שליש מהכסף בארצות הברית מוחזק על ידי חמש חברות טכנולוגיות

החזקות ההון הגדלות במדינה נמצאות יותר ויותר בידי מספר מצומצם של תאגידים אמריקניים ● כמעט שלושה רבעים מהכסף האמריקני המוחזק בידי חברות לא פיננסיות, מוחבא בחו"ל, הרחק מזרועו הארוכה של הדוד סם

עוד שנה של גיוסים. אילוסטרציה: BigStock

חמש החברות העשירות ביותר בארצות הברית שולטות על קרוב לשליש מכלל מאזן המזומנים במדינה, כך עולה מדו"ח של חברת המחקר S&P Global Ratings, שפורסם בסוף השבוע.

הענקיות המדוברות הן אפל (Apple), שחולשת על מצבור מזומנים של 215.7 מיליארדי דולרים. אחריה מתמקמת מיקרוסופט (Microsoft) עם לא פחות מ-112.8 מיליארד דולר, ובעקבותיה תאגיד אלפבית (Alphabet), החברה האם של גוגל (Google) שמחזיקה ב-71.9 מיליארד דולר, סיסקו (Cisco) עם 60.4 מיליארד דולר, ואורקל (Oracle) שיושבת "רק" על 52.3 מיליארד דולר.

יחד מחזיקות כל אלו בסכום עתק של 504 מיליארד דולר, שהם למעשה 30% מ-1.7 טריליון הדולרים במזומנים ובשווי מזומנים המוחזקים על ידי החברות הריאליות בארצות הברית. כך עולה מהניתוח שפורסם על ידי שירות המשקיעים של סוכנות הדירוג Moody's Investors Service ושמסכם את נתוני שנת 2015.

מדובר אפילו על יותר ריכוז כספים מזה של השנים הקודמות, שבהן חמש חברות אלו החזיקו ב-27% מזומן בשנת 2014 וב-25% בשנת 2013. אפל לבדה מחזיקה ביותר מזומנים והשקעות משמונה מתוך עשרת מגזרי התעשייה.

אנדרו צ'אנג, אנליסט ב-S&P, טוען כי ההון הרב שמוחזק רק בידי קומץ מהחברות האמריקניות הוא אשר יוצר את בעיית הנזילות החמורה של העשור האחרון. צ'אנג סבור כי העלאת ריבית צפויה, בכוונה לקרב את הריבית לרמתה הנורמלית, תפיל נטל חובות גבוה על החברות האחרות, וזה עלול להוביל לזינוק שיסכן את הציבור כולו.

ענקיות המשק אינן חפות מבעיות משלהן. ככל שהחברות מתרחבות וככל שהן בינלאומיות יותר, כך גדל נתח ההכנסות שלהן המיוצר מחוץ לארצות הברית. הכנסות אלו אמורות לשאת בשיעור מס של 35% לאחר החזרת הכסף אל המדינה. זוהי הסיבה העיקרית לכך שחברות ההיי-טק מעדיפות לשמור את הכנסותיהן מחוץ לארצות הברית במקלטי מס, מצב שיוצר להן גירעונות מבית וכסף אשר נערם מחוץ למדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים