ים של מידע

הים הוא לא רק טבע, נוף והרבה מים, אלא גם עולם שיש בו הרבה מידע, שיכול לשרת ארגונים שונים - מכאלה שנלחמים בדיג לא חוקי ועד לגופי ביטחון ומודיעין ● Windward לוקחת את המידע הזה ומנסה להפוך אותו למשהו בעל ערך

מימין: עמי דניאל ומתן פלד, מייסדי Windward. צילום: שלומי יוסף

כשחושבים על ים, אחד הדברים הראשונים שעולים לראש הוא מרחבים. המון מרחבים, המון מקום. לא לחינם, המילה "ים" פירושה בסלנג "המון". כך גם כשאומרים "ים של מידע", מתכוונים ל-"המון מידע".

מסתבר שגם בימים עצמם יש המון מידע, אוקיינוס של מידע, בעיקר מכלי השיט ששטים במימיהם, אבל לא רק. מה גם שהמידע על העולם הימי לא נמצא רק בימים עצמם, אלא גם על פני היבשות. סטארט-אפ ישראלי המציא פתרון שלדבריו אוסף את מידע על תנועות כלי השיט ברחבי העולם והופך אותו למשהו בעל ערך.

Windward בנתה פלטפורמה שאוספת ומנתחת את המידע לגבי העולם הימי, ממאות מיליוני נקודות ציון, על מנת ליצור תבניות ברורות ותשובות מידיות לשאלות האפשריות הקשורות לתנועת ספינות ברחבי כדור הארץ. הדבר רלוונטי במיוחד לארגונים ביטחוניים ומודיעיניים רבים, שהמידע הזה נדרש להם לשם שמירה על ביטחון המדינות אותן הם משרתים. הם מסתייעים בטכנולוגיה הזאת כדי לזהות איומים בים, לעתים קרובות ללא מודיעין מוקדם. Windward עובדת גם עם רשויות דיג וארגונים שנלחמים בדיג לא חוקי. בימים אלה היא מתרחבת אל עבר העולם הפיננסי, במטרה לאפשר לסוחרים ולגופים פיננסיים להבין את תנועת הסחורות העולמית, למשל איפה נמצא הנפט.

הפלטפורמה משרתת, על פי החברה, "אינספור ורטיקלים – אלה שמושפעים ישירות ממה שקורה בים, כמו חילות ים וארגוני דיג, ובעקיפין, כמו בנקים וחברות ביטוח. הם מקבלים את המידע דרך מערכת תוכנה כשירות (SaaS) או דרך API.

"גילינו שיש ואקום עצום במידע ימי"

החברה הוקמה ב-2010 על ידי עמי דניאל, המנכ"ל, ומתן פלד, סמנכ"ל הפיתוח. היא מעסיקה 65 עובדים, מרביתם בישראל, וצפויה להגדיל את מצבת כוח האדם שלה ל-90 עד סוף השנה. Windward גייסה עד כה 17.3 מיליון דולר. בין המשקיעים הבולטים בה נמצאים קרן Aleph, קרן הורייזנס של המיליארדר הסיני לי קשינג וכן הגנרל דיוויד פטראוס, לשעבר ראש ה-CIA ומבכירי KKR. כמו כן, השקיעו בה דן סינור, ממחברי הספר אומת הסטארט-אפ, ותום גלוסר, לשעבר מנכ"ל סוכנות הידיעות רויטרס (Reuters). הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, נמנה עם הוועדה המייעצת של החברה.

דניאל ופלד, חובלים לשעבר, מציינים שהקימו את החברה לאחר שזיהו ש-"על אף שתנועת הספינות בים משפיעה כמעט על כל סקטור בעולם, יש ואקום עצום במידע ימי. לגורמי מודיעין, ממשל, סחר ואנרגיה יש אינפורמציה מאוד חלקית, ולעתים מיושנת או אפילו מטעה, כבסיס לקבלת החלטות".

השניים מסרבים למסור את מספר הלקוחות של Winward או את השווי שלה (הוול-סטריט ג'ורנל העריך אותו באפריל אשתקד ב-100 מיליון דולר) וטוענים שאין חברות שעושות בדיוק את מה שהיא עושה. "יש חברות שעושות שנותנות חלק מהפאזל, למשל בגיאוגרפיות מסוימות או בהסתכלות על סוג מסוים של ספינות, אבל אין חברה שמנתחת את התנועה של כל הספינות והמטענים כל הזמן ובכל רחבי העולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים