"המנמ"רים יכולים וצריכים להיות סוכני שינוי בארגון"

כך אמר ינון אלרועי, משנה וממלא מקום מנכ''ל משרד הכלכלה והתעשייה ● לדבריו, "אם לא יופנמו שינויים במהירות, גורל העסק יהא כמו זה של נוקיה - חייבים להיות עם יד על הדופק"

ינון אלרועי, משנה וממלא מקום מנכ''ל משרד הכלכלה והתעשייה. צילום: קובי קנטור

"תפקידן של מערכות המידע בארגונים הולך וגדל. בשל כך, גם תפקידו של המנמ"ר משתנה: הוא יכול ונדרש – להיות סוכן שינוי בארגונים", כך אמר ינון אלרועי, משנה וממלא מקום מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה.

אלרועי דיבר בפתח כנס CIO Awards 2016. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במרכז הכנסים LAGO, בראשון לציון. במסגרת הטקס, הנערך זו הפעם ה-13, הוענקו 17 פרסי הצטיינות למנמ"רים, על פועלם המחשובי בשנת 2015. את הכנס הנחו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי אלרועי, "כבר מתחילת דרכי המקצועית, לפני חצי יובל שנים, לא הייתי זר לעבודת ה-IT: עבדתי כנער מעליות במלון הייאט בירושלים, לא הבנתי מה עושה המנמ"ר, הוא היה עובד מאחור ואמרו שהוא חשוב".

כיום, אמר, "כאשר מביטים על התפתחות עולם ה-IT, זה די מדהים: כמעט בכל תחום לא ניתן לייצר חדשנות בלא IT, לא ניתן להתממשק עם לקוחות בלי IT. בעבר, ה-IT היה משהו 'ליד', שאיפשר פעילות פנימית, ואילו כיום הוא משמש כחוד החנית, הוא שותף דינאמי להנהלת הארגון, הוא יכול לשנות את עולם התוכן".

יד על הדופק

אלרועי ציטט את ארז ויגודמן, מנכ"ל טבע, לפיו "לנהל עסק בעבר היה כמו לנהוג בכביש הערבה – אם אתה רואה עיקול, אתה יכול לתקן את הסטייה". כיום, אמר אלרואי, "ההתנהלות של ארגונים היא כמו הירידות לסדום: אם לא הבנת שמשהו השתנה במגמות הטכנולוגיות – אתה היסטוריה. אם לא תפנים שינויים במהירות, גורלך יהא כמו זה של נוקיה (Nokia). חייבים להיות עם יד על הדופק".

חלק מעבודתו, אמר אלרועי, "קשור לעולם הדיגיטלי. אני מוביל תכנית דיגיטלית במשרד הכלכלה והתעשייה, בצמוד לרשות הדיגיטלית. הרשות היא גוף המזריק מאות מיליוני שקלים לממשלה, מטרתו לקצר ביורוקרטיה, להנגיש את המערכות והשירותים לאזרחים".

הוא הוסיף כי "אני חבר ברשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (לשעבר המדען הראשי). נעשים שם דברים מדהימים. בסוף, הכל מתממשק יחד, כי גם כאשר מישהו עוסק בתרופות, הוא נדרש להיבטי IT דוגמת Big Data, הגנת הפרטיות ועוד. אלה נושאים חשובים וחוצי מגזרים".

אלרועי סיים בציינו כי "המנמ"רים בארגונים ניצבים בפני אתגר מאד קריטי. מצד אחד עליהם להיות נאמנים לארגון ולאמת המקצועית ולוודא שהדברים עובדים. מצד שני, על מנת ליצור פריצת דרך, הם חייבים להיפתח לדברים אחרים, מחוץ לארגון ובתוכו. בהשוואה של המגזר העסקי לזה הממשלתי, במקרים רבים נראה כי ארגונים במגזר העסקי רצים יותר מהר, ונוטים ליטול יותר סיכונים".

פרופ' גדי אריאב, ראש המרכז לחקר עסקים, אוניברסיטת תל אביב. צילום: קובי קנטור

פרופ' גדי אריאב, ראש המרכז לחקר עסקים, אוניברסיטת תל אביב. צילום: קובי קנטור

פרופ' גדי אריאב, ראש המרכז לחקר עסקים, אוניברסיטת תל אביב, שימש כיושב ראש ועדת האיתור לבחירת המנמ"רים המצטיינים. לדבריו, "קהילה מקצועית, שהיא חפצת חיים, זקוקה לגיבורים שלה על מנת לסמן את המצוינות. מצוינות היא משהו חמקמק וקשה להגדרה, אשר קל לראותו, אם הוא מופיע מולך".

"ההכנות לקראת טקס מצטייני המנמ"רים הן הסימון של אותם דברים שאפשר לחקות בפעילות המנמ"רים. אחד המאפיינים שלה הוא עיסוק קריטי בחדשנות, כזו המתבססת על דיגיטל ומניבה ערך".

פרופ' אריאב הודה לחברי צוות האיתור: שלמה שמאי, סמנכ"ל הטכנולוגיות, הפניקס; אודליה לבנון, סמנכ"לית IRANI; עדית שרויטמן, סמנכ"לית טכנולוגיות החברה המרכזית למשקאות קלים, ודן תל ניר, לשעבר מנמ"ר מתקן נחל שורק וכיום יועץ מחשוב בכיר.

"אנו, המנמ"רים, נמצאים בעין הסערה, בארץ לא זרועה. זו כנראה הקארמה שלנו, ההופכת את התפקיד שלנו למורכב למרתק", סיכם פרופ' אריאב. "בתוך כל הבלגן הזה יש הזדמנות פנטסטית למנמ"רים. ההכרה היום, יש בה הרבה הערכה וכבוד – אבל היא יוצרת מחויבות של להוות דוגמה למנמ"רים עמיתים למקצוע. מדובר בהערכה – ולא בתחרות. יש לבחון את תפקוד המנמ"ר ביחס לארגון בו הוא עובד. אין דין עירייה לדין חברת שילוח בינלאומית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים