כך מונעים בריחת מוחות מערד

יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, שוחח עם ראש עיריית ערד בעקבות היוזמה של רד-בינת ונשיאה, יהודה זיסאפל, להענקת מלגות ומימון לתואר ראשון, כמו גם הבטחת העסקה בעיר לאחריו, שיצאה באחרונה לדרכה

עו"ד ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד. צילום: דוברות עיריית ערד

המחסור החמור בכוח אדם בענף ההיי-טק מייצר פתרונות שונים, בין היתר יוזמות של התעשייה עצמה, שמייצרת לעצמה את עתודת כוח האדם לשנים הבאות.

רד-בינת ונשיאה, יהודה זיסאפל, לקחו את הרעיון הזה שני צעדים קדימה. החל מהשבוע שעבר היא מממנת לימודי תואר ראשון במדעי המחשב וסייבר ל-40 צעירים, בערד, שלומדים במסגרת האוניברסיטה הפתוחה, שפתחה שם שלוחה בעקבות יוזמת החברה. הצעד השני, החריג, הוא התחייבות של רד-בינת להעסיק את הבוגרים בתום שלוש שנות הלימודים, במרכז תעסוקה שהיא עצמה תקים בעיר הדרומית.

זיסאפל פנה עם הרעיון למספר ראשי ערים בפריפריה ולמרות האטרקטיביות שלו, רק ראש עיר אחד השיב מיד ב-"כן". זהו עו"ד ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד.

בראיון איתו מסביר בן חמו מדוע קפץ על ההצעה ואיך הוא ממנף אותה לטובת שינוי תדמית ומגמה בעיר. לבן חמו לא היה קשה להגיד "לא" לזיסאפל, וזאת מכיוון שלפני שעבר לפוליטיקה הוא עבד באחת החברות שלו. למרות זאת, התשובה שלו להצעה של בכיר ההיי-טק הוותיק הייתה חיובית.

עו"ד ניסן בן חמו, איך הגעת מעולם ההיי-טק ועסקים לראשות עיריית ערד?
"אני תושב ערד ובוגר מערכת החינוך שלה. בעל תואר ראשון במינהל עסקים ומשפטים בהצטיינות במרכז הבינתחומי בהרצליה. במשך כ-10 שנים הייתי סמנכ"ל ויועץ משפטי בחברות היי-טק, בין היתר בסרגון, ששייכת לרד-בינת, ולפני כן באלווריון ז"ל. ב-2015 התחלתי לכהן כראש עיריית ערד ונבחרתי מחדש בבחירות האחרונות. אחד היעדים שלי הוא להשקיע בחינוך הטכנולוגי ובצעירים כדי שיישארו פה ולא יעזבו את העיר. יש לנו עתודות של צעירים מוכשרים מאוד, אחוזים גבוהים של בוגרי תיכון עם חמש יחידות באנגלית, כימיה ומדעים, יש לנו בית ספר דמוקרטי ובתי ספר שמתמחים בכישורים מסוימים".

מה הביא אותך להרים את הכפפה במענה להצעה של יהודה זיסאפל ולחשוב שתוכל להשאיר 40 צעירים בערד?
"ראשית, לימדו אותי בחיים שאם מציעים לך הצעה כמו זו של זיסאפל, אותו אני מכיר שנים רבות, קודם כל תגיד 'כן'. וכך עשיתי. אחר כך התחלנו לחפש את הדרכים למימוש. ברמה המעשית, זה לא סוד שבערים כמו ערד, יש הרבה מאוד צעירים שמסיימים צבא, ועוזבים את העיר לא כי הם לא רוצים להישאר בה, אלא מפני שפשוט אין להם ברירה. הם נוסעים למרכז ללמוד ונשארים שם. אנחנו מקיימים בערד מזה שנים פעילות מסייעת לחיילים משוחררים. פעמיים בשנה מגיעים אלינו חיילים לפני שחרור, בצו מהצבא, ושם אנו מסבירים להם את האפשרויות הקיימות להמשך חייהם בעיר. לאחר ששמעו את ההצעה של רד-בינת, שכוללת מימון מלא של הלימודים לתואר ראשון למדעי המחשב וסייבר ומלגת קיום של 1,200 שקלים לחודש, הצגנו בפניהם את האופציה הזו. כמובן שהייתה היענות רבה ולאחר מיון ראשוני הרכבנו קבוצה של 40 סטודנטים וסטודנטיות, שהחלו השנה שנת מכינה, כדי לתגבר לימודים שמתחייבים לקראת התואר. הלימודים הם בשיתוף עם האוניברסיטה הפתוחה. מרגע שנפלה ההחלטה לקחנו על עצמנו לגייס את הצעירים ולשווק את התכנית, ומצאנו מקום – במבנה של מרכז הצעירים בערד, שהיה פעם מרכז קליטה, שם הם לומדים וגרים, בשכר דירה בעלות סמלית".

בהנחה שרובם יסיימו בהצלחה, מה מביא אותך לחשוב שהם יישארו בערד ולא יחפשו מקורות תעסוקה במרכז, כמו שרוב הצעירים עושים?
"זה הדבר המייחד את המיזם של זיסאפל. רד-בינת מתחייבת להעסיק את כל הבוגרים במרכז תעסוקה טכנולוגי שהיא תקים פה, והם יוכלו לעבוד ולהתפרנס. כלומר, רד-בינת לא רק מסייעת להכשרת מהנדסים, אלא מייצרת פה מקורות תעסוקה, שזה דבר מאוד חשוב לעיר, כידוע".

כלומר יקימו אצלכם סוג של מרכזי מיקור חוץ בעבור חברות ישראליות?
"גם, אבל לא רק. המחסור בכוח אדם, שמייצר עלויות העסקה גבוהות במרכז הארץ, גורם לחבורת לצאת למיקור חוץ לרומניה, למזרח אירופה ולהודו. מצד שני עלויות העבודה במרכז גבוהות ביותר. ערד יכולה להיות דוגמה למקום שחברות יקימו בו מרכזי תעסוקה, עם כדאיות כלכלית כמו רד-בינת, וזה לא חייב להיות רק פילנתרופיה אלא על בסיס כלכלי.

אני לא נמנה על ראשי הערים שמכריזים הקמת קריית היי-טק ואזורי תעשיה גדולים בערים שלהם, ללא שום בסיס. ערד תמשיך לשמור על האופי הייחודי שלה, אבל היא תעשה הכל כדי לתת מענה לצעירים שנולדו בה, להמשיך לחיות פה".

אתה לא חושש שבגלל פערי השכר, שמן הסתם יהיו, יהיו כאלו שיעזבו בכל זאת למרכז, שם הם יקבלו שכר גבוה יותר?
"זה עניין של סטיגמה. אם מהנדס בערד יקבל לדוגמה 30 אלף שקלים בלבד, ובתל אביב 40 אלף – בגלל ההפרש הזה הוא לא יעזוב. כי ראשית, המחיה פה זולה יותר, גם מחירי הדיור, וגם למעסיקים זול יותר להקים פה מרכזי תעסוקה כי יש הטבות מס. אז בסך הכל המספרים הם לא דרמטיים, וללא קשר להיי-טק, אנו מרגישים מגמת עלייה בביקוש לדירות כאן מצד זוגות צעירים, וזה אומר שאנחנו בכיוון הנכון. רשות מקומית צריכה לוודא שהמוחות המבריקים שלה יישארו אצלה, ולא יברחו למקומות אחרים ואני מקווה שנצליח בכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים