היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: רחובות-נס ציונה-ראשון לציון

מחירי השכירות הסבירים, הנגישות התחבורתית הלא רעה והמוסדות האקדמיים הקרובים עושים את השפלה הצפונית כדאית לחברות היי-טק ● מצד שני, האזור לא נמצא ממש בצנטרום של הפיילה

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

אזור נס ציונה-רחובות-ראשון לציון
חברות ההיי-טק בצפון השפלה מתרכזות בעיקר בפארק המדע קריית ויצמן בנס ציונה ובפארק ת.מ.ר ברחובות. בין שני המתחמים הנמצאים בסמוך מפריד למעשה רחוב ותו לא, ויש הרואים אותו כמתחם אחד.

פארק המדע בנס ציונה הוקם ב-1971 כראשון מסוגו בישראל, והקדים את כל האזורים האחרים.

רוב החברות שיושבת בפארק שעל גבול נס ציונה ורחובות הן מתחומי ההיי-טק והביו-טק. הוא זוכה למיצוב טוב ונגישות גבוהה לכוח אדם אקדמי-טכנולוגי ברמה גבוהה, בזכות הקרבה שלו למכון ויצמן. המתחם מציע מגוון סביר של מסעדות ובתי קפה, לרווחת העובדים והמבקרים. מצד שני, החנייה במקום בתשלום ומצומצמת יחסית למבקרים ולעובדים.

לעומת שכנותיה מדרום, ראשון לציון, אחת הערים הגדולות בישראל, נשארת מאחור בכל הקשור לנוכחות חברות היי-טק. עיר היין והכדוריד, כך נראה, פחות התחברה עד כה לטכנולוגיה העלית.

מהם מאפייני החברות באזור?
כיאה לפארקי מדע, רובן חברות מתחומי ההיי-טק, בעיקר חומרה ומכשור, והביו-טק.

אילו חברות בולטות נמצאות באזור?
HP-Indigo
, קונדואיט (ConduIT), סטרטסיס (Stratasys), נובה (Nova), אפלייד מטיריאלס (Aplaid Matirials), אלביט-אל-אופ, QBI, מעבדות לנדא ועוד.

האם האזור נגיש תחבורתית?
פארק המדע זוכה לנגישות גבוהה בזכות סמיכותו לתחנת הרכבת של רחובות (הוא גם לא רחוק כל כך מתחנת ראשונים בראשון לציון) וגישה מצירי תנועה מרכזיים כגון כביש 40, כביש 4 וכביש 431. גם באוטובוסים הגישה יחסית נוחה וכמה וכמה קווים שנוסעים מתל אביב והמרכז דרומה עוברים לא רחוק ממנו.

מהם מאפייני שטחי הנדל"ן למשרדים באזור?
חברות הביו-טק באזור שוכרות בדרך כלל קומות עצמאיות גדולות של יותר מ-500 מ"ר. המשרדים מגיעים מוכנים, עם תשתיות מתאימות לתעשייה זו, לרבות פירים למידוף, שטחי מעבדה וחדרים נקיים, שכוללים פירים רחבים, תקרות גבוהות ורצפה אנטי סטטית. חברות ההיי-טק באזור שוכרות בדרך כלל חללים גדולים של Open Space בבניינים ייצוגיים ומתוחזקים היטב, כגון בניין רורברג, בית הדר המדע, בית עוגן, ובנייני משרדים של החברות אפריקה ישראל וגב ים.

כמה זה עולה לנו?
טווח עלות השכירות הממוצעת נע בין 55 ל-65 שקלים למ"ר למשרד בגמר מלא. דמי הניהול נעים בין 10 ל-17 שקלים למ"ר. יש לציין שחברות ההיי-טק מקבלות הטבה של 50% בגובה הארנונה.

מה צופן העתיד באזור?
חברות כגון גב ים ואפריקה ישראל מתעתדות לבנות שם עשרות אלפי מ"ר שיאכלסו חברות  היי-טק וביו-טק. לצד זה מסתמן ביקוש גבוה מצד חברות היושבות באזור ירושלים והמרכז לעבור לפארק המדע ברחובות.

מתחם נוסף שמתחיל באחרונה לקבל תנופה הוא אזור הורביץ, הממוקם במערב רחובות, בקרבת שכונת המגורים המצליחה רחובות ההולנדית. יש שם כבר מספר בנייני משרדים המאכלסים חברות היי-טק בינוניות ומשרדי רואי חשבון ועורכי דין. עתידים להיבנות שם תחנת רכבת, מרכז מסחרי גדול וקניון, שצפויים להגביר את הביקוש והאכלוסים מצד חברות. נכון להיום, מחירי השכירות באזור הורביץ נמוכים ב-15%-20% מאשר בפארק המדע.

בשורה משמעותית יותר צפויה מצד ראשון לציון, שחנכה לפני כשנה במערב העיר, בסמוך לקניון הזהב, מתחם חדש ליזמים טכנולוגיים בשם Rishon Startup. המתחם עתיד להיות מעין אבן פינה לפארק היי-טק של ממש שייבנה בעיר.

החממה מספקת ליזמים מרחב עבודה נוח ואופטימלי תמורת דמי שימוש חודשיים סמליים. החברות שיתמקמו בה יקבלו עמדות עבודה הפתוחות 24/7, רשת אינטרנט מהירה וחדרי ישיבות ומנוחה, תוך ליווי ותמיכה של מנטורים בכירים מהתעשייה.

למה כן?
מחירי השכירות באזורים הללו סבירים וכוללים הטבות בארנונה, יש מיצוב גבוה וקרבה למוסדות אקדמיים-מחקריים כגון מכון ויצמן, המכון הוולקני, המכון למחקר ביולוגי והפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, הנגישות התחבורתית גבוהה והסביבה מטופחת ונעימה.

למה לא?
האזור לא נמצא ממש במרכז, בצנטרום של הפיילה. הוא לא כל כך זמין לתושבי השרון, ובטח שלא לתושבי הצפון. בנוסף, אין בערי השפלה הצפונית אווירת היי-טק וסטארט-אפים תוססת ונוצצת, בדומה לאזורים כמו תל אביב והרצליה.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של חברת נת"מ שירותי נדל"ן ויניב בן שבת, יועץ הנדל"ן של נת"מ לאזור רחובות, נס ציונה וראשון לציון.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Techome

    חלל עבודה משותף בראשון לציון! מחפשים סביבת עבודה עם סטארטאפיסטים ויזמים ? מחפשים סביבה עם אווירה קלילה ודינאמית ? רוצים להינות מההיתרון של עבודה במשרד משותף בלי כל הבלאגן שכרוך בכך ? אם כן, הגעתם למקום הנכון! ב Techome יצרנו במיוחד בשבילכם סביבת עבודה עם אווירה קלילה ודינאמית, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לבוא, להתרשם ולהצטרף ! לפרטים נוספים : 1. דף הפייסבוק שלנו :https://www.facebook.com/TechomeRishon 2. טלפון לבירורים : 729-6037-03 או 0549887511

אירועים קרובים