השר מיכאל איתן: "נבצע מהפכה בשירותים לאזרח ובממשל זמין"

"הגשנו לראש הממשלה הצעה לרפורמה שתביא למהפך בתפיסת השירות לאזרח. היא תיושם על בסיס ממשל זמין ו-IT", חושף השר ללא תיק, מיכאל איתן, בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים ● מזהיר: "ללא תמיכה של נתניהו, הרפורמה לא תוכל לצאת לפועל" ● מגלה: "ד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר, הציע לי לעמוד בראש ועדת ההיגוי של ממשל זמין. תשובתי תלויה באישור התוכנית הכוללת"

"המטרה שלי היא לגרום למינהל הציבורי להיות מהמובילים בעולם בתחום השיפור בשירות הציבורי", אומר לאנשים ומחשבים השר ללא תיק מיכאל (מיקי) איתן. מיד עם מינויו לשר, קיבל על עצמו איתן להוביל את מהפכת השירות הציבורי בישראל. "אני מציע רפורמה שמבוססת על שתי רגליים", הוא אומר, "האחת כוללת תפיסה חדשה של האזרח כלקוח, בדיוק כמו שזה נעשה בחברות הפרטיות. הרגל השנייה היא טכנולוגית, וכללת אפשרויות מרחיקות לכת בתחום".

לדברי השר איתן, "הצעתי לבנימין נתניהו, ראש הממשלה, כי במקביל לפעילות בתחום של שיפור השירות לאזרח, שכבר קיימת כיום, נתכנן מערכת טכנולוגית שתהפוך את השירות לנגיש, מהיר  ויעיל יותר". איתן מסרב לחשוף את פרטי התכנית, בטרם אישר אותה נתניהו. "הקמתי קבוצת עבודה", הוא אומר, "בה משתתפים ראשי התעשייה ומומחים. גיבשנו יחד את כל הרעיונות. זו אינה חוכמה פרטית שלי אלא ריכוז של הצעות מאנשים שמבינים ואכפת להם מהתחום".

השר איתן הוסיף, כי "כל הנושא הוא עדיין בחיתוליו, אולם אני מאמין שיש לנו פוטנציאל להגיע להישגים אדירים". לדבריו, "כבר היום מדינת ישראל נמצאת במקום טוב בתחום ממשל זמין, אבל אנחנו שואפים להוביל אותו. זה לא יקרה אם לא תהיה מחויבות של ראש הממשלה לנושא, בדיוק כמו שהדבר קורה בחברות פרטיות".

האם התוכנית דורשת משאבים כספיים?
"לא. התוכנית מבוססת על תיאום בין המשרדים, שיתוף משאבים והגדרות של שירות לקוחות – של האזרח כלפי הרשות וגם בתוך הממשלה עצמה. אני מאמין שאם יש רעיון טוב, רוב האנשים יתגייסו לכך. הבעיה אינה משאבים, כי אם רצון טוב ונכונות לשפר. מדובר ביעד בר השגה".

האם שוחחת עם ראש הממשלה נתניהו על התוכנית?
"טרם הספקתי. נתניהו היה עסוק עם ענייני התקציב, לאחר מכן הוא נערך לקראת נסיעתו לארה"ב ולגישתו עם הנשיא ברק אובאמה, וכן טיפל בענייני איראן. אני מקווה שעכשיו הוא יתפנה לנושא, על מנת שאוכל להציג בפניו את כל הרעיונות, וכך נוכל לצאת לדרך. מדובר בשורה ארוכה של נושאים שצריך לטפל בהם.

ד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר, הציע לי לעמוד בראש ועדת ההיגוי לממשל זמין, במקום ירום אריאב, מנכ"ל המשרד שעוזב. אבל הודעתי שאסכים לקבל את התפקיד, רק כחלק מתוכנית כוללת ולא בחלקים. לא באתי לכאן לקבל פירורים ואין לי כוונה להקים עוד משרד, אלא יחידה עצמאית שתפקידה בעיקר לתאם ולהניע".

מאז שנכנס לתפקידו, מסרב השר איתן לקבל לשכה של שר, כמקובל. הוא ממשיך לעבוד עם צוות עוזרים מצומצם בלשכתו הישנה בכנסת.

סמוך לכניסתך לתפקיד פרסם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, דו"ח על ממשל זמין. מה התייחסותך לדו"ח?
"אני מעדיף לפתוח דף חלק. בתחום ממשל זמין נעשים דברים רבים מאוד, אבל הם עדיין רחוקים מאוד מהמטרות שהוצבו. אני סבור שמי שעושה –  גם טועה, במיוחד בפרויקטים טכנולוגיים מורכבים שמשתנים כל יום. מעבר לזאת, הביקורת צריכה להיות גם כלפינו הפוליטיקאים. עד היום לא היה אף שר בממשלות השונות, שלקח אחריות על ממשל זמין. בגלל שלא פיקחנו ולא ביקרנו – קרו תקלות. אבל בסך הכל נעשים שם דברים יפים, וביחד עם הרעיונות שהועלו, אפשר להגיע לתוצאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים