ניסיון ההפיכה בטורקיה: נקודת המפנה של הרשתות החברתיות

הטכנולוגיות שארדואן הגביל לשימוש בטורקיה סייעו לו הפעם להישרד בשלטון ● מה ליל ניסיון ההפיכה הכושל אומר לגבי עתיד הרשתות החברתיות - והמדיה המסורתית?

ארדואן בשיחת ה-FaceTime המפורסמת ביותר בעולם. צילום מסך

בסוף השבוע האחרון נכנסה האומה הטורקית לכמה שעות שהרעידו את כל המדינה, כאשר כוחות צבא סגרו את הגשרים שמעל הבוספורוס וקולות ירי נשמעו ממטוסים בשמי אנקרה. אותם כוחות השתלטו אף על ערוצי הטלוויזיה והעבירו מסרים לציבור על הפיכה שלטונית, תוך בקשה מהתושבים להישאר בבתיהם.

אלא שבסביבות אחת בלילה התרחש אירוע יוצא דופן, שהפך את הקערה על פיה: הנשיא, רג'פ טייפ ארדואן, פנה לעם הטורקי באמצעות תוכנת המסרים Face Time שב-iPhone והוציא את ההמונים לרחובות כדי להתעמת עם כוחות הצבא. בכך הוא סייע להצלת שלטונו. במקביל, אזרחים רבים שהיו בשטח השתמשו ברשתות החברתיות טוויטר (Twitter) ופייסבוק (Facebook), ובעיקר Facebook Live, כדי לשדר לתושבי טורקיה ולכל העולם את הנעשה ברחובות.

בשנים האחרונות ביצע ארדואן פעולות רבות כדי להגביל את הרשתות החברתיות בטורקיה. אבל כאשר המורדים ניסו להפיל אותו מהשלטון על ידי הורדת תחנות הטלוויזיה, היו אלה דווקא אותן רשתות חברתיות ששימשו עבורו כלי מצוין לגיוס ההמונים ולהצלת משטרו. הרשתות הללו, שכבר זכו להכרה פורמלית עם השפעתן הרבה באירועי מה שמכונה "האביב הערבי", הוכיחו שוב את עוצמתן בסוף השבוע הזה והיו אף שטענו שבאירוע זה עלתה השפעתן על זו של כלי התקשורת המסורתיים. הוכח שהטכנולוגיה החברתית הזו סגרה מעגל ולא רק לקחה חלק פעיל בניסיון ההפיכה, אלא אף קבעה בפועל את תוצאותיו.

התמונה בה נראה ארדואן, שהיה בחופשה במרמריס, מדבר באמצעות FaceTime עם המגישה ברשת CNN Turk היא מדהימה ביותר, סצנה שנראית כאילו נלקחה מסרט דמיוני. במהלך השיחה קרא הנשיא הטורקי לאזרחי המדינה לצאת לרחובות ולא לתת לחיילים להשתלט עליה: "יש כאן קבוצה של אנשי צבא… צאו לרחובות ותרחיקו אותם משדות התעופה ומהכיכרות. ההפיכה הזאת לא בוצעה על ידי הדרג הבכיר של הצבא… אנחנו עומדים להגיב בחומרה ובתקיפות, כל אחד שהשתתף בהפיכה הזאת ישלם על כך". במקביל, אנשיו של ארדואן שלחו לאזרחים הודעות SMS ומיילים אישיים מטעמו, שקראו לציבור לצאת ולהגן על הדמוקרטיה בטורקיה.

ד"ר איתן לסרי, מנכ"ל אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות

ד"ר איתן לסרי, מנכ"ל אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות

הקריאה באמצעות הטכנולוגיה של ארדואן, שפעמים רבות הוציא לעצמו שם כאויב גדול של הרשתות החברתיות בטורקיה, עשתה את שלה. ההמונים אמנם יצאו לרחובות, התעמתו עם החיילים, והצליחו לסייע לכוחות המשטרה לעצור את הקצינים והחיילים ולסכל את ניסיון ההפיכה. במקביל, ראש הממשלה, בינאלי ילדירים, קרא אף להמונים לצאת לרחובות ועדכן כל הזמן באמצעות הטוויטר שלו.

הרשתות המסורתיות לחוד – והמדיה החדשה לחוד

בעוד שאנשי הצבא משתלטים על תחנת השידור הממלכתית, TRT, ומעבירים מסרים מטעמם לקריאה על ידי קריינית החדשות – כפי שנעשה במהפכות עבר – הרשתות החברתיות והטלפונים הסלולריים העבירו את האירועים בשידור ישיר. כתבי ערוצי החדשות הבינלאומיים השתמשו בתמונות שהעבירו האזרחים ב-Facebook Live ובדרך זו, ולא על ידי מצלמות טלוויזיה, הראו את תמונות הטנקים על הגשרים, את המאבק בשדה התעופה אתא טורק ואת ההפגנות הספונטניות ברחובות איסטנבול ואנקרה.

הפעילות של ארדואן ואנשיו באמצעות הרשתות החברתיות היא זו שתאמה למציאות בשטח, ולא המסרים שנציגי הצבא שהובילו את ניסיון ההפיכה רצו לשדר לציבור. שידורים חיים ספונטניים רבים של אזרחים ליוו את ניסיון ההפיכה הזה. דיווחים חיים מכל פינה שהפתיעו את אותם נציגי הצבא, שלא נערכו לכך. התמונות דיברו בעד עצמן – והן הגיעו לתושבים ולשאר העולם מהר יותר בקלות.

מגביל את הרשתות החברתיות – ומשתמש בהן לצרכיו

בשנים האחרונות פעלו נציגיו של ארדואן להגבלת הרשתות החברתיות וחופש הביטוי בהן (ובמדיה המסורתית). לעומת זאת, הוא השתמש ברשתות החברתיות לצרכיו הפוליטיים. כך היה במקרים אחרים וכך היה גם הפעם. יש החוששים שמעתה הוא ינסה, ואף יצליח, להגביל את הרשתות החברתיות ביתר שאת. הוא יעשה זאת באמצעים משפטיים, בכדי לשלוט בהן בעת הצורך.

בין אם זה נכון ובין אם לאו, דבר אחד ברור כבר עכשיו: הרשתות החברתיות הפכו ל-"מגבר" האירועים של אותו לילה דרמטי. סוף השבוע האחרון היה נקודת המפנה של השידורים החיים בפלטפורמות החברתיות. הטכנולוגיה הזאת הגיעה לנקודת השיא שלה בזכות האירוע הפוליטי בטורקיה, ומעכשיו היא תקבל תפקיד ומשמעות חדשים במפת העולם הדיגיטלית. הרשתות החברתיות הן זירה מצוינת להתארגנות מהירה ואפקטיבית, יש להן אפשרות לסייע להמון להפוך את המציאות בזמן קצר.

עידן הרשתות החברתיות עוזר לקיומן של מהפיכות אך זקוק גם לסיוע של הערוצים המסורתיים. אם עד לפני כמה שנים אף אחד לא ידע עדיין מה החשיבות שלהן – הרי שביום ו' בלילה, זמן קצר לאחר ההודעה הראשונה על ניסיון ההפיכה, היה ברור עד כמה הן הופכות יותר ויותר לחלק בלתי נפרד מתקשורת ההמונים. השימוש בטכנולוגיות החדישות של ארדואן ואנשיו, לצד אמצעים מסורתיים כמו המסגדים, הטלוויזיה והסמסים, שירתו אותו היטב וסייעו לו לעצור את ניסיון ההפיכה שכשל.

הכותב משמש כמנכ"ל אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות, מקדם עסקים בין טורקיה לישראל, שימש בעבר כיועץ לראשי הממשלה שרון ונתניהו ובין השאר עוסק בפרשנות וכתיבה טכנולוגית-פוליטית-ושיווקית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים