בעזרת המחשוב: חוקרי יבמ הפכו חומר מסוכן – לבטוח לשימוש

החוקרים השתמשו במערכת ייעוץ לתגליות מדעיות מבית ווטסון וגילו תהליך כימי שהופך חומר שמזיק למוח לפלסטיק שבטוח לשימוש אפילו בציוד רפואי

החוקרים של יבמ עם החומר המדובר. צילום: יח"צ

הורים לילדים קטנים, לפחות עד לפני כמה שנים, היו בדוקים היטב מכל הכיוונים בקבוקי חלב לתינוקות. הם חיפשו בנרות משפטים כמו "אינו פולט BPA" ואם הם לא מצאו אותו על המעטפת – הם לא היו קונים את הבקבוק.

BPA הוא חומר שנחשד שיש לו השפעה שלילית על המוח, במיוחד על מוחות של תינוקות וילדים צעירים, וב-2008 הורדו מהמדפים בקבוקים שלא היו נקיים ממנו. מדובר בחומר שנפלט בזמן ההתפרקות של פולי קרבונט. זהו סוג פלסטיק שכיח למדי, והוא מהשימושיים ביותר – אם לא המוביל – בתעשיות שמבוססות על פלסטיק. מייצרים ממנו תקליטורים, חלקים לטלפונים סלולריים, עדשות משקפיים ועוד.

אולם, לפחות על פי יבמ (IBM), כעת הוא בטוח יותר לשימוש. הסיבה לכך היא שחוקרים במעבדות אלמדן של החברה בקליפורניה גילו תהליך כימי חד שלבי חדש, שהופך אותו לפלסטיק שבטוח לשימוש אפילו בתחומים רגישים מאוד דוגמת טיהור מים, סיבים אופטיים וציוד רפואי. מבלי להיכנס לפירוט פיזי, החומר החדש שהחוקרים ייצרו מאופיין בחוזק רב יותר, שמונע דליפת BPA בזמן התפרקות הפלסטיק.

במהלך המחקר השתמשו החוקרים, כך הענק הכחול, במערכת הייעוץ לתגליות מדעיות שלה, Watson Discovery Advisor. מדובר במערכת קוגניטיבית המיועדת לסיוע לחוקרים בתחומים שונים, כולל בתחום התרופות. במקרה הזה השתמשו החוקרים בשילוב בין מערכת מודל חיזוי ממוחשב לעבודת מעבדה.

ביבמ מציינים כי ממצאי המחקר משמשים גם לקידום ולשיפור של מערכות מחשוב קוגניטיביות המיועדות לסייע בתהליכי הגילוי של חומרים חדשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים