אינטרנט במהירות האור

אומת הסטארט-אפים לא מצטיינת בקצב הגלישה שמוצע בה וצרכנים ממשיכים לגלוש במהירויות מהדור הישן ● אחת הסיבות לכך, לדברי דורון כהן, מנכ"ל Unlimited, היא שהם לא מודעים ליתרונות שיש בסיבים האופטיים

דורון כהן, מנכ"ל Unlimited. צילום: קובי קנטור

ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בכל מה שקשור לטכנולוגיה ולהיי-טק, והכינוי אומת הסטארט-אפים לא ניתן לה במקרה. אבל מסיבות היסטוריות, בכל מה שקשור למהירות הגלישה באינטרנט, הן בהורדה והן בהעלאה, אנחנו ממוקמים הרחק מהמדינות המתקדמות והפחות מתקדמות.

דו"ח של אקאמאי (Akamai) שפורסם בשנה שעברה הראה שמהירות הגלישה בארץ היא 10.6 מגה-ביט לשנייה ושישראל ממוקמת במקום ה-16 בעולם. עוד גילה הדו"ח כי מהירות הגלישה אצלנו נמצאת במגמת ירידה.

אחראים לכך כמה גורמים: המודעות של הצרכנים, תשתיות הגלישה הקיימות והעלויות, שלא מאפשרות לחברות להגביר את הקצבים במחירים סבירים. גלישה ברשת נמכרת כיום כחלק מחבילות שכוללות אינטרנט, טלפון ושירותי וידיאו. החבילות הללו נמכרות במחירים נמוכים יחסית ומהוות נתח משמעותי בהוצאות התקשורת של משפחות בישראל, שלא לדבר על עסקים.

במסגרת המאבק להוזלת יוקר המחייה אישרה ב-2011 הממשלה הקמת תשתית אינטרנט נוספת על אלה הקיימות, של בזק ו-HOT. התשתית החדשה מבוססת על אלה של חברת החשמל. המהלך הושק בתקופת היותו של גלעד ארדן שר התקשורת, אולם הוחל בו במסגרת הרפורמה הגדולה בשוק תשתיות התקשורת אותה הוביל משה כחלון כשכיהן בתפקיד זה.

שנתיים לאחר החלטת הממשלה קיבלה Unlimited רישיון ממשרד התקשורת להקמת תשתית אינטרנט מבוססת סיבים אופטיים. הרשת הוקמה בשיתוף עם חברת החשמל, המחזיקה ב-40% ממניות החברה והיא זו שמבצעת את הקמת התשתיות של סיסקו (Cisco) וחברות נוספות שמשתתפות בפרויקט. במאי 2014 החלה החברה להזמין את הצרכנים להירשם לשירות.

היתרון הבולט שהוצג לצרכנים הוא אינטרנט מהיר, בקצבים שלא מוכרים, עם מהירות סימטרית של ההורדה וההעלאה – דבר שלא קיים בשירותי האינטרנט האחרים בשוק. בקיץ 2014 חוברו הלקוחות הראשונים, במהירות סימטרית של 1 ג'יגה-ביט לשנייה, והחלו לגלוש.

בתחילה בוצע הפרויקט בטירת הכרמל ובבאר שבע, ובשלבים הבאים החלו לפרוש תשתיות של סיבים ברעננה, ברמת השרון ובאזורים מסוימים בתל אביב. אחד הפרויקטים הגדולים נעשה בשכונת בבלי ובסביבותיה, שם נבנו מגדלי צמרת רבי קומות, והחברה פועלת שם במרץ לחיבור הדיירים. בנוסף, יש חיבורים ללקוחות עסקיים במת"ם שבחיפה; בקריית עתידים, ברחוב יגאל אלון ובמגדלי עזריאלי בתל אביב; ובמתחם הבורסה ברמת גן.

באופן טבעי, כניסתה של החברה לא התקבלה בשמחה אצל המתחרות, בזק ו-HOT. במיוחד לא כשמעורבת בכך חברה גדולה מאוד בשוק כמו חברת החשמל. אלה לא עשו למיזם החדש חיים קלים, במטרה למנוע זליגת לקוחות. גם העיכוב של החלטת משרד התקשורת להפעיל את ההפרדה המבנית בבזק לא הקל על Unlimited, שכן היא והתשתיות שלה מתחרות באלה של בזק.

"פתרונות התקשורת הנוכחיים שייכים לעולם הישן"

בינואר השנה דווח על משבר שהתחולל בחברה, בעקבות חוסר שביעות רצון של בעלי המניות והשותפים מקצב הפרישה. מספר הלקוחות שהיו מחוברים אז לא עלה על 3,000 – עובדה שלא תאמה את התוכנית העסקית. בעקבות זאת התפטר המנכ"ל הקודם של Unlimited, דני לאובר, ואת מקומו ממלא כיום דורון כהן, שהוא גם יו"ר הדירקטוריון. כהן היה מנכ"ל משרד האוצר ולפני כן עמד בראש רשות החברות הממשלתיות. הוא רואה חשבון במקצועו ומשמש גם כנשיא איגוד המבקרים הפנימיים IIA ישראל.

בשיחה עם אנשים ומחשבים אמר כהן כי אחת הסיבות לקצב הגלישה האיטי הוא חוסר המודעות של הצרכנים ליתרונות שבחיבור לסיבים אופטיים. אלה מספקים מהירות גדולה הרבה יותר ממה שמכירים ובמחירים זולים.

ההוזלה הזו יכולה וצריכה להשפיע על יוקר המחייה בשורה של מגזרים ועסקים, שעלויות החיבור לרשת הן חלק מההוצאות הקבועות בהם. מדוע זה לא קורה? גם כאן אפשר להיתלות בעובדה שכנראה לא סיפרו לצרכנים על המיזם.

"פתרונות התקשורת המוצעים כיום מהווים צוואר בקבוק ושייכים לעולם ישן שאינו תואם לצרכים הגדלים של הגולשים והעסקים. הסיבים האופטיים הם תשתית תקשורת הנתונים המתקדמת ביותר בעולם, המאפשרת את העברת כמויות המידע הרבות, כאשר אף טכנולוגיה אחרת אינה מתקרבת אליה", ציין כהן.

באתר החברה נכתב כי הסיב האופטי כמעט בלתי מוגבל ביכולת שלו להעביר נתונים וזוג סיבים שקול להעלאת או הורדה של כ-13 אלף סרטי DVD.

"השימוש בסיבים מאפשר לשפר את הקשר והנגישות של מערכות החינוך, הבריאות והרווחה לאזרחים, תוך צמצום פערים דיגיטליים, גיאוגרפים וחברתיים", אמר כהן. הוא ציין כי בימים אלה מקיים המיזם מגעים עם ישראל דיגיטלית, כחלק מהמאמצים לקרב את הפריפריה למרכז.

לדבריו, "תשתית הסיבים האופטיים תיתן מענה למגמות כגון מחשוב ענן, אפליקציות מתקדמות והתלכדות טכנולוגית (נייח-נייד). ספקי השירות יכולים להציע מגוון עצום של שירותים ופיתוחים מתקדמים שאינם מתאפשרים על גבי רשתות התקשורת הקיימות, כי הן לא תומכות בתקשורת סימטרית. הכוונה היא לדברים כמו רפואה מתקדמת מרחוק, IPTV, משחקים אונליין, מחשוב ענן מתקדם, אחסון נתונים ברשת, למידה מרחוק ועבודה מהבית".

החברה מציעה מהירויות של 100, 200 ו-1,000 מגה-ביט לשנייה – מהירויות חסרות תקדים בישראל. בימים האחרונים הודיעה Unlimited שהיא תספק ללקוחותיה הפרטיים אינטרנט סימטרי (הורדה והעלאה) במהירות של 200 מגה-ביט לשנייה במחיר של 100 שקלים. משמעות הדבר היא שכל לקוח, חדש כקיים, יוכל לקבל אינטרנט במהירות של 200 מגה-ביט לשנייה במקום 100 מגה, ללא תוספת תשלום.

כהן הדגיש כי Unlimited היא חברת תשתיות ואינה ספק שירות, ולכן היא מקווה שבעתיד תוכל לעבוד עם מרבית ספקי השירות בישראל.
"החיבור לשירות הוא פשוט ושקוף", ציין לסיום. "כל לקוח יכול לבחור להתחבר או להתנתק מספק מסוים בלחיצת כפתור – בלי סרבול, בלי עיכובים מיותרים ובשקיפות מלאה".

השורה התחתונה: המאמץ להגדיל את התחרות בשוק התקשורת עובר במידה רבה דרך הכיס של הצרכנים. הפער העצום בין הפוטנציאל שטמון ביכולות הטכנולוגיות של מיזם הסיבים של חברת החשמל למציאות בשטח אינו קשור רק להתנהלות העסקית של המיזם אלא גם לחוסר המודעות של הצרכן הישראלי.
אין מנוס מלהעלות את ההשערה שיש גורמים בעלי השפעה חזקה בשוק התקשורת שמעוניינים שהציבור הישראלי לא יהיה מודע לאפשרות לתחרות, ולקבע את המציאות הנוכחית. כאן נכנס תפקידו של הרגולטור, שכשם שפעל ליצירת התחרות עליו לוודא שדבר התחרות יהיה גלוי וידוע, כדי לאפשר לצרכנים חופש בחירה במוצר טוב יותר ואולי גם זול יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים