הסטארט-אפ שנלחם בזיהום האוויר

האוויר המזוהם שאנחנו נושמים הוא בעיה כלל עולמית ● בריזומטר נרתמה למלחמה בזיהום ופיתחה פלטפורמה שמספקת מידע על איכות האוויר ועצות בריאותיות

מראה שכיח. צילום אילוסטרציה: BigStock

זיהום האוויר הוא הגורם הסביבתי מספר אחת בעולם לתמותה מוקדמת. יותר מ-3.5 מיליון איש, מהם 2,500 בישראל, מתים כתוצאה ממנו מדי שנה – יותר מאשר מאיידס, מלריה, תאונות דרכים ועוד. גם כשזה לא מסתיים במוות, הוא גורם למחלות רבות, וערים לא מעטות נחנקות תחת מעטה של ערפיח. כל מי שנכנס בבוקר לתל אביב, במיוחד מכביש מספר 1, יכול לראות את המראה ה-"מלבב".

אלא שכמויות מוגזמות של זיהום אוויר הן לא גזירת גורל. אם רק רוצים, אפשר להפחית את הזיהום ולשפר את הבריאות של כל החיים על הפלנטה שלנו.

זה מה שבריזומטר מעוניינת לעשות. נכון, היא לא רגולטור ואין לה את הסמכויות להורות למפעלים להפחית את הזיהום, אבל היא מספקת פלטפורמה שיכולה להביא לשיפור המצב.

הפלטפורמה שפיתחה החברה משמשת למיפוי וניתוח זיהום האוויר במרחב, בזמן אמת ועד לרמת הרחוב. בכך היא יוצרת מפת איכות אוויר ארצית (ועולמית). מעבר לכך, בריזומטר מספקת המלצות בריאותיות, נתונים היסטוריים ויכולות נוספות.

באמצעות הפלטפורמה, כל אדם יכול לדעת מה הוא נושם ועל פי זה לקבל החלטות מושכלות, למשל: מתי לצאת לריצה? היכן ללכת לטיול עם הילדים? והיכן לקנות דירה?

החברה מציעה את שירותי הטמעת המידע שלה באמצעות API למוצרים שונים וכתוכנה כשירות (SaaS) עבור ממשלות ועיריות, כמו גם לחברות בתחומים כגון בריאות, מזג אוויר, נדל"ן וכושר.

שלושת היזמים של בריזומטר. משמאל: זיו לאוטמן, סמנכ"ל השיווק; רן קורבר, המנכ"ל; ואמיל פישר, סמנכ"ל הטכנולוגיות

שלושת היזמים של בריזומטר. משמאל: זיו לאוטמן, סמנכ"ל השיווק; רן קורבר, המנכ"ל; ואמיל פישר, סמנכ"ל הטכנולוגיות

"הפתרון שמספקת בריזומטר הוא ראשון מסוגו בעולם, המבוסס על אלגוריתם שמנתח בכל רגע נתון את כיווני הרוחות, את דפוסי התפוצה של חומרים מזהמים באוויר ואת המתאם בין הזיהום בתחנות הניטור השונות, על מנת להעריך את רמת הזיהום עד רמת הרחוב הבודד", אומרים בחברה. "על בסיס אלגוריתמים אלה פיתחנו פלטפורמה לערים חכמות המאפשרת שליטה באיכות האוויר והבנה מהיכן הזיהום מגיע, לאן הוא הולך ועל מי הוא משפיע. כמו כן, המוצר מספק דו"חות ואנליזות מתקדמים לשיפור התכנון העירוני, צמצום חשיפת האזרחים, מעקב אחרי תוכניות שיפור איכות אוויר ועוד. למעשה, הפלטפורמה היא מערכת שליטה ובקרה לערים וממשלות".

המוצר של בריזומטר עובד על גבי פלטפורמת הענן של גוגל (Google). "על מנת לתת למשתמש מידע על רמות זיהום האוויר שהוא חשוף אליהן בזמן אמת, אנחנו נדרשים לבצע אנליזות של Big Data, שגם התוצר שלהן הוא Big Data. האנליזות הללו מבצעות מיליארדי חישובים מסובכים במחזורים של פחות משעה", אומרים בחברה. "בזכות כוח המחשוב והיכולות שהענן מספק, אנחנו מצליחים לעמוד באתגר הקשה הזה. פעם היכולות הללו היו רק בידי גופי בטחון ומכוני מחקר גדולים, ואילו כיום הן עומדות היום גם לרשותנו".

מהטכניון לפגישה עם הנשיא אובמה

בריזומטר הוקמה על ידי שלושה יזמים בוגרי הטכניון: רן קורבר, המשמש כמנכ"ל החברה; אמיל פישר, סמנכ"ל הטכנולוגיות; וזיו לאוטמן, סמנכ"ל השיווק.

קורבר הוא בעל תואר ראשון בהנדסת הסביבה. הוא צבר יותר מחמש שנות ניסיון כממונה על הניהול הסביבתי באחת מחברות הכימיקלים הגדולות בישראל. קורבר משלב בעולם איכות הסביבה את היכולות שרכש בתכנות ומחשבים ביחידת ממר״ם.

פישר הוא בעל תואר ראשון בהנדסת תוכנה. יש לו יותר משבע שנות ניסיון בחברות מגוונות, החל מסטארט-אפים דרך חברות גדולות וכלה בתעשיות הביטחוניות.

ללאוטמן תואר ראשון בהצטיינות ראויה לשבח בהנדסת הסביבה. הוא התמחה במשרד להגנת הסביבה, בלשכת סמנכ״לית התכנון והמדיניות, מטעם תוכנית עמיתי מכון מילקן.

בריזומטר הוקמה בשנה שעברה, לאחר שנה וחצי של עבודה במוד גראז'. היא מעסיקה כיום 13 עובדים, מהם 12 בישראל ואחד בסן פרנסיסקו. החברה גייסה עד כה 1.8 מיליון דולר ממשקיעים כ-Jumpspeed Ventures ,Entree Capital ,Launchpad digital Health ו-SeedIL. היא עובדת עם חברות רבות בארץ ובעולם, דוגמת AccuWeather ,Drayson Technologies ,LifeMap Solutions ומוטורולה סולושנס (Motorola Solutions). בריזומטר כבר ביצעה מספר התקנות בארץ, בהן בעיריית חדרה.

בשנה האחרונה זכתה החברה בתחרות ה-Startup Open העולמית ואנשיה פגשו פעמיים את נשיא ארצות הברית, ברק אובמה: פעם אחת באירוע של יזמים בבית הלבן ובפעם השנייה בפסגת היזמות העולמית בקניה. בנוסף, הציגה החברה כאחת מחמש החברות ״שהטכנולוגיה שלהן יכולה לתרום לעולם מבחינה סביבתית״ במוסדות האו״ם בז׳נבה. ערוץ CNBC בחר בבריזומיטר כאחד הסטארט-אפים החמים לשנת 2014.

בחברה מציינים כי החזון שלה הוא "לבצע דמוקרטיזציה למידע הסביבתי בעולם. החברה תתרכז בשנה הקרובה בהטמעת המערכת שלה בממשלות, עיריות וחברות פרטיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים