לראות? בעיקר להיראות! על אומנות המינגלינג בכנסים ובתערוכות

הכנסים הם "הלחם והחמאה" של העולם הטכנולוגי, ומהווים הזדמנות מצוינת לעשיית עסקים ולשיווק הסטארט-אפ שלכם ● איך עושים זאת נכון ולא מפספסים את מה שיכולה להיות הזדמנות של פעם בחיים?

14/02/2017 11:58
קרן גביש, מנהלת מרקום בקבוצת אנשים ומחשבים

כל סטארט-אפיסט יודע אקסיומה אחת עוד בטרם למד להגות בעברית צחה "חברת הזנק": כנסים ותערוכות הם "הלחם והחמאה" של עולם העסקים, כולל זה הטכנולוגי. מדובר בדבר זר ומוזר למביט מהצד, עם חוקי משחק וקודים המשמרים אצטלה של מכובדות מחד ומפזרים לחלל האוויר דחוס המקטורנים והעניבות גינונים "טווסיים" מאידך.

בין אם הם מתקיימים באולם הרצאות "הסתדרותי" אפרפר, במלון מפואר, בגן אירועים, בארץ או מעבר לים – ניחוח כבד של הזדמנות עומד באירועים האלה בחלל האוויר, דחוס אספירציות מקצועיות ועסקיות, רעיונות חדשניים ואנשים מעולים. אל הקלחת הזו נשטף בליל אנושי, חלקו משופשף ומיומן, אחר פעור וסתור.

ואכן, זר לא יבין זאת. כמו סצנת ביזאר סוריאליסטית ב-"כנס העתידנים" (ע"ע ארי פולמן), כך גם בכנסי ההיי-טק, מתהלכים העוברים ושבים בין דוכן אחד למשנהו; נעצרים בחטף; בוחנים למי יש יותר גדול; לוחצים ידיים ומגניבים חצאי חיוכים; מחליפים כרטיסי ביקור, כתובות אי-מייל ובדיחות אקטואליות רפות; מביטים במסך הלפטופ או הנייד; מרצינים בשעת ההרצאות והפאנלים; ונדרכים במעמד ההכרזות על חברות פורצות דרך, הישגים יוצאי דופן וחלוקת פרסים.

כיועצת תקשורת, נפל בחלקי הכבוד המקצועי (ללא טיפה אחת של ציניות!) ללוות חברות רבות בכנסים ותערוכות – תחילה כמתבוננת מהצד בהתרחשויות המרתקות הללו "במגרש של הגדולים", ובהמשך במידת מעורבות, עניין והתלהבות שרק מתעצמת.

לא הצטיידתי בחליפה מעונבת – קוד הלבוש הנשי מאפשר אוטונומיה אפנתית מנחמת. חופש המאפשר לברור בין אדום פוער פיות ומסית מבטים לשחור/לבן סולידי, שמעניק ליכולות המקצועיות מקום של כבוד. מה שכן, הצטיידתי בילקוט מלא עזות מצח על גבול החוצפה, המנותבת כולה להבהיר למעונבים חמורי הסבר: יש רעשי רקע ויש פסקול מרכזי.

למדתי שבין האנשים שמשתתפים בכנסים הללו יש בעלי רעיונות חדשניים או מוצרים שיכולים להלהיב את השוק, שלא השכילו לתעל את ההשקעה בדוכן, בסרטון התדמית שהפיקו ובצוות המכובד שהתייצב לאירוע לכדי רקימת קשרים עסקיים בעלי פוטנציאל של ממש. תהיה הטכנולוגיה מבריקה, חדשנית ופורצת דרך ככל שתהיה, ללא חבילת מסרים מדויקת, שמנגישה ומבליטה את היתרונות היחסיים של החברה או המוצר, הם יהיו עוד כמה אנשים מהמוני הסטארט-אפיסטים וחברות ההיי-טק שיש בשוק. ללא הקשר הבינאישי החיובי והקריטי, שיירקם במעמד המינגלינג הלקוני הראשוני, יתמסמסו הלידים הרלוונטיים ושיתופי הפעולה מול משקיעים או חברות אחרות ייוותרו בגדר רעיון בוסר שלא הבשיל.

ה-"ספיד דייט" שיכול להוביל להצלחה עסקית

איך יכולה חברה צעירה או, אם תרצו, עץ צעיר בעל גזע שברירי כגבעול, לזכות לתשומת הלב החיונית לה, לעורר התעניינות ואף התלהבות – וכל זאת בסמולטוק קצר ואקראי?

אפלט לרגע ממעבה היער המטאפורי ואשאיל מעולם תוכן חשוך ומאתגר לא פחות – הספיד דייטינג. בכל דייט מהיר שכזה, יש דקות ספורות ומדודות להרשים את הצד השני, וגם אם מראה מצודד מרכך התנגדויות ופותח דלתות – אין להסתפק בו. זה הזמן לאותת לצד השני: 1. אני מוצלח למדי ו-2. שווה לך להכיר אותי . אין הרבה זמן, אין הרבה סבלנות, התכל'ס משחק כאן תפקיד מרכזי. בעולם ההיי-טק, במקום סטטוס משפחתי, ארץ מוצא, תחום עיסוק ותחביבים, זה הזמן לספק תקציר ממוקד של ליבת פעילות החברה, לספר במשפט או שניים על השלב שבו היא נמצאת, לגשש ולזהות עניין הדדי, לשדר תחושה של בהילות ("זה הזמן") ונדירות מסוימת ולהמשיך הלאה, למינגלינג הבא, שנייה לפני ששיחת הספיד דועכת ומתחילה לקרטע.

עבור מי שניחן בכריזמה מתפרצת, הילה מסנוורת וגינוני כוכבנות מולדים, מדובר במשימה טבעית, שעם מעט Fine tuning תספק תוצאות משביעות רצון. עבור אנשים מן השורה נדרשת יועצת תקשורת (נכתב מטעמי נוחות בלשון נקבה, אך כמובן שאפשר גם יועץ תקשורת), שתקפיד לייעץ בענייני נראות ושפת גוף, תכין, תבחן או תשייף את החומרים השיווקיים, תבצע חריש עמוק של עבודת הכנה מקדימה, תכשיר את הקרקע, תמפה ותחליק את פני השטח העסקי המחוספס.

יועצת תקשורת תאתר מי החברות והגופים שצפויים להשתתף באירוע, אילו מהם רלוונטיים לפעילות הלקוח, מיהם המשקיעים שמגיעים אליו – מהארץ ומחו"ל, ואחרי אילו פתרונות או רעיונות הם תרים. בצד כל אלה, היא תסדר לכם הזדמנויות צילום (פוטו אופס) מוצלחות עם דמויות מפתח, תנסה ליצור באזזז תקשורתי חשוב ברכילות העסקית ולספק לכם בולטות, שתייצר פידבקים וריקושטים חיוביים בהמשך הדרך.

בסופו של יום, או יותר נכון בצהריו המאוחרים, על בטן מלאה מארוחת צהריים מלונאית טובה, יסתיים לו עוד כנס. גם אם הפעם רק שוטטתם, שוחחתם עם כמה אנשי מקצוע, האזנתם להרצאה או שתיים וסימנתם V, הרי שהשכלתם, הכרתם, למדתם את המתחרים והחכמתם. אל ילקוט הניסיון המקצועי שלכם ושל חברתכם התווסף אלמנט ניסיון מעשיר חדש, שישמש כצידה חיונית להמשך הדרך העסקית שלכם, על פיתוליה ואתגריה המרגשים.

הכותבת הינה יועצת תקשורת במשרד אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים