"התקדמות הטכנולוגיה והמציאות בה הכל אפשרי וישים, יוצרת פראנויה אצל הרגולטור"

כך אמר צ'אנדרה נאטאראג'אן, העומד בראש TCS ונחשב לאחד המנכ"לים המוערכים בעולם ● נאטאראג'אן הגיע לביקור בזק בישראל של פחות מיממה, כדי לחתום על הסכם רב שנתי מול בנק יהב לתמיכה ותחזוקת מערכת הליבה הבנקאית של החברה למשך 12 שנים ● פלי הנמר תפס אותו גם לראיון

24/11/2015 08:05
צ'אנדרה נאטאראג'אן, מנכ"ל TCS

לפני כחודש הגיע לישראל לביקור בזק של פחות מיממה, אחד המנכ"לים המוערכים בעולם, צ'אנדרה נאטאראג'אן, העומד בראש TCS (ר"ת Tata Consultancy Services), מקבוצת TATA. למרבית הישראלים שמו כמעט שאינו מוכר, אך כמי שעומד בראשה של חברת ענק בשווי של למעלה מ-85 מיליארד דולר, המעסיקה כ–325 אלף עובדים ב-52 מדינות בעולם, עם שיעורי צמיחה דו-ספרתיים מדי שנה, ומוגדרת כחברת ה-IT הצומחת בעולם – ברוב בירות ההיי-טק בעולם שמו נחשב לאגדה.

למרות העניין הרב שמגלים בו כתבים ישראליים רבים, הנהלת לשכת המנכ"ל לא אישרה לקיים עמו ראיונות כלל, למעט חריג אחד: עבדכם הנאמן, הנמר.

מלבד היותו מנכ"ל TCS, נאטאראג'אן מכהן בתפקיד יו"ר וועדת ההיגוי לתחום ה-IT בפורום הכלכלי העולמי WEF בדאבוס, לשנים 2015-2016, שתפקידה להגדיר את סדר העדיפויות הגלובאלי לתעשיית ה-IT, ולסייע לתעשיות העולמיות לעבור את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. הוא גם מחזיק בשלל תארי כבוד ופרסים כדוגמת המנכ"ל הטוב ביותר באסיה, איש הניהול של השנה ותארי ד"ר כבוד ממספר אוניברסיטאות בעולם.

בביקור הבזק שלו בישראל חתם נאטאראג'אן על הסכם רב שנתי מול בנק יהב לתמיכה ותחזוקת מערכת הליבה הבנקאית של TCS למשך 12 שנים. המערכת כוללת תמיכה, תחזוקה ותפעול מלאים של מערך הליבה הבנקאית, שוק ההון והספר הראשי, לרבות מערך התשתיות. כך הגעתו ארצה נועדה בין היתר לחזק את הקשר עם הנהלת בנק יהב, והיוותה "הצהרת כוונות" לגבי מחויבותה של TCS לישראל בכלל ולתחומי הבנקאות בפרט.

כזכור, לפני כשנה וחצי נבחרה TCS להקים ולנהל את מערכת הליבה של בנק יהב. מערכת BaNCS תחליף את מערכת ה-Legacy של בנק הפועלים ותהפוך את בנק יהב לבעל מערכת הליבה הבנקאית המודרנית והמתקדמת בישראל מצד אחד, ומן הצד השני תאפשר לבנק יהב להפוך לבנק הראשון בישראל בעל יכולות דיגיטליות מלאות.

TCS הוכיחה שיעורי צמיחה מהגבוהים בתעשייה בשנים האחרונות. איך אתם מצליחים להמשיך ולצמוח בקצב של מעל 25% בכל שנה, למרות שהמדובר בחברת ענק עם מחזור מכירות שנתי של כ-16 מיליארד דולר, זאת בניגוד לצמיחה האפסית בקרב מתחריכם?
"
אנחנו מקפידים על שלושה עקרונות מפתח: הראשון, לאו דווקא בסדר העדיפות, הוא לקחת מנהלים מצוינים ולהעניק להם סמכויות ומרחב פעולה. השני – חדשנות, או במילים מדויקות יותר השילוב בין יציבות ואחריות לבין היכולת להיות תמיד בקדמת הטכנולוגיה. והשלישי, הוא לתת ללקוחות שלנו וודאות מלאה בפרויקטים. אנחנו קוראים לזה Experience- certainty".

שמעתי שאין לכם לקוחות לא מרוצים.
"זה נכון שמידת שביעות הרצון של לקוחותינו גבוהה מאוד: מעל 98% במדדי שביעות רצון אובייקטיבים. למיטב הבנתי אנו ממוקמים במקום הראשון בתעשייה מזה שנים. אולי זה הסוד שלנו – לקוחות מרוצים תמיד חוזרים. אנו נוהגים לומר: 'Excellent delivery always pays back'. לקוחות שחווים 'Experience certainty' לעולם חוזרים".

בנק ישראל מקדם עכשיו תוכנית להקמת בנקים דיגיטליים. האם תתמודדו על הפרויקט?
"כן, בהחלט. אין ספק שמדובר בהזדמנות חשובה עבורנו. אנחנו כבר מעורבים בפרויקטים כאלו, כמו זה שמקדם בנק ישראל, במספר מדינות בעולם בהצלחה רבה. בעקבות הפרויקט בבנק יהב, אנחנו מכירים היום היטב את דרישות הרגולציה בישראל, שהיא מהמחמירות בעולם, דרך אגב. מערכת TCS BaNCS המוטמעת כיום ב-80 מדינות שונות, עוברת התאמות משמעותיות ביותר עבור השוק הישראלי. גרסת TCS BaNCS הישראלית מהווה בסיס איתן לכל פעילות בנקאית עתידית, זו  הדיגיטלית וזו הקלאסית, זו הפרטית וזו שתבסס על יוזמה ממשלתית אם וכאשר".

"עם ובלי קשר לישראל, בתקופה האחרונה אנחנו משקיעים רבות בדיגיטל, גם כתוצאה מדרישה משמעותית בקרב לקוחותינו, הן באופן ישיר והן באמצעות חיבור לחברות Fintech שונות ומגוונות. אנחנו מבינים שלשם העולם צועד, ולכן מהווים יותר ויותר אינקובטור ליזמויות שונות בתחום הבנקאות. חשוב לזכור כי הטמעת מערכת מחשוב בנקאית חדשה הינה פרויקט מורכב ביותר, החל משלב ההחלטה וכלה בביצוע, לכן אנו מתייחסים לפרויקט בבנק יהב במלא הרצינות. תמיד היינו מחויבים לשוק הישראלי, והיום יותר מתמיד".

האם יש לכם כוונות להשקיע בישראל?
"אין לדעת מה ילד יום. כבר היום TCS עובדת עם מספר סטארט-אפים ישראלים, להם אנו פותחים את הדלת בקרב לקוחותינו בעולם. אנו בהחלט מוצאים עניין רב בהרחבת פעילות זו. לאחרונה הקמנו בישראל את COIN (ר"ת Co Innovation Network), ומינינו מנהל ישראלי שיוביל אותו. לאור הביקור הזה, אין לי ספק שאשוב לישראל בקרוב, גם כדי לבחון יותר מקרוב סטארט-אפים ישראלים.  ביקשתי מאיל מוסקל, מנכ"ל TCS  בישראל, שיארגן לי ביקור בן שלושה ימים, בו ארצה לבחון לעומק את אותה חדשנות ישראלית כל כך מפורסמת".

מה הופך את TCS לייחודית?
"הצלחנו לבנות מערכות יחסים טובות מאוד עם לקוחותינו. האסטרטגיה שלנו דוגלת במתן שירות מלא מקצה לקצה. אנחנו עובדים עם לקוחותינו במטרה לספק להם את כל הצרכים והיכולות הנדרשים להם. אנחנו מקפידים ללוות אותם באופן מלא מרמת הייעוץ ועד הביצוע. אנחנו מקפידים להשקיע בשביל העתיד, גם באנשים וגם בטכנולוגיות. ותרבות הדליוורי שלנו – אנחנו לא מתפשרים על המוצר שלנו או על ההתחייבויות שלנו. זה מאוד חשוב לנו לדלוור כמו שצריך.  אנחנו אוהבים לראות פרויקטים שמגיעים בהצלחה לקו הסיום".

מה הצעד הבא של TCS?
"אני חושב שלתעשיית הטכנולוגיה וה-IT יש הזדמנויות רבות. אין ספק שעולם הדיגיטל טומן בחובו הזדמנויות רבות עבורנו. ההתפתחויות מאוד מהירות ויש כל כך הרבה שווקים, לכן גם האתגרים רבים. אני רואה בביטוי 'דיגיטל' חמישה תחומי התפתחות בכל הארגונים בעולם: אוטומציה, Big Data, מובייל, סושיאל וענן".

איך אתה כמנכ"ל חברה גלובאלית גדולה כל כך, מצליח להעביר מסרים בתוך החברה?
"האמת, היום כשאני רוצה להעביר מסר מיידי לעובדים שלי, אני משתמש ברשתות החברתיות. אם אשלח להם מייל, אני יודע בוודאות שהם יקראו אותו רק בערב".

כיצד אתה מנתח את האתגר העומד כיום בפני הבנקים?
"עידן המיינפריים בבנקאות נגמר. בנקים מתמודדים היום עם שלושה דורות של לקוחות, שונים מאוד האחד מהשני. אתן לך דוגמא אישית: אבא שלי בן 85, הולך לבנק פעמיים בשבוע ולא מסכים שנלך במקומו. עבורו זה בילוי חברתי שעוזר לו גם להעביר את הזמן. בכל ביקור בסניף, הוא גם שותה קפה עם המנהל. אשתי ואני עושים הכל אונליין דרך המחשב".

"הבן שלי, לעומת זאת, בטוח שהכל שטויות ושאנחנו סתם מבזבזים זמן מיותר – הוא עושה הכל דרך הטלפון בענן, משתמש בכל מיני אפליקציות שלא שמעתי עליהן גם לביצוע פעילות פיננסית. הוא לא מבין למה בכלל צריכים בנקים 'מהמודל הישן'. מבחינתו הכל מתרחש כאן ועכשיו בענן כזה או אחר. ברור לכולם שהדור הבא לא ילך לאיזשהו bank.com. הם כבר מצפים לסוג של קסם, שהכל יקרה מאליו. עבורם, אוטומציה זו לא מילה מפחידה או עתידית – הם פשוט לא מכירים משהו אחר. מבחינתם, השפה השכיחה היא שפת המכונה".

מה דעתך על המתח הבלתי פוסק בין הרגולציה וההתפתחות הטכנולוגית?
"הטכנולוגיה תמיד מקדימה את הרגולציה. מצד אחד, יש הרבה דברים שכבר פתורים טכנולוגית – גם בענייני אבטחה, פרטיות, ענן וכד', והרגולציה עוד לא מכירה בהם. העניין הוא לא טכנולוגי, הרגולציה פשוט מתקדמת בקצב איטי יותר. מצד שני, התקדמות הטכנולוגיה וזה שהכל היום אפשרי וישים, יוצרת פראנויה אצל הרגולטור. העולם הולך יותר ויותר לתהליכי אוטומציה ורובוטיקה – והרגולטור חושש מזה".

היכן המרכזים הכי גדולים שלכם בעולם, מלבד הודו?
"אחרי הודו, המרכזים הגדולים שלנו בעולם הם לפי הסדר הזה: ארצות הברית, בריטניה, דרום אמריקה, אוסטרליה, יפן, סין והפיליפינים".

ולסיום, ידוע שאתה חובב מרתונים, מעבר לעובדה ש-TCS היא נותנת החסות הרשמית של הרבה מרתונים ידועים בעולם: בוסטון, ניו-יורק, אמסטרדם ועוד. האם נראה אותך במרתון תל אביב בקרוב?
"בהחלט אשמח להשתתף באחד המרתונים הבאים בישראל. בבוקר כבר קבלתי הזמנה משאול גלברד, מנכ"ל בנק יהב, להשתתף במרתון ירושלים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים