בריטניה: ראש המודיעין הטכנולוגי התנצל על היחס לאלן טיורינג

רוברט האניגן, ראש ה-GCHQ, כינה את היחס לאבי המחשוב, שנשפט על רקע היותו הומו, "מזעזע"

פסל של אלן טיורינג במנצ'סטר, בריטניה. צילום: למנו, מתוך ויקיפדיה

ראש ה-GCHQ, ארגון המודיעין הטכנולוגי הבריטי, מתנצל בפני אלן טיורינג, שכונה "אבי המחשוב המודרני", על מה שנעשה לו עקב היותו הומו. בנוסף, הוא אמר שהעובדה שהומואים לא יכולים היו לעבוד בשירותי המודיעין של הממלכה עד שנות ה-90 היא "אובדן לאומה".

יותר משנתיים אחרי שהמלכה אליזבת הביעה התנצלות מלכותית על היחס לטיורינג, עשה זאת גם רוברט האניגן, ראש הסוכנות שאחראית על מתן מודיעין אותות (SIGINT) לממשלת בריטניה. בהופעה פומבית נדירה, הגיע האניגן לכינוס של ארגון זכויות הלהט"ב סטונוול (Stonewall) וכינה את היחס לטיורינג "מזעזע".

טיורינג גילה דברים והניח יסודות שמשמשים עד היום את עולם המחשוב. בכלל זה הוא פיצח את צופן האניגמה של הנאצים – פיצוח שבעקבותיו צותתו הבריטים לתשדורות של כוחות גרמניה הנאצית משלב מסוים במלחמת העולם השנייה, ובכך סייע לניצחון בעלות הברית במלחמה ולהצלת חייהם של מאות אלפי בני אדם, אם לא מיליונים.

למרות הגילויים והתרומה האדירה שלו לניצחון במלחמה, טיורינג איבד את הסיווג הביטחוני שלו, פוטר מה-GCHQ ונאלץ להפסיק את ההמצאות והחידושים עליהם עבד בתחום המחשוב – והכול עקב נטייתו המינית. זאת לאחר שב-1952 הוא הורשע בבית משפט עקב ניהול רומן עם גבר אחר, והועמדה בפניו הברירה – להיכלא או לעבור טיפול כימי. טיורינג בחר באפשרות השנייה ושנתיים לאחר מכן התאבד, ככל הנראה עקב תופעות הלוואי הקשות של הטיפול שעבר.

האניגן אמר כי "יש קרן אור קטנה ביחס הנורא לו טיורינג זכה, והיא בכך שלא כל העמיתים שלו ב-GCHQ נידו אותו. רבים מהם עמדו לצידו".

הוא ציין שבלש לשעבר בארגון בשם לן, שפוטר ממנו בשנות ה-60 לאחר ש-"נחשד" כהומו, הוא זה ששכנע אותו להתנצל. "אני שמח לעשות זאת היום ולומר עד כמה אני מתנצל שהוא (לן – י"ה) ורבים אחרים קיבלו יחס כזה, עד שנות ה-90', אז השתנה היחס, ובצדק".

"העובדה היא שהיחס הזה היה נפוץ בזמנים ההם, של אי הסובלנות ולחצי המלחמה הקרה", הוסיף האניגן. "אבל זה לא עושה את הדברים מוטעים פחות ועלינו להתנצל על כך. הסבל שלהם הוא ההפסד שלנו ושל האומה, כי אנחנו לא יכולים לדעת מה לן ואנשים אחרים היו משיגים לו היו נשארים בשירות. לא למדנו אז את השיעור שהיינו צריכים ללמוד מהמקרה של טיורינג".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים