המשקיעים מתו מצחוק: המשמעות האמיתית מאחורי פרשת מניות גיימסטופ

המשקיעים החדשים הריצו בשבועות האחרונים את מניית גיימסטופ לשיאים חדשים • מה עומד מאחורי המהלך ומדוע הוא מהווה התנגשות בלתי נמנעת בין דורות וכוחות שוק? • הכל על ה-Short ששינה הכל

08/02/2021 09:31
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ ניו אדווייס.

בשבועות האחרונים הנושא המדובר ביותר הוא האופן שבו התאגדו אלפי משקיעים חובבנים והקפיצו את מניית גיים-סטופ (GameStop) המדשדשת לסכומים אסטרונומיים. המהלך הניב לרבים מהם רווחים עצומים ועורר זעם רב בקרב המשקיעים ה"מסורתיים" (בתי השקעה, קרנות גידור ועוד).

אבל על מה הסיפור כאן? השקעות? אפליקציות להשקעות? האמת שהפרשה הזאת היא לא פחות מזירת התנגשות בין כוחות מנוגדים. זו עשויה להיות יריית הפתיחה למאבק שמבעבע מתחת לשטח כבר שנים רבות וישפיע על הכלכלה העולמית.

מתאגדים, קונים: מה קורה בוול סטריט? 

כדי להבין את הרבדים העמוקים של הפרשה, צריך להבין תחילה את שרשרת האירועים.

גיים-סטופ היא רשת קמעונאות למשחקי וידיאו וציוד נלווה, עם יותר מ-5,500 סניפים בעולם. מדובר ברשת הקמעונאות הגדולה ביותר בתחומה. מה שאומר שבשנים האחרונות היא ספגה במלוא העוצמה את אפוקליפסת הקמעונאות (Retail Apocalypse), השם הדרמטי שניתן להפסדי חנויות פיזיות עקב עליית המסחר המקוון. בשנים האחרונות סגרה גיים-סטופ מאות חנויות והפסידה מאות מיליוני דולרים, והמניה שלה הידרדרה לשפל של כ-4 דולר למניה. ספוילר: נכון לינואר 2021, המניה נסחרה ב-380 דולר למניה.

נעבור לוול סטריט. גופי השקעה החלו לפעול כדי לעשות מהלך שנקרא Short Selling על מניית גיימסטופ. מבלי להיכנס לפרטים, מהלך שכזה אינו רכישה או מכירה ישירה של מניות – אלא יותר הימור על כך, שערכה של מניה מסוימת יירד. רבים רואים במהלכי ענק מעין אלה חלק מהסיבות שהביאו למשבר הכלכלי של 2008.

מכאן נעבור לאתר Reddit – אחד האתרים הגדולים בעולם, עם כ-430 מיליוני גולשים קבועים. רובם בני הדורות הצעירים, ילידי שנת 1980 ואילך. האתר מורכב מאין ספור פורומים במגוון נושאים, כולל פורום השקעות לצעירים בשם WallStreetBets. השמועה על כוונת גופי ההשקעות הגדולים להמר כנגד מניית גיימסטופ (וכך לפגוע ברשת עוד יותר) הגיעה לפורום – ואז קרה משהו מעניין.

בשבועות האחרונים יצאו בפורום קריאות רבות לקנות את מניית גיימסטופ כדי למנוע את ה-Short. המהלך קיבל רוח גבית מגופי השפעה שונים, כולל אילון מאסק, שאף הוא התמודד בעבר כנגד Short Selling, שהתגבש כנגד טסלה (Tesla) שבבעלותו. אלפי המשקיעים רכשו את המניה בשווי מצטבר של מאות מיליוני דולרים והעלו את ערכה לשיאים שלא נראו – בסכומי השקעה, במהירות ובגובה הזינוק בערכה (כ-1,555%).

ועכשיו? עכשיו זה מתחיל להיות באמת מעניין.

גיימסטופ כסימפטום: המשמעות למשקיעים המסורתיים

מאחר שהאירועים בעיצומם, קשה לאמוד סכומים מדויקים. אולם מסתמן שרבים מהמשקיעים התעשרו באופן משנה חיים, עם מיליוני דולרים ולמעלה מכך.

רבים מהמשקיעים גם הפסידו, אבל לא כמו הגופים שתכננו את ה-Short. אם המהלך היה מצליח, השקעה של 15 מיליון דולר היתה צפויה להניב בחזרה רווחים בשווי מיליארד דולר. אבל מהלך הבלימה הפך את התמונה. לדוגמה, קרן ההשקעות Melvin Capital, מהגופים שהובילו את ה-Short, הפסידה כ-30% מערכה וירדה מהערכת שווי של כ-12 מיליארד דולר ל-8 מיליארד בלבד. ההפסד המצטבר של קרנות גידור וגופי השקעה שניסו לקדם את ה-Short עומד על כ-6 מיליארד דולר.

קשה להישאר בשקט לאור סכומים כאלו. ואכן, כל גוף תקשורת בעולם התייחס לפרשה. ולכן חשוב לציין, שהמשקיעים הצעירים טוענים, שהתקשורת הממוסדת יוצאת כנגדם וכנגד הלגיטימיות של המהלך. לטענת המשקיעים, ההתקפה עליהם נובעת מהקשרים ההדוקים שקיימים בין ערוצי המדיה המסורתיים (טלוויזיה, עיתונות, רדיו), לגופי השקעות החזקים בוול סטריט.

מחאת המילניום: המניע האמיתי של המשקיעים הצעירים

רצון להרוויח הוא מניע חזק עבור רבים. אבל כדי לסחוף המונים ולשכנע אותם להשקיע מכספם ולפעול בצורה מאורגנת – דרושה יותר מהבטחה לרווח. נדרש מניע רגשי משותף לרבים. מניע שכזה ניכר במכתב פתוח, שפרסם אחד ממשתמשי הפורום WallStreetBets באתר Reddit.

"הייתי בתחילת שנות העשרה שלי במהלך המשבר של 2008", המשתמש כותב, "אני זוכר בבירור את ההשפעות העצומות למעשים חסרי האחריות של אנשי וול סטריט על חיי ועל חיי הקרובים אליי… במשך שנה חיינו על תערובת פנקייק, אבקת חלב, שעועית ואורז. יודעים מה הטעם של מרק עגבניות שעשוי משקיות קטשופ? החברים שלי יודעים".

בהמשך, המשתמש פונה ישירות לחלק מהגופים שאותם הוא רואה כאחראים למשבר. הוא מתייחס לבית ההשקעות Melvin Capital כמייצג של כל הרע מתקופת המשבר, עקב מניפולציות של השוק והתקשורת. הוא לא חוסך בביקורת גם על ענקית התקשורת CNBC שיצאה נגד ההתאגדות עקב רצונה להגן על שותפיה העסקיים.

המשתמש חותם את המכתב בפנייה אוהדת לחבריו לפורום WallStreetBets: "כל אחד מכם הוא הסיבה לכך, שיש לנו את הסיכוי הזה… להשתתף בחלוקת עושר שכזו מהעשירים לעניים זה נפלא. אני אוהב את כולכם".

קריאת מכתב שכזה היא לדעתי קריטית כדי להבין את התופעה. מומלץ לעיין בו במלואו – בלינק הזה. המכתב מהווה תיעוד כן, בזמן אמת, למציאות שהביאה אלפי משקיעים בני דורות ה-Y וה-Z להתאחד כנגד הכוחות, אשר (לטענת כותב המכתב) הביאו למשבר הכלכלי של 2008. רבים מהמשקיעים שואפים למנוע מהכוחות שהפילו את השוק אז, לעשות זאת שוב עכשיו. ואכן, מסתמן שגיימסטופ היא רק ההתחלה, שכן התאגדויות נוספות כבר החלו כדי למנוע מהלכי Short Selling כנגד חברות, כמו רשת אולמות הקולנוע האמריקאית AMC.

אז מה דעתכם? האם בני הדורות הצעירים יצליחו במאבקם בכוחות המסורתיים, או שמדובר בקרב ידוע מראש? נשאר לחכות לראות איזו מניה תנסוק ואיזו תיפול.

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ ניו אדווייס.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זמבלה ציבל

    ראיתי מיני סדרה בנטפליקס על הפרשה. נראה לי שכיום, שנתיים ושמונה חודשים אחרי, די ברור ששוב השועלים הזקנים העשירים והחזקים דפקו את הנמרים הצעירים והתמימים. כשגיימסטופ הגיעה ל 1400% רווח הברוקרים חסמו את האפשרות לקנות עוד מהמנייה והפילו אותה לקרשים. בעל בלוג בשם החתלתול השואג Roaring kitty שמרח את הצעירים בנאומים קופצניים וחוצבי להבות נעלם מהרשת. העשירים הרוויחו עוד יותר, הצעירים הפסידו גם את התחתונים שהם עוד לא קנו. מוסר השכל - לעולם אל תקנו משהו לאחר שעלה, בטח לאחר שעלה 15% ומעלה, בטח ובטח לא משהו שעלה במאות אחוזים (ביטקוין מישהו?).

  2. פרוחצל חלמיש

    דעתי היא שזו רק ההתחלה. הולך להיות 'שמח' במהלך השנה הזו בוולסטריט, יחד עם משבר חדש ועוצמתי שמאיים לפקוד את העולם השנה.. תחזיקו חזק ותיהיו מוכנים... הולך להיות חתיכת רולר-קואסטר

  3. דולב לוי

    אבל נראה כי מדובר במקרה חד פעמי ולא צפוי לראות עוד התארגנויות דומות כאלו

  4. שימי

    מדהים. עשו למשקיעים ולוולסטריט בית ספר

  5. יואב

    המשקיעים החדשים מתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית מהמשקיעים המסורתיים שלא יכולים להדביק את הפער

אירועים קרובים