נכשלה העסקה למכירת בית התוכנה אופרה תמורת 1.2 מיליארד דולר

תאגיד סיני ירכוש את הדפדפן בלבד תמורת 600 מיליון דולר ● העסקה תלויה באישור רגולטורי, וצפויה להיסגר ברבעון השלישי השנה

נפרצה. אופרה

נכשלה העסקה למכירת בית התוכנה הנורבגי אופרה (Opera Software) תמורת 1.2 מיליארד דולר. כמה חלקים מנכסי אופרה יימכרו תמורת 600 מיליון דולר.

תאגיד חברות סיניות בהובלת Qihoo 360 ירכוש את פעילות הדפדפן למובייל ולתחנות קצה, את האפליקציות לשיפור ביצועים ולהבטחת פרטיות וכן את הבעלות של 29% על בית התוכנה הסיני nHorizon – העוסק בפיתוח דפדפן למובייל, המצויה כיום בידי אופרה.

העסקה תלויה באישור רגולטורי, וצפויה להיסגר ברבעון השלישי השנה.

המכירה לא תכלול את Opera TV, אפליקציות ומשחקי החברה, כולל Bemobi, וכן 560 מ-1,670 עובדי החברה. המותג יעבור לרוכש החדש, ולאופרה הנותרת שלא נמכרה, יהיו 18 חודשים למצוא שם חדש. העסקה כבר אושרה על ידי הנהלת אופרה.

שחקניות כבדות משקל

אנליסטים ציינו כי העסקה משקפת זמנים קשים לאופרה. בית התוכנה הנורבגי נאבק מול ספקיות דפדפנים אחרות, ובראשן גוגל (Google), כמו גם מול שחקניות כבדות משקל בעולם הפרסום המקוון וספקיות שירותים נילווים לעולם זה.

בשנים האחרונות ביקשה אופרה להירכש, ובין שלל השמות של רוכשות פוטנציאליות אף הוזכר שמה של פייסבוק (Facebook).

העסקה הנוכחית היא תולדה של העסקה הגדולה, עליה הוכרז בפברואר השנה, שלא קיבלה את האישורים הרגולטוריים הנדרשים. תוקפה של העסקה הגדולה, שלא מומשה – פג השבוע. מועד העסקה הנוכחית הוא עד סוף אוקטובר, עם הארכה אוטומטית לסוף דצמבר השנה.

לארס בוילאסן, מנכ"ל אופרה, אמר כי "עמלנו קשות למימוש העסקה (הכוללת, בסך 1.2 מיליארד דולר – י.ה.) ובאופן טבעי אנו מאוכזבים מהכישלון. למרות זאת, אנו מאמינים כי העסקה החדשה טובה לעובדי אופרה ולבעלי המניות שלה". עד סוף השנה יאחוז בוילאסן בתפקידי ניהול בשתי החברות, והחל מ-2017 – באופרה המקורית בלבד, זו שתחליף את שמה.

בסיס משתמשים קבוע ונאמן

אופרה הוא מהדפדפנים הוותיקים בשוק. הוא פותח ב-1994, Opera Software הוקמה ב-1995 ויצאה לשוק ב-1996, שנה אחרי השקת הגרסה הראשונה של אינטרנט אקספלורר (Internet Explorer) של מיקרוסופט (Microsoft).

בתחילה, הדפדפן נקרא MultiTorg Opera. הוא היה הדפדפן הראשון בעל סרגל צד ובעל ממשק לשוניות. לדפדפן לא הייתה הצלחה רבה בנתח שוק, אך הוא בנה לעצמו בסיס משתמשים קבוע ונאמן.

לאופרה מעולם לא היה מספר משתמשים גדול, אף על פי שאופרה הייתה זמינה על פלטפורמות רבות. רוב הצלחתה באה בתחום מחשבי כף יד והטלפונים הניידים, שם פעמים רבות היצרן מפיץ אותה עם האביזר.

במשך שנים היה אופרה החלופה הסבירה היחידה לאינטרנט אקספלורר. למרות יתרונות בהיבט הטכנולוגי, החברה לא הצליחה בתחרות. החל ממחצית העשור הקודם זנחו באופרה את המודל העסקי הקודם – והחלו לבסס את ההכנסות על עסקה עם גוגל, שבמסגרתה מנוע החיפוש של החברה היה ברירת המחדל בדפדפן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים