התנאים לרישום פטנט: חיפוש ידע קיים

איך מחפשים האם קיימים פטנטים שקשורים ברעיון שלכם? היכן כדאי לעשות זאת? ומה הקשר של ז'ול ורן וליאונרדו דה וינצ'י לעניין?

17/04/2016 17:12
עמית כהן, מומחית לדיני פטנטים וקניין רוחני

בשלב זה, אם קראתם את פרקי הסדרה עד היום, אתם כבר יודעים מהו פטנט, מדוע הוא חשוב ואיך נגשים לפרויקט הרישום באופן נכון. הסברתי שחשוב להבין האם הגשת בקשת פטנט בכלל כדאית עבורכם ואיך פטנט יכול לשרת מיזם. עסקתי בתנאים לרישום פטנט והפעם הגיע הזמן להבין כיצד ניתן לחפש ידע קיים, על מנת שתוכלו לשפוט בעצמכם (או לפחות להתחיל ולקבל תחושת בטן) אם בכלל ניתן להגן על אמצאתכם בפטנט.

מתי נכון לחפש ידע קיים?

כפי שהסברתי בשבוע שעבר, חשוב מאד לזכור שהתנאים הבסיסיים לרישום פטנט הינם חידוש והתקדמות אמצאתית. חידוש הוא דרישה אובייקטיבית למדי, בעוד שהתקדמות אמצאתית היא דרישה סובייקטיבית.

ברוב המקרים, כשיזם מתחיל פרוייקט יזמות חדש, ראשיתו של הדבר ברעיון או בזיהוי בעיה וצורך. לדוגמה: "כאשר מצלמים רואים מה יצא רק אחרי שמפתחים את סרט הצילום. אם הייתה מצלמה שמאפשרת לקבל באופן מיידי תמונה, זה היה דבר נפלא" היה, אולי, הרעיון שהוביל את ממציאי פולארויד (Polaroid) לפתח את מצלמתם בשנות ה-90 של המאה קודמת. בשלב הבא, הממציא מתחיל לחשוב על דרך לפתח את הרעיון. לעיתים הוא עושה זאת לבד ולעיתים מעסיק איש מקצוע שיסייע לו לחשוב על פתרונות.

דרך אגב, כאן בולט ההבדל בין הוגה, ממציא ויזם. הוגה מעלה רעיון אך לא ממשיך בהכרח לפתח אותו. לעומתו, ממציא ינסה לממש את הרעיון, ואילו יזם ינסה לדחוף אותו קדימה ולבנות סביבו עסק או פעילות. אם תרצו דוגמה, ז'ול ורן הגה מספר רעיונות, ביניהם את רעיון הצוללת, בספרו 20,000 מיל מתחת למים. הוא מעולם לא ניסה לפתח או אפילו לתכנן צוללת, מכיוון שהוא היה סופר ולא מהנדס, ובטח שהוא לא ניסה להקים עסק שעיסוקו צוללות. לכן, ורן לא היה ממציא וגם לא יזם, לפחות לא בהיבט של הרעיונות אותם הגה.

אחד הרישומים של ליאונרדו דה וינצ'י

אחד הרישומים של ליאונרדו דה וינצ'י

לעומתו, לאונרדו דה וינצ'י חשב, בין היתר, על "בורג אווירי", שלמעשה שם את הבסיס למסוק של ימינו. הוא אפילו ניסה לתכנן מכונה שכזו והשרטוטים שלו נמצאים בידינו. דה וינצ'י לא הצליח לבנות מסוק מכיוון שהאמצאה הקדימה את זמנה בכמה מאות שנים, אך נדמה לי שאין עוררין על כך שאפשר לכנות אותו "ממציא". עם זאת, דה וינצ'י לא הפך את האמצאה שלו לעסק וככל הידוע לי, הוא גם לא ניסה. מסיבה זו אני חושבת שדה וינצ'י לא היה יזם בתחום המסוקים.

נחזור לענייננו: חיפוש ידע הוא דבר קיים. חיפושים, כדאי שייעשו לכל אורך הדרך. כבר בשלב הרעיון כדאי לבדוק אם מישהו חשב על רעיון דומה בעבר. גם אם תגלו שאכן מישהו הקדים אתכם, הגילוי יכול להוות קפיצת דרך משמעותית מבחינתכם, מכיוון שתוכלו ללמוד מה ואיך עשה הקודם לכם ולשפר את הרעיון ואת המימוש שלו.

בשלב מסוים תהיה בידכם דרך ביצוע אפשרית של הרעיון. אפילו אם לא ניסיתם אותה ולא בניתם אבטיפוס, תאמינו שהדרך עובדת בגדול ומאפשרת לבנות את האמצאה, אפילו אם לא באופן אופטימלי. זה בדיוק הזמן לגשת לעורך פטנטים. על מנת לייעל את הפגישה ולאפשר לעורך הפטנטים לגבש דעה, רצוי שתגיעו אליו עם תוצאות חיפוש בידיכם. חיפוש כזה יהיה יעיל במיוחד אם ייעשה כשמול עיניכם נמצאים השיקולים של חידוש והתקדמות אמצאתית. נסו לחפש אמצאות דומות, ואפילו אמצאות אחרות שיש בהן חלקים משותפים גם לאמצאה שלכם.

היכן לחפש?

כדאי להתחיל מגוגל (Google), מבינג (Bing) וממנועי חיפוש אחרים. חפשו מאמרים, בלוגים, אתרים, ברושורים… אם המצאתם צוללת, חשוב שתמצאו את 20,000 מיל מתחת למים. במידה שלא תמצאו, ונניח שעורך הפטנטים שלכם לא מכיר את הספר, הוא עלול לבקש עבורכם פטנט על צוללת ("כלי שיט שיכול לשוט ולהתקיים מתחת לפני המים"), ואז בוחן הפטנטים יצטט את הספר ויטען שהאמצאה אינה חדשה.

הרעיון של ורן פוסל את החידוש של אמצאת הצוללת שלכם, גם אם ורן לא ידע איך מממשים את הרעיון. כמובן שעדיין תוכלו לבקש פטנט, למשל על "כלי שיט שמסוגל לדחוס אוויר בלחץ X …." ועוד, שכן ורן לא עסק בנושאים אלה.

חיפוש אינו מוגבל לשפה מסוימת. אם 20,000 מיל מתחת למים התפרסם בסוואהילית אך לא בעברית ובאנגלית, הוא עדיין פוסל חידוש, על אף שיהיה לכם קשה יותר למצוא אותו.

בהמשך חפשו במאגרי מידע של פטנטים. יש מאגרים מצוינים שהשימוש בהם עולה כסף רב, אך קיימים גם מאגרים חינמיים שנותנים תוצאות לא רעות בכלל. לדוגמה:

מנוע חיפוש הפטנטים של גוגל.

מנוע חיפוש חינמי, שיש לו גם גרסה בתשלום.

מנוע חיפוש חינמי שאינו מסחרי.

קיימים גם מאגרי מידע של משרדי הפטנטים השונים, ביניהם:

המאגר של משרד הפטנטים האמריקני (יש לחפש בנפרד פטנטים ובקשות פטנט).

המאגר של משרד הפטנטים האירופי.

מאגר רשות הפטנטים בישראל.

מאגר לחיפוש בקשות פטנטים ופטנטים באחריות הארגון הבינלאומי לקניין רוחני (WIPO).

בהחלט כדאי לרשום את מילות החיפוש ולחזור על החיפוש במנוע אחר, שכן כל מנוע חיפוש משתמש באלגוריתמים אחרים ולכן, אפילו אם המידע המחופש דומה, התוצאות שתתקבלנה עשויות להיות שונות.

זיכרו שזו לא חובה לחפש בעצמכם, שכן יש מידענים שיודעים לעשות זאת טוב מכם. מעבר להתמקצעות בתחום חיפושי הפטנטים, יש להם גישה למאגרים בתשלום שעוזרים להם לבצע חיפושים יסודיים יותר.

בנוסף, זיכרו שחיפוש הוא תמיד אינסופי, אלא אם כן מצאתם. כלומר: העובדה שלא מצאתם לא שוללת את האפשרות שאם תמשיכו לחפש – תמצאו. בשלב מסוים תחליטו שחיפשתם מספיק ושמידת הביטחון שלכם באמצאה מספקת על מנת להתקדם. זה הזמן לגשת לעורך פטנטים.

בפרקים הבאים אכתוב על הדרך לבחור עורך פטנטים וגם על בקשות פטנט ארעיות – Provisional patent applications: מהן בקשות ארעיות? ומהם היתרונות, החסרונות והסכנות הטמונים בהן?

הכותבת הינה עורכת פטנטים שעוסקת מזה שנים רבות בתחום, עורכת בקשות פטנט ומפתחת אסטרטגיות פטנטים וקניין רוחני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים