מחקרים: צפוי אימוץ מהיר של טכנולוגיית בלוקצ'יין במגזר הפיננסי

על פי מכון יבמ לערך עסקי, 15% מהבנקים ו-14% מהמוסדות הפיננסיים האחרים מתכוונים ליישם פתרונות בלוקצ'יין בקנה מידה מלא כבר ב-2017

טכנולוגיה שהולכת וצוברת פופולריות. בלוקצ'יין

"קצב האימוץ של טכנולוגיית בלוקצ'יין (Blockchain) יהיה מהיר באופן דרמטי, מזה שנחזה בעבר; כך עולה משני מחקרים שערכה יבמ (IBM).

15% מהבנקים ו-14% מהמוסדות הפיננסיים שרואיינו במסגרת מחקרים חדשים של מכון יבמ לערך עסקי (IBV), מתכוונים ליישם פתרונות בלוקצ'יין בקנה מידה מלא כבר ב-2017. אימוץ מאסיבי של הטכנולוגיה צפוי בטווח הלא רחוק: כ-65% מהבנקים צופים כי יפעילו פתרונות בלוקצ'יין במסגרת תהליכי העבודה שלהם, בתוך שלוש שנים.

המחקרים מתבססים על ראיונות אישיים וסקרים שנערכו בקרב 400 בנקים ומוסדות פיננסיים גלובליים. כך, מהמחקרים עלה כי 70% מהבנקים הנמנים עם קטגוריית המאמצים הראשונים של הטכנולוגיה, מציבים את המאמץ בתחום בלוקצ'יין גבוה בסדר העדיפויות שלהם. זאת, על מנת להפיל את החסמים ביצירת מודלים עסקיים חדשים ובחדירה לשווקים חדשים.

הבנקים הראשונים לפעול נמצאים בעמדה טובה יותר בהתגוננות מפני מתחרים, ובכלל זה, שחקנים חדשים בתחום שאינם פועלים כיום כבנקים – דוגמת חברות סטארט-אפ וספקי שירותים אחרים. במוסדות פיננסיים – שבעה מתוך עשרה מהמאמצים הראשונים של טכנולוגיית בלוקצ'יין שרואיינו, ממקדים את פעילותם בתחום הבלוקצ'יין בארבעה תחומים: סליקה, תשלומים סיטונאים, הון והנפקת חוב ונתוני הפנייה.

למרות הציפיות, דווקא בנקים גדולים מובילים בתהליך האימוץ של פתרונות בלוקצ'יין. המחקר מצביע על סבירות גבוהה פי שניים לאימוץ מוקדם של הטכנולוגיה במוסדות בנקאיים המעסיקים אלפים רבים של עובדים – ולא בחברות סטארט-אפ קטנות, או בחברות הפועלות בתחום הטכנולוגיות הפיננסיות. 77% מהבנקים הגדולים המאמצים טכנולוגיות בלוקצ'יין, עוסקים בתחום הבנקאות הקמעונאית.

בנקים המקדימים לאמץ את טכנולוגיות בלוקצ'יין צופים כי פתרונות אלה ישפיעו על שורת תחומים עסקיים, דוגמת תשלומים קמעונאיים והלוואות ללקוחות. 80% מהם צופים כי התחום המסחרי והלוואות לחברות צפויים להיות המושפעים ביותר מזמינות הטכנולוגיות החדשות.

אמצעי לבנות מודלים עסקיים חדשים

70% מהגופים שהקדימו לאמץ טכנולוגיות בלוקצ'יין רואים בה אמצעי לבניית מודלים עסקיים חדשים, ולגישה לשווקים חדשים. ועדיין, מחוץ לקבוצה זו, חשים בנקים אחרים כי קיימים מכשולים רבים העלולים למנוע הצלחה באימוץ הטכנולוגיה. המכשולים הגבוהים ביותר נוגעים למגבלות רגולטוריות (56%), בשלות הטכנולוגיה (54%), והיעדר החזר ברור על ההשקעה (52%).

על מנת להפיק ערך מירבי מטכנולוגיות בלוקצ'יין, אנשי המכון לערך עסקי של הענק הכחול מציעים לבנקים להציב לעצמם שלוש שאלות.

השאלה הראשונה, נוגעת לקצב שבו נכון להתקדם. בנקים הקובעים לעצמם קצב מהיר, נהנים מיתרון תחרותי. שאר הבנקים, צריכים לבחון את לקחי היישום בארגונים ראשונים – ועדיין להיות מוכנים להיכנס לשוק מוקדם ככל האפשר, ובמיוחד ככל שהמיזמים בתחום הזה ישפיעו על התפתחות הרגולציה.

שאלה שניה, נוגעת לאופן ההרחבה של יישום הטכנולוגיה ולשילוב גופים שונים המשתמשים בה. ככל שייווצר שילוב רב-גופי כזה, מציינים החוקרים, הצדדים המשתתפים בו ייהנו מהסרת חסמים לצמיחה. גופים המקדימים בתהליך האימוץ פועלים כבר לפיתוח מודלים עסקיים ותקנים חדשים, שיידרשו לצורך הרחבת השימוש. שאר הגופים צריכים להצטרף למאמץ זה, על מנת לבנות מערכת שותפויות יציבה שתאפשר להפיק ערך מירבי לכל בנק בפני עצמו.

השאלה המהותית ביותר, היא זו של המודלים החדשים ליצירת הכנסות נוספות, המתאפשרים בזכות זמינות טכנולוגיית בלוקצ'יין בבנקים וההגנה על תזרים ההכנסות הקיים. השימוש בטכנולוגיית בלוקצ'יין יוצר לפחות זרם הכנסות חדש אחד: פוטנציאל המימוש במידע המתייחס לתנועות השונות. בנקים צריכים להתחשב בפוטנציאל הזה, במודלים החדשים להפקת הכנסות ובאיומים על המודלים הקיימים במסגרתם הם פועלים – כבר מראשית הדרך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים