ברבי הופכת להולוגרמה

הבובה המפורסמת בעולם מקבלת גרסה היי-טקית – אבל בלי "העזר כנגדה", קן ● כמו במכשירים אחרים שמבוססים על אותן טכנולוגיות, גם כאן עולות סוגיות מטרידות של פרטיות

Come on, Barbie, Let's go party. צילום אילוסטרציה: קיית הומאן, BigStock

בובת הברבי, כמו הרבה מוצרים שקיימים כבר עשרות שנים, מתעדכנת והופכת להולוגרמה באנימציית תלת מימד.

על פי דיווח באתר Wired, ההולוגרמה של Hello Barbie הוצגה בפעם הראשונה ב-New York Toy Fair, שהתקיים בשבוע שעבר. כמו בובת ה-Hello Barbie המקורית, דמות הלייזר שלה משלבת אנימציה לוכדת תנועה עם המון מרץ למתן מענה לשאלות של הילדים שמשתעשעים איתה, כמו שאמזון אקו (Amazon Echo) עושה.

מה עוד יודעת לעשות הברבי במתכונתה ההולוגרמית לעשות? להפעיל תזכורות או שעון מעורר, להאיר כמנורת לילה ואפילו להזכיר לילדים לצחצח שיניים. כל שהילדים שצריכים לעשות הוא להפעיל אותה בכך שהם אומרים "הלו ברבי", ואז לבקש ממנה לעשות פעולות בהתאם לרצונם. היא תציית, ממש כמו שעושות העוזרות הקוליות אלקסה (Alexa) וסירי (Siri) – בתוספת תנועה ותמונות.

בתור בובה שמותגה במשך שנים כ-"ברבי יכולה לעשות הכול" ("Barbie can do anything"), הפיתוח האחרון מדגיש את היכולות הרבות שלה, כמו גם של המותג, להתעדכן עם הזמן ולהצליח לעשות באמת הכול. אפילו להפוך לבוט שמקבל פקודות.

למה רק בנקבה? איפה קן?

יש מי שיכול להירתע מהרעיון של הבוט-בובה ממין נקבה שמשרתת ומצייתת למפעיליה, בעיקר על רקע חוסר איזון מגדרי. אפשר לומר שזו רק בובה שפועלת בשילוב עם טכנולוגיה מגניבה, אבל לפי מה שידוע עד כה, החברה שהיא האימא (ואבא) של ברבי, מאטל (Mattel) – שרק באחרונה התבשרנו שהיא משתפת פעולה עם עליבאבא (Alibaba) ביצירת ובשיווק צעצועים חינוכיים ממוחשבים לסין – לא הוציאה הולוגרמת קן, הגבר שלצד ברבי. קצת חבל שכך.

בכלל, מקומם לשים לב שגרסאות של בוטים ועוזרים אישיים מבוססי בינה מלאכותית מגיעות לעתים קרובות במתכונת נקבית, במיוחד כשהתפקיד שמיועד להם הוא למלא תפקיד צייתני. במילים אחרות – הביאו לכאן את קן

אימא, ברבי מקליטה את הבת שלך

אל בעיית המסר המגדרי המאוד לא ראוי שמשדרת ההולוגרמה מתווספת סוגיית הפרטיות והאבטחה. הרמקול של אמזון (Amazon), כך על פי הסברי החברה באגף ה-FAQ שלה, מקליט תמיד את שבריר השנייה שלפני אמירת מילת ההפעלה אלקסה. לא מעט שאלות הועלו גם בקשר לרעיון שהרמקול מקליט למעשה כל הזמן את המתרחש בסביבתו, ואלקסה אפילו זומנה לחקירה בכדי לנסות לגבות ממנה עדויות מוקלטות בנוגע למקרה רצח.

נשאלת השאלה האם ברבי ההולוגרמה תעשה את אותו הדבר בחדר השינה של הילדים. מאטל מתעקשת שבניגוד לאלקסה של אמזון, ברבי אינה מקליטה ומעלה את השיחות לשרתים שלה. החברה גם טוענת כי ה-Hello Barbie Hologram הוא יישום מוצפן במיוחד, שעומד בדרישות של ועדת הסחר הפדרלית של ארצות הברית, ה-FTC (ר"ת Federal Trade Commission), כפי שהן מתוארות באמנה להגנת פרטיות המקוונת של ילדים (Children’s Online Privacy Protection Rule).

רק אתמול פורסם כאן כי בובה מדברת אחרת, "חברתי קיילה (My Friend Cayla)", נאסרה להפצה בגרמניה בטענה לחשש כבד לפגיעה בפרטיות של הילדים המשתמשים בה. הרשויות הגרמניות אף הגדירו את קיילה "מכשיר ריגול".

בכל מקרה, לעת עתה אפליקציית Hello Barbie Hologram היא רק אבטיפוס, ולא ברור מתי תהפוך לזמינה לצרכנים. עלות הבובה הווירטואלית עדיין לא נמסרה, אבל אפשר להניח שהיא לא תהיה זולה, ממש כפי ששאר הצעצועים ממוקדי ההיי-טק החדשים האחרים אינם זולים. עם זאת, יצוין שלפי ההערכה של מאטל, מחיר ההולוגרמה עם ההשקה יעמוד על פחות מ-300 דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים