ד"ר רמזי חלבי, צופן: "החזון – 10,000 מהנדסים ערבים בהיי-טק"

לדברי ד''ר חלבי, יו"ר הארגון, "ברגע שחל השינוי והכול במדינה החל להיות מתוחכם וטכנולוגי - הערבים לא היו שם; אנחנו נשנה את המצב הקיים"

ד''ר רמזי חלבי, יו"ר "צופן". צילום: ניב קנטור

"יש סימנים חיוביים לשינוי בהעסקת ערבים בהיי-טק הישראלי, כי מבינים שאם המנוע העיקרי במשק הוא היי-טק, אז כדאי ורצוי יותר ערבים בהיי-טק – אולם הדרך עדיין ארוכה. החזון הוא שכמענה חלקי למחסור במהנדסים בתעשיית ההיי-טק, יועסקו בענף 10,000 מהנדסים ערבים". כך אמר ד"ר רמזי חלבי, יו"ר צופן.

ד"ר חלבי דיבר בכנס "הפיסגה הדיגיטלית – מאסטרטגייה ליישום", הכנס השנתי של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל, על שם שלמה טירן, מיסודה של לשכת מנתחי מערכות מידע. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים בשבוע שעבר במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מקצועני IT. את המליאה המרכזית הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה.

חלבי הוא דוקטור לכלכלה, איש עסקים, ויו"ר ארגון צופן – לשילוב עובדים ערבים בתחום ההיי-טק. חלבי שימש בעבר כראש המועצה המקומית דאלית אל-כרמל.

לדברי ד"ר חלבי, "צופן עוסק בשילוב עובדים ערבים בתעשיית ההיי-טק המקומית, כמו גם בחברות הגלובליות. צופן פועל מאז 2007 במטרה לחבר בין ההיי-טק לחברה הישראלית, הן דרך איתור משרות לערבים בחברות היי-טק וכן על ידי הבאת היי-טק לערים ערביות ויצירת אקו-סיסטם של היי-טק ויזמות בחברה הערבית".

כללי המשחק השתנו

הוא אמר כי "בשלושת העשורים האחרונים, מדינת ישראל עברה שינויים משמעותיים במשק ובכלכלה. אולם, השינויים הכלכליים הללו 'תפסו' את האוכלוסייה הערבית לא מוכנה. מצד אחד, הערבים לא שמו לב לשינויים הללו, ומצד שני – 'שכחו' להודיע לערבים הישראליים כי כללי המשחק השתנו".

"ברגע שחל השינוי והכל במדינה החל להיות מתוחכם וטכנולוגי – הערבים לא היו שם", אמר ד"ר חלבי. "אנו בצופן שמנו לב לעובדה זו, ואז החלטנו לעשות מעשה ולשנות את המצב הקיים".

המצב הקיים, אמר ד"ר חלבי, "הוא תוצאה ותופעה של שתי כלכלות שונות בתכלית – זו של היהודים וזו של הערבים". כך, הוא ציטט כמה נתונים סטטיסטיים: כמות המשפחות הערביות אשר חיות מתחת לקו העוני עומדת על 52%, לעומת 13% מהמשפחות היהודיות; היקף תעסוקת הנשים במגזר הערבי עומד על 32% מהן, לעומת 68% מהנשים היהודיות; הכנסת רשות מקומית מאזורי התעשייה שבתחומה עומדת על 22% ברשויות מקומיות ערביות, לעומת 66% ברשויות מקומיות יהודיות; היקף האקדמאים הערבים אשר עוסקים במקצוע אליו הוכשרו עומד – הוא נמוך משמעותית מול המקבילים להם היהודים; ממוצע ההשתכרות של ערבי ישראלי עומד על 7,590 שקל, לעומת 13,246 שקל ליהודי.

להעסיק יותר ערבים בהיי-טק

כלל הנתונים הללו, אמר יו"ר צופן, "מביא לכך שבעוד הערבים בישראל מהווים 21% מהאוכלוסייה במדינה, הרי שיעור התרומה שלהם לתל"ג עומד על 8%".

"הערבים מיוצגים יותר בענפי משק שהם פחות מכניסים. יש לנו עוד הרבה מה לעשות על מנת לשלב את הערבים בצורה הדוקה יותר בכלכלת ישראל", אמר ד"ר חלבי. "שילובם של הערבים בהיי-טק במדינה הוא אינטרס ציבורי: כך, למשל, כבר שנים יש מחסור עקבי של אלפי מהנדסים במדינה. אין פשוט יותר מאשר למצוא אותם 'מתחת לאף' – ולא בהודו או ברוסיה. אם רוצים יותר היי-טק, אז נדרש להעסיק יותר ערבים בהיי-טק".

"למרות כלל הנתונים", אמר ד"ר חלבי, "יש סימני שינוי: מספר עובדי ההיי-טק הערבים בשנת 2008 עמד על 350, ואילו בשנת 2015 הוא צמח ל-2,800. בנצרת מספר העובדים הערבים בענף צמח מ-20 בשנת 2008 ל-700 בשנת 2015. בנצרת ב-2008 מספר חברות ההיי-טק היה אחד – ואילו כיום המספר צמח ל-15 חברות".

השנה, אמר ד"ר חלבי "בעקבות ההצלחה בנצרת, פתחנו בכפר קאסם את ה-TRI/O-TECH, מרכז יזמות היי-טק, הכולל בית ספר ליזמות ו-LaunchPad, אקסלרטור-על. המטרה היא לאפשר ליזמים וליזמים פוטנציאליים בתחום ההיי-טק לפתח את היכולות הניהוליות והיזמיות שישרתו אותם כמנהלות ומנהלים לעתיד. הפעילות מופעלת במשותף על ידי פורום MIT ליזמות וארגון צופן".

הוא סיים בציינו כי לאחר פתיחת המאיץ בכפר קאסם, היעד הוא לפתוח עוד אחד – בשפרעם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים