Noto של גוגל הוא גופן חינמי שרוצה להפוך לאוניברסלי

מדובר בגופן קוד פתוח שתומך ב-800 שפות ומביא כמה שפות כתובות לראשונה אל האינטרנט, חלקן כאלה שנחשבו כשפות מתות ● כך מתכוונת הענקית להיפטר מקופסאות ה-"טופו" שמפריעות למשתמשים במכשיריה

מחברה שפעלה ממוסך לתאגיד ענק. גוגל. צילום: BigStock

הגופן החדש שעליו הכריזה גוגל (Google) בסוף השבוע, ושנעשה בשיתוף Monotype, מכונה Noto – קיצור של "לא עוד טופו" (No more Tofu) – והוא אחד הפרויקטים הגדולים בתחום הטיפוגרפיה. בהקשר המסוים, המושג טופו מכוון לקופסה הריקה המוצגת על מסך המחשב כאשר הוא אינו מזהה שפה מסוימת.

"אחת המטרות של הפרויקט היה לתמוך בכל שפה ובכל תו, אז אחד הדברים שרצינו לעשות היה לוודא שאין טופו בעבור כל המשתמשים שלנו", אמר בוב יונג, דירקטור תחום אינטרנציונילזציה בגוגל.

כמו פריט ביגוד אופנתי אך שמרני

העבודה של שתי החברות על הפרויקט הענק נמשכה חמש שנים, והניבה גופן אחד שמכסה שמונה משקולות ו-800 שפות הנתמכות על ידי תקן יוניקוד (Unicode).

Noto מורכב מ-110 אלף תווים ו-110 מערכות כתיבה. בכדי להבטיח עקביות מול היוניקוד מתכוונת גוגל לעדכן את Noto כפי שתווים חדשים ממוצגים ליוניקוד, כמו למשל במקרה של עדכוני האימוג'י (Emoji) האחרונים. זאת אומרת שגם ה-Noto יהיה זמין תחת רישיון גופן פתוח (Open Font License), המאפשר למפתחים להוסיף לעיצוב של סקריפטים ולהשתמש בהם באופן חופשי.

גוגל אומרת ש-Noto צריך להיחשב כ"פריט ביגוד אופנתי אך שמרני" שאינו יוצא מהאופנה אחרי עונה אחת, מאחר שהוא נועד להבטיח קריאות של שפות רבות תוך שמירת כל תו ייחודי של תסריט. הגופנים של Noto משמשים הן כפונקציית גישה לשפות שנמצאות פחות בשימוש, והן כדרך לעזור לשמר שפות כתובות.

על פי בוב יונג, הפרויקט התחיל בתור הכרח למיגור טופו מה-ChromeOS וממוצרי אנדרואיד, אך התפתח מאוד ועכשיו Noto כבר משמש להצגת טקסט, סמלי אימוג'י ומוזיקה על מכשירים אלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים