כל מה שרציתם לדעת על הדארקנט ולא העזתם לשאול

מחר (ג') יוקרן בערוץ הראשון ב-21.00 סרטם של צחי שיף ודוקי דרור, "אל תוך הרשת האפלה", החושף גילויים מפתיעים - וחיוביים - על הדארקנט

למכירה ברשת האפלה - פרופילים של משתמשי פייסבוק

מחר (ג') יוקרן בערוץ הראשון ב-21.00, סרטם של צחי שיף ודוקי דרור, "אל תוך הרשת האפלה".

בסרט חושפים השניים את המסע של יובל אור, עיתונאי עצמאי, שבמסגרת כתבה שעשה בנושא, הוא נחשף לצדדים האפלים, כמו גם הבהירים – של הדארקנט.

אור צולל במהירות ומשתף אותנו בנבכי המסע, שנמשך בין תל אביב, פראג וברלין. הוא פוגש מומחים בתחומים שונים – היי-טקיסטים ואנשי אינטרנט, לוחמים נגד פשעי אינטרנט, וקבוצה של לוחמי חופש מטעם עצמם הפועלים במחתרת.

נחשף אל האופל. יובל אור

נחשף אל האופל. יובל אור

"נחשפנו לקבוצות של קריפטו-אנרכיסטים, שכותבים שורות קוד מוצפנות, המספקות פלטפורמות לתקשורת אנונימית. הם גם מפתחים ומספקים כלים ומכשירים לביצוע תקשורת שכזו", סיפר שיף לאנשים ומחשבים באוקטובר האחרון, בפראג, בקונגרס של קריפטו-אנרכיסטים. בכנס הם הדגימו ושיתפו אפשרויות שונות לתקשורת אנונימית, בחברה בה האנונימיות הולכת וקורסת".

האנונימיות, אמר שיף, "לא זרה למין האנושי, החל מפעולות כגון מתן בסתר, או הצבעה בבחירות חשאיות דמוקרטיות, או זוכה במיליונים במפעל הפיס החובש מסיכה, או תחפושות בפורים, או בליל כל הקדושים, ובחגים המקבילים להם".

לבנות מחדש את האנונימיות

"אנו לא רוצים להיות מזוהים ומסומנים", טוען שיף, "אבל השנים האחרונות שינו את המצב שהיה נהוג זמן רב. בעיקר, זה קרה בעקבות החשיפות של אדוארד סנואודן ו-וויקיליקס, ופנמה-ליקס: המקרים האלה, כמו גם פריצות רבות של מאגרי נתונים, מעידים על כך שהאנונימיות הולכת ומאבדת מכוחה. אותם קריפטו-אנרכיסטים באים ומספקים כלים חדשים ליצירת האנונימיות – למי שחפץ בכך".

אפשר גם לעשות טוב. הרשת האפלה

אפשר גם לעשות טוב. הרשת האפלה

הדוגמה המיידית לכך, ציין שיף, היא ביטקוין (Bitcoin). הפלטפורמה עליה נשענת הביטקוין, היא הבלוקצ'יין. מטרתה היא לייתר את כל גורמי התיווך. כך, אתה מייצר טרנזאקציות מול האדם השני, מעביר או מקבל את סכום הכסף, ואינך זקוק לכל אותם גורמי התיווך המסורתיים – עורכי דין, מתווכי נדל"ן, בנקים, שוטרים ושופטים".

הצדדים החיוביים של הדארקנט

"הסרט פותח צוהר לאופציות הקיימות ברשת האפלה", אומר שיף. "לדוגמה, שימוש במדפסות תלת-מימד לטובת ייצור של תרופות יקרות עבור חולי סרטן, והפצתן בדארקנט. הדבר אומנם מהווה הפרה בוטה של זכויות יוצרים, אבל כמובן שהטיעון הנגדי הוא הטיעון המוסרי: הצלת החיים של אותו חולה סרטן שאין בידו לשלם את עלות התרופה".

"חשפנו את העובדה שאכן הדארקנט עלולה לשמש גם גורמי פשע מאורגן מקוון, וכן גורמי טרור – אבל כידוע לכל, הם מסתדרים טוב מאוד גם בלא הרשת האפלה", סיכם שיף. "אנו מצביעים על העובדה כי למרות שמה השלילי, ברשת האפלה טמונות גם אפשרויות חיוביות –  ולא רק פושעים או טרוריסטים יכולים לנצל אותה לצרכיהם. בדארקנט פגשנו את לוחמי החופש ושומרי האנונימיות של המחר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דררק ריינדלויד

    כותרת מאכזבת, כול מה שרצינו לדעת ממש לא ביה בכתבה, איך מגפיסים תרופה במדפסת תלת מימד? פרומו מאכזב לסרט דוקומנטרי בינוני. האם אפשר לחשוף מידע על המשתמשים בדארקנט? האם אפשר בכלל לנטר תעבורה שעוברת ברשת הזו? והשאלה הכי מעניינת אולי, איך כול אחד מאיתנו יכול להתחבר או להשתמש ברשת הזו בכלים שיש בכול בית? על אלו ועוד לא נקבל תשובה בכתבה, תמחקו את ההודעה הזו, כי זה מוצא אתכם רע? גם הכותב וגם העורך וגם מחלקת הפיתוח עסקי שמקבלת כסף כדי לקדם את הצפיה בסרט. ציון 6 בסולם אורשר.. תבלו..

אירועים קרובים