ישראל דיגיטלית?

יונתן קורפל מקבל ברגשות מעורבים הודעת משרד רה"מ על המיזם החדש

על הממשלה ליצור את החיבור בין השירותים הדיגיטליים והפרונטליים שהיא נותנת לאזרח

לא פעם אני חש שאני גורם אי נוחיות למשתתפים בהרצאות בהן אני נושא את דבריי. אני מדבר על הפער המדהים בין התדמית העצמית שלנו כמעצמה בתחום טכנולוגיית המידע לרמת היישום הלא מספקת שלו בארצנו. כך גם כשאני כותב כאן, בטור, דברי ביקורת וקובע שאנחנו רחוקים מלהיות אור לגויים בתחום קריטי זה. אנשים לא אוהבים שמנפצים להם חלומות.

כתבתי, למשל, החודש שמדינת ישראל מפגרת באספקת שירותי ממשל מקוונים לאזרחים. הבהרתי את מיקומנו הלא מכובד בדירוג איגוד הטלקומוניקציה של האו"ם. התייחסתי לרוחב הפס הלא מספק במקומותינו. בשבוע שעבר התמקדתי בעליבותו של הסחר האלקטרוני בארץ. זוהי רק דגימה קטנה מתוך מאמריי בעת האחרונה בלבד. הכול תמיד מתוך דאגה פטריוטית, בעיקר לדורות של ילדיי ונכדיי.

השבוע התברר כי ממשלת ישראל, היא ולא אחרת, סבורה בעצם כמוני. TheMarker דיווח על יוזמה להקמת מטה במשרד ראש הממשלה, שיביא לסתימת הפערים בינינו לבין האומות המתקדמות בתחום ואולי אף לרכוש עליהן יתרון. כל זאת תחת הכותרת: "ישראל דיגיטלית". לפי הידיעה, כבר ביום א' הקרוב תוגש הצעה ברוח זו לאישור הממשלה. למטה יש 10 יעדים עיקריים, ביניהם אספקת שירותים ציבוריים מתקדמים על ידי גופי השלטון, הטמעת כלים טכנולוגיים בעסקים הלא גדולים, עידוד המסחר המקוון, שיפור הבנת הטכנולוגיה הדיגיטלית בקרב הציבור וקידום תשתית הסיבים האופטיים. כל מה שכאבנו כאן.

לכאורה, זאת סיבה טובה למסיבה, שהרי מוטב מאוחר מאשר להנציח את המחדל. אלא שכבר מלכתחילה מתעורר חשד כי מדובר במילים גבוהות שהכיסוי להן לא מובטח. התקציב שעומד כנראה להיות מוקצה לנושא הוא אפסי – 10 מיליון שקלים – וילך בעיקר למשכורות. סכום זה נמוך למשל מעלות העמקת ההפרדה בין ילדים וילדות בחינוך הממלכתי-דתי עליה הוחלט אך באחרונה. עם תקציב שכזה קשה להפוך למעצמה של יישום טכנולוגיות מתקדמות.

שימו לב גם למאבק שכבר מתחיל להתפתח בין הישות שטרם נולדה לבין זו שהוקמה זה מכבר במשרד האוצר למטרות דומות. זו האחרונה לא כל כך מצליחה להניע דברים כיאות ובמקרים רבים היא ניצבת ריקה מהשפעה. אני תקווה שלא תהיה כאן חזרה על מה שמתקיים בגופי השלטון בתחום לוחמת הסייבר: ריבוי זרועות וסמכויות, שמביא להשחתת חלק גדול מדי מהאנרגיה על מלחמות מיותרות בין גופים מתחרים.

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עומר

    תקציב המטה הוא 10 מש"ח, לא תקציב המיזם... ראה החלטת הממשלה: "לשם פעילותו השוטפת של מטה התיאום, לרבות העסקת יועצים, יקצה משרד האוצר למשרד ראש הממשלה 10 מלש"ח לשנת 2014. תקציב המיזם לשנים העוקבות יסוכם בין משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר בהתאם לתכנית הדיגיטלית הלאומית שתגובש."

  2. שיר ניהול בן גוריון

    מספיק לראות את התור במשרד הפנים כדי להבין כמה המדינה שלנו מפגרת מאחור. איפה ההיגיון לעמוד בתור כשלפנייך מחכים בסביבות ה150 איש והכל בשביל אישור שבקלות היה ניתן להוריד מהאינטרנט ? ועוד לחשוב שלפחות חצי מהאנשים הממתינים גם הם צריכים רק טופס או אישור כזה. לצערי ככה נראית המדינה שלנו. בטח תגיד שאני מסתפקת במועט אבל גם אם המדינה תעמוד רק בשיפור השירותים הממשלתיים המקוונים גם מזה אני יהיה מרוצה.

  3. עדי ניהול בן גוריון

    תתחילו בחינוך, בפיתוח פרפריות, בצמצום הפערים בין השכבות החלשות והחזקות - רק ככה אפשר יהיה להגיע לקדמה טכנולוגית.

  4. שלג

    מקום שאני עובד בו שיא הטכנולוגיה זה הפקס וגם זה מתוחכם מידי עבור העובדים אז על מה אתם בכלל מדברים .

  5. סיסו

    אנחנו טובים מרק בדיבורים ראיתם מה קרה עם כמה פתיתי שלג

  6. אדי

    הסופה שטילטלה את מחוזותינו הוכיחה שגם כאן הפער בין הימורות לבין המציאות הוא עצום. עוד נושא שהממשלה צריכה לטפל בו

  7. דודו

    שמחתי לגלות שיונתן קורפל תומך בממשלה

אירועים קרובים