תוכן שיווקי

נאור מן, מנכ"ל משותף ריל קומרס, בכנס המנמ"רים החצי-שנתי: "עם הזמן תהיה העדפה לפיתוח אפליקציות דפדפן בתקן HTML5 על פני פיתוח אפליקציות ייעודיות"

צופה: מערכת ההפעלה Windows Phone 7 שתצא לשוק בסוף השנה, תאומץ בצורה נרחבת על ידי מנהלי מערכות מידע

13/09/2010 11:43

בכנס המנמ"רים החצי שנתי, שהתקיים במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, סקר נאור מן, מנכ"ל משותף של רילקומרס, את ההתפתחויות השונות בתחום פיתוח יישומים ואתרי אינטרנט לתחום הסלולרי.

"הטלפונים החכמים, ובראשם האייפון והטלפונים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד, יצרו מהפיכה של ממש בענף", אמר מן. "היום הטלפון החכם מאפשר לעשות כמעט כל דבר, ובניגוד ללפטופ הוא גם נכנס לכיס". מן מנה שורה של סיבות לשינוי הגדול: מקלדת וירטואלית רב לשונית, מעבד גרפי מתוחכם ומהיר, אביזרים נוספים  כמו מצפן ו-Accelerometer, שילוב האייפוד (מהפכה בפני עצמה), אביזרים סטנדרטיים כמו מצלמה, GPS ,Bluetooth ,Wi-Fi, בניית marketplace סגור למכירה והורדה של אפליקציות, אבל בעיקר – חוויית המשתמש, ה-Multitouch.

מן נגע באחת השאלות העיקריות המעסיקה את הענף – האם לפתח אפליקציות למכשירים פחות חכמים או להתרכז במכשירים חכמים בלבד: "למרות שרוב האנשים משתמשים במכשירים לא חכמים, אני מאמין שלא כדאי לפתח אפליקציות לטלפונים לא חכמים. אנשים שמחזיקים אותם, משתמשים בהם בד"כ רק ביישומים בסיסיים כגון שיחות, SMS ולפעמים גם אימייל".

מן סבור שלא כדאי לפתח יישומים לאייפון בלבד, משום שנתח השוק של אנדרואיד הולך וגדל ולכן חשוב לפתח יישומים לטלפונים המבוססים על אנדרואיד. "בנוסף לכך, אני חושב שיש עתיד למערכת ההפעלה החדשה Windows Phone 7 בגלל החיבור החזק מאד שלה לסביבת הפיתוח Visual Studio. לכן יתכן שמנהלי מערכות מידע רבים יבחרו לפתח אפליקציות Mobile פנימיות-תפעוליות דווקא לסביבה הזו. הייתי בכנס של מיקרוסופט בשבוע שעבר, ראיתי את יכולות המערכת, ואני צופה שהיא תהיה משמעותית בעולם התקשורת הסלולרית" .

מן נגע בשאלה נוספת המעסיקה מנמ"רים ומנהלים טכנולוגים בארגונים: האם לפתח אפליקציות יעודיות הנכתבות בשפת המכשיר, או אפליקציית דפדפן. לדעתו של מנכ"ל רילקומרס, הגישה הגורסת פיתוח אפליקציית דפדפן היא זו שתנצח בעתיד, בעיקר לאור כניסתו של תקן HTML 5.

מן עמד על ההבדלים הבולטים בין אפליקציה ייעודית לאפליקציה מבוססת דפדפן. אפליקציה ייעודית, לדבריו, מאפשרת ממשק מלוטש וגישה מקסימלית להתקני החומרה של הסלולר, כגון GPS, מצלמה, ומצפן. לדוגמא, אפליקציית "המציאות המורחבת" שפיתחה רילקומרס עבור בנק לאומי, מאפשרת למשתמש להדליק את המצלמה ולראות הדמיה של הסניפים הקרובים אליו על גבי העולם המציאותי, תוך כדי הליכה. יתרונות נוספים של אפליקציה יעודית הם יכולות פונקציונליות רבות יותר ונוכחות ב-marketplace. החסרונות של אפליקציה ייעודית הם הצורך בפיתוח נפרד לכל פלטפורמה, תהליכי אישור ועמידה במדיניות היצרן, כולל אישור של כל שינוי ושדרוג.

לעומתה, אפליקציית דפדפן מאפשרת עצמאות מוחלטת בתכנים ואין צורך באישורים של היצרן. חוויית המשתמש מוכרת (חוויית Web) ולמפתח יש שליטה מלאה בזמן אמת. החסרונות הינם גישה מוגבלת להתקני החומרה שבסלולר, אין נוכחות ב-marketplace, וחוויית המשתמש פחות עשירה מאשר בישומים יעודיים.

לדברי מן, ארגונים רבים בוחרים דווקא באפליקציה היברידית – אפליקציית כלאיים הכוללת גם פיתוח יעודי וגם פיתוח "דפדפני". היא מאפשרת גישה מלאה להתקנים, יותר זולה לפיתוח ותחזוקה, דורשת פחות אישורים לעדכונים ומאפשרת יותר שליטה בזמן אמת. יחד עם זאת, אפליקציה היברידית דורשת פיתוח נפרד לכל פלטפורמה (אך מצומצם יותר), קיים קושי רב יותר לקבל אישור מהיצרן וחוויית המשתמש פחות אחידה עקב השילוב של אפליקציה יעודית עם Web.

לסיכום, לגבי השאלה באיזה סוג אפליקציה כדאי להשקיע, עונה מן שכל מקרה לגופו: "כאשר נזקקים לאפליקציה הכוללת ניווט, מצלמה ומידע מתפרץ – כדאי לפתח אפליקציה ייעודית. כאשר מדובר במערכת מידע פנים ארגונית – לדעתי יש לבחור באפליקציית דפדפן. כאשר הצורך הוא במערכת מידע חוץ ארגונית  – אפליקציה היברידית היא המתאימה ביותר".

אירועים קרובים