"יש להתייחס לצד האפל שה-IT החדש יוצר"

"הקפיטליזם של המעקב הוא הסדר הכלכלי החדש, בו תיעוד של ההתנהגות האנושית הוא חומר גלם לפרקטיקות מסחריות – חלקן לא גלויות – למכירה של מוצרים ורעיונות". אמר פרופ' גדי אריאב, מהפקולטה לניהול על שם קולר, באוניברסיטת תל אביב

פרופ' גדי אריאב, מהפקולטה לניהול על שם קולר, באוניברסיטת תל אביב. צילום: ניב קנטור

"הדיון האתי שאנחנו חייבים לנהל, צריך לכלול גם התייחסות לצד האפל של היכולות המרתקות והמרשימות, שאנחנו – קהילת מקצועני ה-IT – יוצרים בפועל", כך אמר פרופ' גדי אריאב, מהפקולטה לניהול על שם קולר, באוניברסיטת תל אביב.

פרופ' אריאב עמד בראש צוות השיפוט של המנמ"רים המצטיינים. הוא דיבר בפתח טקס מצטייני המחשוב והמנמ"רים המצטיינים לשנת 2018. הטקס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') באולם אירועים LAGO בראשון לציון, והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה.

לדברי פרופ' אריאב, "לפרופ' שושנה זובוף, מאוניברסיטת הארוורד, יצא ספר חדש. לפני 30 שנים היא פרסמה את הספר 'בעידן המכונות החכמות'. הוא נחשב לאחד הניתוחים המעמיקים ביותר של עולם מערכות המידע ושימושי המחשב – שצפה את עולם העבודה והתעסוקה, כפי שאנו מכירים אותו היום".

ספרה החדש של פרופ' זובוף, אמר פרופ' אריאב, "נקרא, בתרגום מגושם 'עידן הקפיטליזם של המעקב'. זהו העידן שקהילת מנהלי הנכסים הדיגיטליים יוצרת. הקפיטליזם של המעקב הוא הסדר הכלכלי החדש, בו תיעוד של ההתנהגות האנושית הוא חומר גלם לפרקטיקות מסחריות – חלקן לא גלויות – למכירה של מוצרים ורעיונות".

הקפיטליזם הזה, אמר פרופ' אריאב, "מבוסס על הנכסים הדיגיטליים שאנחנו יוצרים, ובסופו של דבר, הוא מאיים להפקיע זכויות אדם בסיסיות – אם בשימוש מדינתי, כפי שאנו רואים בסין, או במניפולציות השיווקיות של אתרים מתוחכמים של מסחר אלקטרוני. הדיון האתי שאנו חייבים לנהל, צריך לכלול גם התייחסות לצד האפל של היכולות המרתקות והמרשימות שה-IT יוצר בפועל".

"מצויינות היא מושג חמקמק"

מצויינות, אמר פרופ' אריאב, "היא מושג חמקמק. אפשר לסמן דוגמאות קונקרטיות של מצויינות, ואי אפשר להגדירה בצורה מפורשת ופורמלית. גם השנה התברכנו באיכות מרשימה של מועמדים". לדבריו, "המשבצת הארגונית של המנמ"ר עוברת שינויים, שוב ושוב. השינוי העמוק הקודם היה בתחום ניהול משאבים, ERP, בשימוש מושכל בתוכנות מדף ובמיקור חוץ".

"השינוי הבא, המתרגש עלינו", ציין פרופ' אריאב, "הוא הטרנספורמציה הדיגיטלית. זהו שם כוללת לעיסוק הקריטי בחדשנות עסקית הממוקדת ומתבססת על יצירה של נכסים דיגיטליים עסקיים חדשים, ויותר חשוב מזה – על הניצול והמיצוי של הנכסים הללו, לשם יצירת עסק עסקי".

הטרנספורמציה הזו, הסביר פרופ' אריאב, "יצרה הגדרה מחודשת ומאתגרת למנמ"ר: תפקיד CDO, מנהל הנכסים הדיגיטליים בארגון. השופטים בתחרות השנה החלו להתייחס לאפיון הזה. הגדרת המושג מתגבשת ומאפשרת לסווג מנמ"רים, אשר עברו בעצמם את הטרנספורמציה הדיגיטלית בהצלחה, ורואים בנכסים הללו ערך מניב. השינוי מניהול IT ומערכות מידע – לניהול נכסים דיגיטליים, אינו סמנטי".

"האתגר של המנמ"ר", סיכם פרופ' אריאב, "הוא בדמיון, כי זה המשאב המצוי במחסור. יש לדמיין מה מתחבר בנתונים ולנתונים – על מנת להופכו לנכס מניב. מנמ"רים חייבים להיות מנהלי נכסים דיגיטליים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים