"הכנסת טכנולוגיות לבתי הספר לא מצליחה – כי שמים דגש על הטכנולוגיה"

"אם יושם הדגש על היתרון הפדגוגי בהכנסת טכנולוגיות כמו מדפסות תלת מימד לבתי הספר – המהלך יצליח", אמר יהודה דוולצקי מיצירה במימד אחר

יהודה דוולצקי מיצירה במימד אחר. צילום: ניב קנטור

"פעם אחרי פעם רואים שהכנסת טכנולוגיות לבתי ספר לא מצליחה, כי שמים דגש על הטכנולוגיה. במקום זה, צריכים לשים דגש על היתרון הפדגוגי בהכנסת טכנולוגיות כמו מדפסות תלת מימד לבתי הספר. אם זה מה שיוביל את המהלך – קרוב לוודאי שהוא יצליח", כך אמר יהודה דוולצקי מיצירה במימד אחר.

דוולצקי אמר את הדברים בכנס 3D Printing של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון. באירוע השתתפו מאות מומחים ואנשי מקצוע בתחום, והנחה אותו יריב ענבר ממדיאטק-ג'ון ברייס.

בדבריו ציין דוולצקי כי "היתרונות הפדגוגיים במדפסות תלת מימד הם יצירתיות ועבודת צוות – מאוד קשה לאדם אחד לבד לעשות את כל התהליך: לחשוב, למדל, להדפיס, ללמוד עצמאית תוך כדי תהליך, להיות בעל מחויבות רבה להתמדה בתהליך וליהנות ממנו".

הוא ציין מספר מודלים להטמעת הדפסה בתלת מימד ודוגמאות מצליחות בכל אחד מהם:

ספריה ציבורית – "ספריות הן כבר מזמן מקומות שיש בהן לא רק ספרים. לדוגמה, ביצענו פרויקט הטמעת תלת מימד בספריה בכפר תבור. הדבר הביא להנגשת ידע וכלים לכלל הציבור, כי למידה היא גם התנסות".

מרכז חינוכי לימודי-אזורי – "מרכז עידן טכנולוגי עמק המעיינות הוקם ביוזמת המועצה האזורית והוא משלב בין התעשייה לחינוך. בקומה העליונה יש את גבעסון – חברת סטארט-אפ, ובקומה התחתונה יש את המרכז עצמו, עם סדנת יצירה וחדר עיבוד שבבי של גבעסון. היתרונות בכך הם ריכוז משאבים ועבודה עם צוות מומחה ומיומן של אנשים שבאים מהתחום. החיסרון הוא יכולת השפעה מוגבלת על בתי הספר. אם רוצים לגרום לשינוי במערכת החינוך, שהלמידה תעבור מהפכה – צריך לעשות אותו בבית הספר עצמו, מאוד קשה לעשות את השינוי במקום מחוץ לבתי הספר".

תוכנית לימודית מטעם משרד החינוך – "כמקרה מבחן, בוצע ניסוי חלוץ ללמידה בין תחומית, ברמה של חמש יחידות לבגרות. כרגע מדובר בפיילוט בשבעה בתי ספר ברחבי הארץ. כל בית ספר קיבל תקציב של כמה מאות אלפי שקלים לבנות מרחב יצירה טכנולוגי בבית הספר, להביא את הציוד הנדרש ולהכשיר את המורים. מדובר בסנונית ראשונה של תפיסה חדשה – למידה אמיתית של פרויקטים. כך נוכל להביא לשינוי אמיתי".

זמיר בן עקיבא, מנכ"ל Silicon Valley Campus. צילום: ניב קנטור

זמיר בן עקיבא, מנכ"ל Silicon Valley Campus. צילום: ניב קנטור

דוולצקי סיכם באמרו כי "שילוב של כל המודלים האלה יוביל להצלחה. אנחנו בדרך, אבל זה ייקח עוד קצת זמן".

"צריך לתת את ההשכלה הטכנולוגית עוד לפני הצבא"

זמיר בן עקיבא, מנכ"ל Silicon valley campus, דיבר על עתיד ההכשרה הטכנולוגית בישראל. "ידוע שישראל היא מדינת היי-טק ואומת סטארט-אפים. אם כך, מדוע לא הוקמו מסגרות הכשרה להיי-טק בבתי הספר התיכוניים? חברות חוטפות את בוגרי היחידות הטכנולוגיות בצה"ל, אבל צריך לתת להם את ההשכלה הטכנולוגית עוד לפני שירותם הצבאי", ציין.

לדבריו, זהו התחום שבו פועל Silicon valley campus. הוא אמר כי "מדובר במיזם הכשרה טכנולוגית בשלושה מסלולים, שנותן הכשרה למקצועות ההיי-טק, כולל תלת מימד, לנוער מכיתה ט'. אנחנו רוצים שהם יגיעו לצבא עם ידע רב יותר ושהצבא יוכל לעשות איתם הרבה יותר".

בן עקיבא ציין כי המרכז פועל בשיתוף פעולה עם מדיאטק-ג'ון ברייס וכי הוא מעוניין לשתף פעולה עם גורמים בתעשייה.

"בבתי ספר תיכוניים יש כבר ניצנים של תלת מימד", אמר. "תלת מימד יכול להביא לצמצום הפער הדיגיטלי ויש לחבר אליו את המקצועות המסורתיים. נדרש לשלב את התלת מימד במיזמים חינוכיים שונים, בפיקוח מומחים, לשתף ידע, ליצור דיאלוג בין התעשייה למערכת החינוך, לשתף בחשיבה מחוץ לקופסה ולפתח פרויקטי גמר. לצורך כך, צריך להכניס עוד ועוד אנשים מהתעשייה הטכנולוגית לעולם החינוך בכלל ולמערכת החינוך בפרט".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים