דרעי: "יהיה מאגר ביומטרי בישראל – הסוגיה הוכרעה"

"כל שנותר הוא להכריע בדבר תכולת המאגר, והכרעה זו תינתן בחודשים הקרובים", אמר שר הפנים בטקס לציון הצטרפות האזרח המיליון למאגר ● המתנגדים: "בושה שהמדינה הכניסה מיליון אזרחים תמימים לניסוי"

שר הפנים, אריה דרעי, חותם על טפסי ההצטרפות למאגר הביומטרי בלשכת האוכלוסין ביפו. צילום: מוקי שוורץ

"סוגיית המאגר הביומטרי הוכרעה. במדינת ישראל יהיה תיעוד ביומטרי המבוסס על מאגר. כל שנותר הוא להכריע בדבר תכולת המאגר, והכרעה זו תינתן בחודשים הקרובים", כך אמר שר הפנים, אריה דרעי.

השר דרעי דיבר בטקס שנערך בלשכת האוכלוסין החדשה ביפו לציון הצטרפותו של האזרח המיליון למאגר הביומטרי. בתום הטקס חתם השר דרעי על הטפסים להנפקת תעודת זהות ביומטרית לעצמו.

לדבריו, "בתקופה זו, בה הטרור גואה, חשוב להגן על זהות אזרחי המדינה מפני גניבת זהותם. אני פונה לכל אזרחי ישראל ומציין מפורשות: המאגר הביומטרי בטוח ומאובטח. אין מה לחשוש מפניו".

על פי משרד הפנים, המאגר כולל תמונת פנים ושתי טביעות אצבע בלבד של בעל הזהות, ולא כולל פרט מזהה נוסף. במשרד טוענים כי קיימת הפרדה מוחלטת בין הנתונים הביומטריים לביוגרפיים והדמוגרפיים וכי הדבר מייחד את המאגר הביומטרי הישראלי ממאגרים אחרים בעולם.

עוד טוענים במשרד כי "בסיס הנתונים הביומטריים תוכנן ועוצב על פי דרישות האבטחה המחמירות ביותר, בהתאם להנחיות הרשות הממלכתית לאבטחת מידע בשב"כ. בסיס זה לא מחובר לכל רשת חיצונית שהיא, כלומר – מערכות המחשב נפרדות לחלוטין וללא כל קישור לרשת אחרת. ניתוק זה מוגדר בחקיקה ולא נתון לשיקול דעת מינהלי או תקציבי כלשהו. כל פעילות בנתונים הביומטריים מחייבת הימצאות שני עובדים לפחות וכל פעולה מנוטרת ומבוקרת".

"דרעי מסכן את אזרחי ישראל"

בתנועה לזכויות דיגיטליות מביעים תרעומת על דבריו של דרעי ועל המשך הניסוי הביומטרי. היועץ המשפטי של התנועה, עו"ד יהונתן קלינגר, אמר כי "זוהי בושה למדינת ישראל לשמוע שהיא הכניסה מיליון אזרחים תמימים לניסוי. שר הפנים צריך לעצור את הניסוי המסוכן ולדאוג לכך שהמאגר הזה יימחק, במקום לערוך אירוע שבו הוא חוגג מיליון רשומות בניסוי הביומטרי".

עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: גלעד אילוז

עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: גלעד אילוז

לדבריו, "כבר בחודש מרץ השנה יכול היה שר הפנים לקבל את ההחלטה הנכונה, בהסתמך על חוות דעת שהוצגה לו מטעם אנשי משרדו – לעצור את המאגר ולהיוותר עם תעודות זהות חכמות. במקום זה, ממשיך השר לסכן את אזרחי ישראל".

הוא ציין ש-"מאז מרץ התרחשו עוד פריצות מאסיביות בעולם: מאגר הבוחרים האמריקני נפרץ ואף שמענו על אירועי אבטחת מידע חמורים במשטרת ישראל. האם השר מאמין שהוא יוכל לאבטח בגפו את המאגר, או שמדובר בהבטחה נוספת שלא תקוים?".

"היום הוא לא יום חג", ציין עו"ד קלינגר. "ההתעקשות המטופשת על המאגר הביומטרי היא שהובילה אותנו למצב בו רק שמינית מאזרחי ישראל מצוידים בתעודות זהות בטוחות וחכמות. יש לומר את האמת: אזרחי ישראל מבינים את הסכנה במאגר ולכן אינם נכנסים אליו".

סוגיית המאגר הביומטרי נמצאת במחלוקת מזה מספר שנים, מאז 2013, שבה החל הניסוי, שנועד היה להימשך שנתיים. מאז מאריכים שרי הפנים את הניסוי בכל פעם בתשעה חודשים – בתחילה סילבן שלום ואחריו אריה דרעי.

הניסוי זכה לביקורת חריפה של מומחים, באופוזיציה ואף מצד מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. המבקר ציין בדו"ח שפרסם לפני כשנה שאין נתונים על גניבות זהות, שהרשות לניהול המאגר הביומטרי לא בדקה חלופות ושבמשך חודשים ארוכים לא הייתה תוכנית עבודה מפורטת לתפעול המאגר. עוד קובע המבקר כי נעשה שימוש במערכת השוואה ביומטרית זמנית בתקופת המבחן והוחלפו סורקי טביעות האצבע, שמלכתחילה היו ספקות לגבי איכות ביצועיהם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    אריה מחלוף דרעי מבין באבטחת מידע בדיוק כמו האדם שעומד בראש המאגר הביומטרי שניהם לא מבינים וגם אני לא , אבל אני לא מציג את עצמי כמבין

אירועים קרובים