פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר מואשמות במסירת מידע על משתמשיהן למשטרה

פרטים אישיים של חברים מהרשתות החברתיות הועברו למשטרת ארצות הברית, על מנת לסייע לה לעקוב אחרי פעילים והתארגנויות אזרחיות להפגנות ומחאות

תנו למרוד בשקט. אילוסטרציה: BigStock

האשמות קשות כנגד פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ואינסטגרם (Instagram) נכללות בדו"ח של איגוד חירויות האזרח האמריקני, ה-ACLU (ר"ת American Civil Liberties Union), שפורסמו ביום ג' האחרון.

על פי הדו"ח, החברות סיפקו נתוני משתמשים לתכנית ניטור המדיה החברתית שבה השתמשה המשטרה האמריקנית בכדי לעקוב אחר ההפגנות הטעונות שהתקיימו באוקלנד, קליפורניה, ובולטימור, ושעסקו במחאה בנושא הגזענות כנגד שחורים אשר קיימת במדינה.

תכנית הניטור, שנוצרה על ידי Geofeedia משיקגו, כללה לעתים קרובות מיקומי גולשים ופרטים אישיים אחרים אשר הועברו ל-500 סוכנויות לאכיפת החוק והבטיחות, כך על פי ה-ACLU.

הקבוצה לזכויות האזרח אמרה שטוויטר ופייסבוק, הבעלים של אינסטגרם, עברו להגביל את הגישה של Geofeedia לנתונים רק לאחר שממצאי המחקר הוצגו בפניהן.

חופש הביטוי או פוליטיקלי קורקטיות בלבד?

הדו"ח מדגיש את השימוש הגובר של המדיה החברתית ככלי המסייע במעקב אחר תסיסה אזרחית ופשיעה. ה-ACLU ציין כי נתונים כאלה משתמשים לעתים קרובות כדי לפקח אחרי מחאות שמתארגנות בשכונות מיעוטים, בניגוד למדיניות המוצהרת של החברות שמביעה תמיכה בפעילים ובתנועות למען חופש הביטוי.

"יש נתק חמור בין עמדות אלו לבין הגישה שהן סיפקו אל הנתונים", כתב מאט קאגל, עו"ד למדיניות הטכנולוגיה וחירויות האזרח של ה-ACLU, בהצהרה שנמסרה לתקשורת. קאגל גם אמר כי הארגון מוטרד ממחסור במדיניות כנגד מעקב בחברות המדיה החברתית.

"גם לפייסבוק וגם לאינסטגרם אין מדיניות ציבורית האוסרת במפורש על מפתחים לנצל נתוני משתמשים למטרות מעקב", טען קאגל והוסיף כי "מדיניות ציבורית מוצהרת שכזו צריכה להתקיים ולהיות נאכפת ותקיפה".

מדיניות מטרידה אפילו יותר

תפישת מציאות ותחושות דומות נשמעו גם מצד Color of Change, ארגון ללא מטרות רווח התומך בזכויות האזרח, שנוסד בשנת 2005. ברנדי קולינס, מנהלת הקמפיינים של הארגון אמרה כי "המנכ"לים מארק צוקרברג וג'ק דורסי חיזרו בגלוי אחרי פעילים וארגונים המשתייכים לתנועה למען חיי האוכלוסייה השחורה (Movement for Black Lives) בכדי שיהיו מעורבים בפלטפורמות שלהם. זה הופך כל מעורבות שלהם עם כלי הניטור כנגד פעילים שחורים במדיה החברתית למטריד אפילו יותר".

הקבוצה גם אתגרה את החברות לבצע שינויים שיבטיחו כי מצב של סיוע במעקב אחרי פעילים והתארגנויות מחאה אזרחיות לא יישנה. "שתי החברות צריכות לפתח מיד מדיניות נגישות לכולם, שתמנע שכאלה סוגים של עסקות מזיקות יקרו שוב בעתיד", אמר קולינס.

גישה בכפוף למגבלות המדיניות של הפלטפורמה

פייסבוק אמרה כי הנתונים שהועברו ל-Geofeedia הוגבלו לפרטי המשתמש הזמינים לציבור. "למפתחים הייתה רק גישה לנתונים שאנשים בחרו לפרסם. הגישה הייתה כפופה למגבלות המדיניות של הפלטפורמה שלנו (Platform Policy), אשר מתארות את מה שאנחנו מצפים ממפתחים המקבלים נתונים באמצעות פלטפורמת פייסבוק", כך נכתב בהצהרתה של הרשת הדומיננטית.

"אם מפתח משתמש ב-APIs שלנו באופן שלא אושר, ננקוט פעולה מהירה בכדי לעצור אותו, ואנחנו נסיים את הקשר שלנו לגמרי במקרה הצורך", הצהירה החברה ממנלו פארק.

טוויטר מצידה הבטיחה שהיא ניתקה את הגישה של Geofeedia לנתונים שלה, לאחר שבחנה את הדו"ח של האגודה לזכויות האזרח. "בהתבסס על המידע המצוי בדו"ח של ACLU@, אנחנו משעים מיד את הגישה המסחרית של Geofeedia לנתוני טוויטר," נכתב בהצהרה שצייצה הרשת ביום ג'.

Geofeedia לא הגיבה לבקשות מרובות לתגובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים