דודו גבע, דע-ידע: "משתמשים מנצלים רק חלק מועט מיכולות מערכות ה-IT"

"בממוצע, מנוצלים רק כ-10% מיכולות המערכות השונות", אמר גבע, המכהן כמנכ"ל דע-ידע, בכנס המיחשוב הצבאי, ITforIDF 2010, שהופק על ידי אנשים ומחשבים ● יגאל שניידר, מנכ"ל אלכסנדר שניידר: "מרבית חדרי המיחשוב נמצאים במצוקה מתמדת ברמת התשתית, והניהול שלהם הופך כל העת להיות קשה ומורכב יותר"

"ארגונים משקיעים משאבים כספיים עצומים בפרויקטי IT, אולם בסוף הדרך מקצצים בהטמעה ובהדרכה. זה מביא לכך שהמשתמשים אינם מכירים את מלוא פוטנציאל של המערכת, ומנצלים רק חלק מועט מיכולותיה", כך אמר אל"מ (מיל') דוד גבע, מנכ"ל דע-ידע. גבע דיבר בכנס המיחשוב הצבאי, ITforIDF 2010, שנערך היום (א') במרכז הכנסים אבניו בקרית שדה התעופה. את האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

המצב הנתון, אמר גבע, הוא של ניצול מועט, העומד בממוצע על 10% מהיכולות של המערכות השונות."במקרה המיטבי", ציין, "יש ניצול של 50-60% של המערכת". לדבריו, "יש להתייחס להטמעה ולהדרכה כאל חלק בלתי ניתן נפרד מהמערכת ומפרויקט ה-IT – כזה שלא ניתן לקזז ממנו". גבע הוסיף, כי ההדרכה וההטמעה צריכות להיות מדידות ובעלות מדדים קבועים.

"בעוד מאה שנים", אמר, "נתחבר במוח לחוט חשמל ואז ההזנה של כל המידע ההדרכתי תועבר בתוך שניות; אבל עד אז, תהיה 'מלחמה' שבמסגרתה לפרק ההדרכה יהיה חלק חשוב בהצלחת הפרויקט". הוא סיכם באומרו, כי "על מנת למצות את המרב ממערכות התקשוב, נדרש להשקיע במשתמשים, אף אם זה בא על חשבון רכיב טכנולוגי כלשהו במערכת. כך, ימוצו רוב היכולות ממערכות ה-IT, וניתן יהיה להעצים את יכולות המשתמשים".

יורם בן-יואר, מנהל תחום דיגיטל מדיה ביבמ (IBM) ישראל, הציג את היכולת לניהול תכני וידיאו בזמן אמת, באמצעות מערכת DISH (ר"ת Distributed Information Services Hub). לדבריו, "מדובר בפתרון חכם, אמין וחדשני לשמירה על ביטחונם של ארגונים, על בסיס קליטה והפצה של תכנים ויזואליים כגון וידאו, תמונות ועוד". הוא הסביר, כי "המערכת מאפשרת ניתוח בזמן אמת של כל המידע המתקבל ממצלמות וחיישנים הנמצאים ברחבי הארגון. כמו כן, היא מאפשרת ניתוח חכם של אירועי אבטחה, ומספקת יכולת לקביעת מדיניות להעברת התכנים המתקבלים ממקורות שונים למשתמשים ולמקבלי ההחלטות על בסיס מיקום, הרשאות וזמן". המטרה, סיכם, "היא מודעות מצב טובה יותר של המשתמש הסופי, שיתוף מידע של משתמשים ויכולת להוסיף מידע נלווה לווידיאו".

"שירותים מבוססי ענן הם הדבר הבא", אמר עודד שיחור, ארכיטקט תוכנה בכיר ב-HP ישראל. שיחור הציג דרכים למימוש מיחשוב ענן הלכה למעשה. הוא פתח בהגדרה של מיחשוב ענן, לפיה "מדובר בהפקה של שירותי מיחשוב, שנעשית באופן דינמי, סקלבילי, אלסטי ובר-מדידה – לעיתים בממד וירטואלי". לדבריו, מיחשוב ענן כולל כמה היבטים: שירות עצמי לפי דרישה; רוחב פס גדול; משאבים גדולים שניתן לצרוך ולהחזיר; גמישות המאפשרת יכולת לצרוך יותר ופחות משאבי מיחשוב; ויכולת מדידה לשירות שבאמצעותה ניתן לחייב את כמות הצריכה של האחסון, הרשת וה-CPU. הוא ציין, כי יש הבדלים בין מיחשוב ענן לווירטואליזציה, והוסיף, כי בין האתגרים שספקי שירותי ענן נדרשים להם, קיימת גם הסוגיה של רמת השירות. שיחור הציג את מוצרי HP למיחשוב ענן, לצד שירותי החברה בתחום. הוא סיים בהצגת סיפור לקוח של בניית תשתית ענקית של ענן פרטי עבור משרד ההגנה בארה"ב, שביסס את כל הענן שלו על HP.

יגאל שניידר
, מנכ"ל אלכסנדר-שניידר, המתמחה בפתרונות ובהקמת מרכזי מיחשוב, פירט את עשר המגמות המובילות את עולם הדטה-סנטר ב-2010. לדברי שניידר, "מרבית חדרי המיחשוב נמצאים במצוקה מתמדת ברמת התשתית הפיסית – בעיות מיזוג אוויר קשות, אספקת חשמל, ניהול כבילה שאינו מוקפד, משקל כבד ביחס ליכולת הנשיאה של הרצפה, חוסר במקום פיסי, חשבון חשמל התופח במהירות. הניהול שלהם הופך כל העת לקשה ומורכב יותר". המגמות לדברי שניידר, הן תוכנות ניהול לדטה-סנטר; קירור בנוזל; סגירת מעבר קר; בקרה על צריכת האנרגיה; פסי השקעים מתקדמים (RPDU); ניהול הרצפה הצפה; פסי צבירה; ארונות ייעודיים למתגי תקשורת; RFID, וסימולציה – CFD.

אל"מ (מיל') יוסי סופר, לשעבר ראש מנהלת פרויקט ה-ERP הצה"לי, דיבר על מלחמת העולם הרביעית. המלחמה השלישית לדבריו, החלה לפני כשלושה עשורים, עת חלה ההבנה, כי הטרור הוא מלחמת עולם עם מאפיינים בינלאומיים, המשפיע באופן אקוטי על כלכלת העולם. יחד עם הטרור ה-"רגיל", אמר, נולד היבט חדש – טרור קיברנטי, שהלוחמים הפועלים בו מנהלים מלחמה שלמה ועתירת משאבים כספיים. "הפשע הקיברנטי התפתח והפך להיות טרור קיברנטי", הסביר סופר, "ומנגד – החברות האזרחיות עוסקות רק בפעילות מגננה". סופר ציין את המלחמה בין גיאורגיה ורוסיה ב-2008, ככזו שבה התנהל חלק ניכר מהעימות במרחב הווירטואלי. "הסייבר יתפוס מקום מרכזי במלחמה הבאה", סיכם, "יש להרחיב את היריעה בנושא. כיום, המרחב הווירטואלי נדרש להיות חלק ממערך ההגנה על התשתיות הלאומיות של המדינה ועל התשתיות המסחריות שלה".

סגן אלוף (מיל') אודי קאוף הציג פתרון המאפשר הקמה, ניהול ותפעול של דטה-סנטרים כמענה לצורכי הצבא. אחד מהכיוונים, אמר קאוף, הוא מעבר לדטה-סנטר במכולות, כשהיתרון הוא בקיצור זמני ההקמה שלו. הוא הציג פתרון המכונה "דטה סנטר מיקרו-מודולרי", של חברת EMS: "הרעיון העומד מאחוריו הוא מניעת בזבוז אנרגיה ומשאבים. לכן, אין מקררים את כל החדר – אלא רק את הציוד הנדרש לקירור". כך, הסביר, מתקבל חסכון של בין 50% ל-80% בהקמת דטה-סנטר חדש, וחסכון של עשרות אחוזים בתחזוקה. הוא סיים בציינו, כי ארונות יכולים להתאים לא רק לארגוני SMB, אלא גם לארגוני אנטרפרייז.

בהרצאתו בנושא איתור תקלות בזמן אמת, תיאר גיל גבעתי, מנכ"ל אפיסנס סופטוור, כיצד ארגונים במגזר הביטחוני שבחרו בפתרונות חברת AVICODE, אותה מייצגת אספינס בישראל, השיגו שיפור משמעותי ביכולתם לאתר את מקורות הבעיה במערכות מידע בפרק זמן קצר. גבעתי תיאר כיצד פתרון תשתיתי כמו זה של AVICODE מאפשר ניטור כל מערכת מידע – בין שפותחה על ידי הארגון, ובין שנקנתה מצד שלישי. הפתרון, אמר, יספק מידע מפורט המקצר את זמני הטיפול בתקלות ואיתורם של צווארי בקבוק במערכת. לפי גבעתי, הטמעת המוצר בארגונים השונים בישראל הביאה לקיצור זמני טיפול בתקלות ביותר מ-40%, ולחסכון כספי משמעותי.

אל"מ (מיל') עופר דורון, מנהל חטיבת המערכות הטקטיות בנס TSG, דיבר על שילוב יכולות COTS ו-MOTS במערכות שו"ב מתקדמות, ותיאר את המעבר של טכנולוגיות שונות לשליטה ובקרה מהעולם התעשייתי לזה הביטחוני, ולהפך. כך, לדוגמה, סיפר דורון על משלחת החילוץ הצה"לית שהגיעה להאיטי לאחר רעידת האדמה באי, ונעזרה בחומרי חוזי אזרחיים ששולבו במערכות IT צה"ליות. בעולם הניווט, אמר דורון, "יש בעיה גדולה ובלתי פתורה של ניווט במבנים".

לגבי החוזי, הסביר, נדרש לתמוך בסטנדרטים השונים על מנת שהוא ישונע בתווכי התקשורת השונים. לדבריו, שילוב יכולות צבאיות בעולם האזרחי הביא לכך שהמעבר נעשה מהפיתוח אל האינטגרציה. "קשיי האינטגרציה תמיד רבים יותר כשמחברים חומרה ותוכנה משני עולמות אלו, אם בין הרכיבים השונים ואם בין התוכנות". דורון סיכם בציינו, כי "הטכנולוגיות מתקדמות וחשוב לשים דגש על התמיכה התחזוקתית. יחס העלות-תועלת מאוד גבוה בשילוב טכנולוגיות אזרחיות בצבא, אבל הדבר הרבה יותר קשה ממה שזה נראה, מאחר ורוב מה שעובד באזרחות, אינו עובר 'חלק' לשימוש צבאי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים