"מיזם הסיבים האופטיים יספק תחרות רק אם יהיה חלק מקבוצת תקשורת גדולה"

"מרוב חשש שהמיזם יטרוף את השוק, הפכו אותו לחלש, ובמקום לתת לו הגנות ילדות מתייחסים אליו כענק - שלא בצדק", אמר כהן, יו"ר הדירקטוריון של המיזם

דורון כהן, יו"ר דירקטוריון IBC. צילום: Mikes doghouse

"מיזם הסיבים האופטיים, IBC, יצליח לספק תחרות לבזק רק אם יהיה חלק מקבוצת תקשורת גדולה. לכן, טוב שמשרד התקשורת אישר לחברה לקיים משאים ומתנים עם סלקום ופרטנר", כך אמר אתמול (ב') דורון כהן, יו"ר דירקטוריון החברה. לדבריו, "מרוב חשש שהמיזם יטרוף את השוק, הפכו אותו לחלש, ובמקום לתת לו הגנות ילדות מתייחסים אליו כענק – שלא בצדק".

כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, דיבר אתמול (ב') בכנס "טלקום בישראל – איך ממשיכים מכאן" שנערך במכון אלי הורביץ לניהול אסטרטגי בפקולטה לניהול על שם קולר באוניברסיטת תל אביב, במסגרת פורום הגבלים עסקיים ורגולציה. הוא הגיב בכך לדברי מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, באותו האירוע שלפיהם הרגולציה שינתה כיוון ומפיקוח לפי מגזר העבירה את הדגש להתפתחות קבוצות תקשורת.

"אני לא מסכים עם כל דבריו של פילבר", ציין כהן. "הוא מציע עסקות בין הרגולטור למפוקחים, במטרה להגיע להשקעות בתשתית, אבל הדרך הטובה ביותר לעודד את הקדמה היא תחרות. הדילמה היא איזה סוג של תחרות צריך לעודד – האם את זו הרגילה, שמובילה להורדת מחירים ולשיפור השירות, כפי שראינו בסלולר, או לעודד קדמה והשקעות טכנולוגיות. בדרך כלל, תחרות אמורה לשרת את שניהם, אבל בתחום הסלולר היא גרמה להפסקת ההשקעות".

הוא התייחס לכוונה שהייתה ליצור שלושה מתחרים, כאשר השלישי מהם יהיה ניטראלי, "כלומר – שימכור תשתיות לכל המפעילים הקטנים", ואמר כי היא לא הצליחה. "העובדה שבזק פרסה בתגובה למיזם שלנו סיב אפל, שיכול להגיע ל-1.6 מיליון בתים, אך לא חיברה אותם מעידה על כך", ציין.

"הרגולציה צריכה להדביק את השינויים"

בהמשך אמר כהן כי "העולם משתנה, הרגלי הצריכה משתנים ולכן, הרגולציה צריכה להשתנות".

"בשנים האחרונות התשתית הפכה לצוואר בקבוק", ציין. "גם הסלולר וגם הטלוויזיה הרב ערוצית זקוקים לתשתית סיבים, כי רק כך הם יוכלו לספק את כמות הנתונים ההולכת וגוברת, בגלל צפייה לפי דרישה, צפייה בסרטים באיכות 4K ועוד מגמות שגורמות לצורך בפס רחב גדול. גם האינטרנט של הדברים ידרוש רוחב פס גדול. 200 מגה-ביט הם הכרח כדי לעמוד בקצב".

"במדינות ה-OECD, כ-18% מצרכני האינטרנט מחוברים דרך סיבים אופטיים. את ישראל אפילו לא רואים בגרף. אנחנו נמצאים בפער עצום – תשתיות מיושנות של שירותי תקשורת מוגבלים. אבל זה לא חייב להיות כך. ישראל היא מדינה קטנה עם אזורים אורבניים צפופים ולכן, קל להגיע למספר גדול של תושבים ובזמן קצר", אמר כהן.

"התפקיד שלי הוא לגרום לכך שהסיבות שגרמו למיזם IBC לא להתרומם ב-2.5 השנים הראשונות יתוקנו בצורה שתגרום לחברה ולמתחרות להשקיע בסיבים לכל בית", סיכם. "תפקידי הוא להכין את המיזם לקראת השלב הבא ולהביא השקעה מחודשת, תוך אפשרות לעבוד כחלק מחברת תקשורת. עם השקעה כזו נגיע לחלק ניכר של משקי הבית באזורים הצפופים ונגרום לכך שמי שיתחרה בשוק דרכנו יוכל לחבר את כל הארץ".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים