בריטניה: החל המחקר הגדול ביותר עד כה בנוגע להשפעת הטלפון הסלולרי על הבריאות

המחקר, אשר מכונה Cohort Study on Mobile Communications, נבדל מניסיונות קודמים לבדוק אם קיים קשר בין השימוש בסלולרי לבין סרטן והפרעות נוירולוגיות, בכך שהתנהגות המשתמשים תיבדק בזמן אמת ● את המחקר עורך גוף בריטי בשם MTHR, שממומן על ידי מגוון מקורות, ממשלתיים ותעשייתיים, ומנוהל על ידי מומחים עצמאיים - מרביתם אנשי אקדמיה מאוניברסיטאות שונות

חוקרים בבריטניה החלו בסוף השבוע לערוך את המחקר הנרחב ביותר שנערך עד כה על ההשפעות ארוכות הטווח של הטלפון הסלולרי על הבריאות. החוקרים יעקבו אחר רבע מיליון בני אדם לפחות, מחמש מדינות באירופה, במשך עד 30 שנים.

המחקר, אשר מכונה Cohort Study on Mobile Communications, או בקיצור COSMOS, נבדל מניסיונות קודמים לבדוק אם קיים קשר בין השימוש בטלפון סלולרי לבין מחלות דוגמת סרטן והפרעות נוירולוגיות, בכך שהתנהגות המשתמשים תיבדק בזמן אמת.

במרבית המחקרים הקודמים נשאלו נבדקים שכבר סבלו מסרטן או מחלות אחרות על הרגלי השימוש שלהם בטלפון הסלולרי בשנים קודמות. בנוסף לכך, המחקרים התפרשו על פני פרק זמן קצר יותר, משום שהשימוש הנרחב בטלפונים סלולריים החל רק לפני כעשור שנים.

"אחד החסרונות של המחקרים שנערכו עד כה הוא שכאשר שואלים אנשים על השימוש שלהם בטלפונים סלולריים בחמש השנים האחרונות, עשויות להופיע שגיאות רבות", מסביר ג'ק רואולי, מנהל המחקר והקיימות בארגון GSMA (קיצור של GSM Association).

ברחבי העולם משתמשים כיום בכחמישה מיליארד טלפונים סלולריים. עד כה לא הצליחו גופים דוגמת ארגון הבריאות העולמי, האגודה האמריקנית למלחמה בסרטן ומשרדי בריאות של מדינות שונות למצוא ראיות חד משמעיות לכך שהשימוש בטלפון סלולרי פוגע בבריאות.

"המחקרים שנערכו עד כה התמקדו בעיקר בשימוש בטלפון סלולרי לטווח קצר, כלומר לתקופות של פחות מעשר שנים", אמר החוקר הראשי, פרופסור פול אליוט מבית הספר לבריאות הציבור של אימפריאל קולג' בלונדון, במסיבת עיתונאים. "במחקר COSMOS נבדוק את השימוש לטווח ארוך, במשך 10, 20 או 30 שנים. בטווח כה ארוך ניתן לעקוב אחר התפתחות של מחלות".

את מחקר COSMOS עורך גוף בריטי בשם MTHR (ר"ת Mobile Telecommunications and Health Research Program), שממומן על ידי מגוון מקורות, ממשלתיים ותעשייתיים, ומנוהל על ידי מומחים עצמאיים – מרביתם אנשי אקדמיה מאוניברסיטאות שונות.

על פי פרופסור לורי צ'ליס מארגון MTHR, "עד שמופיעים תסמינים של גידולים סרטניים שונים עשויות לחלוף 10 ואף 15 שנים. אנו ננסה למצוא תשובה לשאלה מאוד רחבה – האם יש משהו שכדאי לעקוב אחריו?"

המחקר יתמקד בנבדקים בני 18 עד 69 שנים, בבריטניה, פינלנד, הולנד, שבדיה ודנמרק. החוקרים יבדקו את חשבונות הטלפון דרך חברות הסלולר, את התיקים הרפואיים של הנבדקים וכן שאלונים שימלאו הנבדקים.

על פי רואולי מארגון GSMA, ברחבי העולם הושקעו עד כה למעלה ממאה מיליון דולרים במחקרים שונים, בניסיון לגלות אם השימוש בטלפון סלולרי מסכן את הבריאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים