ח"כ ניסן סלומינסקי: "יש לארגן מרד צרכני נגד פייסבוק"

"בואו נפסיק את השימוש בפייסבוק לשלושה חודשים, בכדי להשיב לנו את הזכות הבסיסית לפרטיות", קרא יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט בדיון בכנסת על הפרטיות ברשת

ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט ש/ל הכנסת. צילום: האתר של הח"כ

ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת, קורא לחרם צרכני נגד פייסבוק (Facebook), במחאה על כך שהחברה פוגעת בפרטיות של המשתמשים, לטענתו.

בדיון משותף לוועדה שבראשותו ולוועדת המדע והטכנולוגיה, שעסק בפרטיות ברשת, אמר ח"כ סלומינסקי כי "אני מוכן לוותר על הנוחיות בשימוש בפייסבוק לתקופה מסוימת ולארגן מרד צרכני בכדי להשיב לנו את הזכות הבסיסית לפרטיות. בואו נפסיק לשלושה חודשים, שיעשו את החשבונות הכלכליים שלהם". יצוין שפייסבוק, כמו גם גוגל (Google), הוזמנו לדיון אולם בחרו להיעדר ממנו – דבר שעורר את זעמם של חברי הכנסת.

במסגרת הדיון הוצג דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת אודות הפרטיות בטלפונים החכמים. ממצאי הדו"ח, שהזמינה ועדת המדע, מעלים כי "החקיקה בישראל מיושנת ודורשת עדכון והתאמה לאתגרי עידן המידע". עוד עלה כי ישראל במקום השלישי בעולם בשיעור החדירה של הטלפונים החכמים, וכי הסיכונים העיקריים נובעים מחוסר שקיפות ומודעות של הציבור בנוגע למידע הפרטי שלו.

יו"ר ועדת המדע, ח"כ אורי מקלב, אמר כי "השאלה היא האם אנחנו, כמדינה, יכולים לשים גבולות לרשתות החברתיות ולכל אפליקציה שחודרת לפרטיות שלנו או שלא. אני מאמין שיש צורך בגבולות, שאם אני אומר משהו או כותב משהו פרטי – הוא לא צריך להיות נחלת הכלל. לא צריכים לדעת לאן טיילתי, איפה ישנתי ומה אכלתי. צריך הסדרה".

פרופ' מיכאל בירנהק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב הציג סקירה אודות הפרטיות והרשת. "הכול כיום מבוסס על מידע. מידע הוא קריטי", אמר. "בחיים הדיגיטליים שלנו, אנחנו משאירים שובל אחרי כל פעולה – מהרגע שהתעוררנו והצצנו בנייד, האתרים בהם גלשנו, ה-Waze שהפעלנו, הרב קו, האנשים שדיברנו איתם ועוד. יש מי שמתעניין במידע הזה. זה יכול להיות רשויות המדינה, עסקים, יריבים, ועוד".

הוא ציין כי "כשאנחנו, האזרחים, יכולים לשלוט בפרטיות בקלות – המחקרים מראים שאנחנו עושים זאת. כשאנחנו יכולים לשמור על מידע אישי – אנחנו עושים זאת מיד. צריך לאפשר את השימושים המעולים ברשתות ובמכשירים האלה, אך יחד עם זאת לשמור על הפרטיות זה אתגר חברתי ראשון במעלה. אני קורא לקדם חקיקה בעניין". פרופ' בירנהק אף קרא להדק את החובות של תאגידי האינטרנט: "שיסבירו לשם מה נאסף המידע. למה האפליקציה של הפנס צריכה לאסוף מידע על המיקום שלנו?!".

"חדר הילדים הפך לאויב"

במהלך הדיון נדונו גם מספר הצעות לדיון מהיר של הח"כים מיכל רוזין, רויטל סויד, עליזה לביא וסלומינסקי, בנושא "האזנות שמבצעת הרשת החברתית פייסבוק למשתמשיה – פגיעה חמורה בפרטיות". ההצעות הוגשו בעקבות תחקיר שפורסם בתוכנית חי בלילה בערוץ 2. מנחה התוכנית, נדב בורנשטיין, אמר בדיון כי "המטה המסחרי של פייסבוק יודע לגבות כסף רב מישראלים, אבל שמדברים איתם על תוכן – צריך לחפש את אנשיהם מסביב לעולם. הם לא מגיעים כי הם לא רוצים שנדע וכשאנחנו לא יודעים – אנחנו לא מאמינים. יש לפייסבוק עשרות תקנונים לפייסבוק, אנחנו חותמים ואין לנו מושג על מה. כנסת ישראל צריכה להסדיר זאת".

בניגוד לח"כ סלומינסקי, ח"כ רוזין ציינה ש-"אני לא קוראת לחרם על פייסבוק. יש חשיבות מאוד גדולה לרשתות החברתיות, הן הפכו אותנו לחזקים יותר, המהפכות החברתיות התחילו בהן. לצד זה, השקיפות היא קריטית, כדי שנדע איך אפשר להתמודד".

לדברי ח"כ לביא, "הורים שחשבו שהמקום הבטוח ביותר הוא החדר של הילד מגלים שהמקום המוגן הזה הפך לאויב. החדירה לפרטיות היא מעבר לכל דמיון. אנחנו צריכים לחנך, לא יכול להיות שבמערכת החינוך לא יהיה אף שיעור בנושא הזה. המציאות משתנה מול עינינו".

עו"ד ניר גרסון מרמו"ט (ר"ת הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים) קרא אף הוא לקדם חקיקה בנושא ואמר כי יש מהלכים מתקדמים בעניין, ועו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, דיבר על הפן המסחרי: "אנחנו חיים בעולם של כלכלת מידע ומעט מאוד אנשים מבינים את המורכבות של שימוש אישי במסגרת הזו. כל המידע אודות משתמשים נחשף בפני מפרסמים ובאמצעותו הם מציעים למשתמש פרסומים. לא תמיד מדובר בעסקות שטובות לו". הוא התריע כי "המחלקות המשפטיות בחברות האלה הרבה יותר גדולות מהמחלקות במשרד המשפטים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    אולי גם נפסיק לקרוא מיילים ל 3 חודשים? אולי חברי כנסת וראשי ועדות ישתקו ל-3 חודשים? למה מגיע לנו שאנשים כ"כ ירודים ומיותרים קובעים לנו את סדר היום? עוד 5 שנים כשיקראו מה שסלומינסקי מציע פשוט לא יאמינו שזה אמיתי...

אירועים קרובים