אקוודור ושבדיה סיכמו: מייסד ויקיליקס ייחקר בשגרירות בלונדון

על אף ההודעה, רב הנסתר על הגלוי ● כך למשל, לא ברור על מה סיכמו הצדדים מעבר לעצם החקירה, ואילו צעדים הובילו לפריצת הדרך

ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס. צילום: Cropbot, ויקיפדיה

אקוודור הגיעה להסכמות עם שבדיה במסגרתן מייסד ויקיליקס (WikiLeaks), ג'וליאן אסאנג',  ייחקר בשגרירות לונדון, שם הוא שוהה מאז יוני 2012 מחשש להסגרה לשטוקהולם, שמבקשת לחקור אותו בגין חשדות לעבירות מין. כך הודיע שר החוץ של אקוודור ביום חמישי.

"בשבועות הקרובים יקבע תאריך שבו התביעה תערוך פגישה בשגרירות אקוודור בבריטניה", נכתבה בהודעה.

קיטו הציעה לשבדיה מהלך דומה כבר ב-2012, זמן קצר לפני שמצא מקלט בשגרירותה. ואולם המגעים הסתיימו ללא הבנות. לפני חודשיים הוגשה בקשה נוספת מצד שטוקהולם ועתה אישר זאת התובע הכללי של אקוודור.

אילו צעדים הובילו לפריצת הדרך?

"במשך יותר מארבע שנים הציעה ממשלת אקוודור שיתוף פעולה בנושא החקירה וכן צעדים מדיניים ומשפטיים נוספים במטרה להגיע לפתרון מספק עבור שני הצדדים", נמסר ממשרד החוץ.

על אף ההודעה, רב הנסתר על הגלוי. כך, למשל, לא ברור על מה סיכמו הצדדים מעבר לעצם החקירה, ואילו צעדים הובילו לפריצת הדרך.

בחודש פברואר האחרון קבע צוות מיוחד מטעם האו"ם כי מצבו של אסאנג', בן 45, הוא בבחינת "מעצר שרירותי" ועל כן הוא זכאי להסתובב חופשי וכן זכאי לפיצויים. בהודעה פומבית אמר העיתונאי האוסטרלי כי "ההחלטה העלתה חיוך על פניי". ואולם, להחלטה אין תוקף ממשי, ועל כן צו המעצר נגדו עדיין בתוקף.

לאחר ההחלטה לפני חצי שנה, יצא אסאנג' למרפסת השגרירות באקט סמלי, ונופף לתומכיו. חרף ההחלטה, הודיעה הממשלה הבריטית כי הוא אינו אדם חופשי. על פי הודעתה, אם אסאנג' ייצא משערי השגרירות הוא עלול להיעצר. שר החוץ הבריטי, פיליפ האמונד, אף אמר כי אסאנג' "נמלט מהצדק" וכי ההחלטה בעניינו "מגוכחת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים