות. עתה נותר לראות לאן תיטה הכף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים