יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים: לא שותקים!

אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, מבהירה את העניין בפשטות: "חינוך להתנהגות אחראית ברשת הוא המפתח להפסקת האלימות נגד נשים - חשוב להדגיש שיש מה לעשות כדי למגר את התופעה: לא לשתוק, אלא להרים טלפון ולדווח"

די אלימות נגד נשים. אילוסטרציה: BigStock

היום מצוין בעולם יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, החל מדי שנה ב-25 בנובמבר, מאז הוכרז על ידי האו"ם ב-17 בדצמבר 1999 כיום המיועד למאבק באלימות נגד האישה.‏

מאיגוד האינטרנט הישראלי נמסר, כי מאז התפוצצות פרשת אלנבי 40 (הפצה באינטרנט של תיעוד של צעירה בגילופין מקיימת בו יחסים עם כמה גברים באירוע החשוד כאונס) נרשם זינוק של 50% בפניות של נשים לקו החם של האיגוד, הפועל נגד בריונות ברשת ולהסרת התכנים הפוגעניים ומקבל מאות פניות לעזרה בחודש (רבות מהן של נשים שנפגעו על רקע מיני). כל אישה שנפגעה יכולה לפנות לאיגוד ולבקש להסיר את התוכן הפוגעני, לרבות סרטוני פורנו מהאתרים, או לפנות למשטרה, שנעזרת אף היא באיגוד.

לפי ממצאי האיגוד, נראה כי מה שאסור לומר פוליטקלי קורקרט במקומות העבודה, ברחוב ובבית הספר – אינו תקף לשטח הווירטואלי. הנשים מואשמות תכופות בהיסטריה, ברווקות ובשיגעון – בעיקר אם הן מפורסמות ומצליחות – גם מצד נשים וגם מצד גברים. באיגוד מזהים מגמה ברורה, שלא משנה מה עשית או אמרת – העלבונות יתייחסו לנשיות, רצוי הפיזית (מכוערת, זונה וכו').

רשת האינטרנט, שהפכה לאחד מאזורי הקיום היומיומי שלנו, היא במידה רבה השתקפות של העולם האמיתי, ובתחומים מסוימים, למשל אלימות נגד נשים, אף מהווה זירה רחבה יותר מהעולם האמיתי, אם בשל האנונימיות, חוסר הפיקוח וכו'.

מרבית הפגיעות ברשת מגיעות מאדם זר

בסקר שנערך לפני כשנה על ידי האיגוד עלו נתונים המצביעים על מצבן הבעייתי של הנשים ברשת: כרבע מהנשים (25.5%) בגילאי 25-34, מציינות כי נפגעו מאלימות ברשת בשנתיים האחרונות; בקרב כלל הנשאלות בסקר הנתון הזה עומד על 15.7%. שני שלישים (63.9%) מהנשים מציינות, שהאלימות כלפיהן הייתה בעלת אופי מיני וכי מרבית הפגיעות ברשת מגיעות מאדם זר שהן אינן מכירות (74.7%).

אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, ציינה, כי  "אלימות נגד נשים ברשת באה לידי ביטוי, בין היתר, בתגובות שגרתיות לנשים מפורסמות או לנשים דעתניות – מאשימים אותן בפמיניזם וברווקות, כאילו זו קללה, ובמקום להתייחס לתוכן האמירה מתייחסים לנשיות שלה – קוראים לה מכוערת, לסבית, רווקה, שרוטה ועוד 'מחמאות' שהן לא ענייניות, שעלולות להיות פוגעניות מאוד".

"עד לא מזמן לא הייתה מודעות לנושא האלימות נגד נשים באינטרנט, אך בעקבות פרשת אלנבי 40 והפצת סרטוני הפורנו והשיח באינטרנט, חלה עלייה משמעותית מאוד בפנייה לקו החם נגד בריונות ברשת מנשים שנפגעו", אומרת היילינגר. "מאז ועד עתה יש עלייה יציבה של 50% בפניות של נשים. לעתים גם המשטרה פונה אלינו לעזרה בהסרת התכנים. למרות  המהירות שבה אנו פועלים להסרה מהירה של התוכן הפוגע, במקרים רבים לנפשה של האישה כבר נגרם נזק, ולכן חינוך להתנהגות אחראית ברשת הוא המפתח להפסקת האלימות נגד נשים. חשוב להדגיש, יש מה לעשות כדי למגר את התופעה. לא לשתוק, אלא להרים טלפון ולדווח".

איגוד האינטרנט הישראלי מפעיל כשירות לציבור קו תמיכה לפגיעות ברשת. צוות הקו נותן מענה אנושי 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע בנושאים כמו שיימינג, פריצה לחשבון דוא"ל/פייסבוק, בריונות ברשת, קבוצות שנאה, ניסיון הונאה, דואר זבל, לשון הרע, תוכן פוגעני, התחזות וזיוף. צוות הקו מטפל במאות פניות בחודש – כמחציתן קריאות לעזרה מצד כאלו שתוכן פוגעני שנכתב כלפיהם שיבש את חייהם והפך אותם לבלתי אפשריים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים