ששת השלבים בטרנספורמציה הדיגיטלית – חלק ג'

בסדרת מאמרים חדשה סוקר עמית קמה את תהליך המעבר של ארגונים מאנלוגיים לדיגיטליים ● השלב השלישי, שלב האי-ביזנס

24/09/2015 15:36
עמית קמה, מייסד ומנכ"ל קמדיה שירותים טכנולוגיים

המאמר אותו אתם קוראים הוא השלישי בסדרת מאמרים רחבה, בת שישה חלקים, שעוסקת במסע העסקי שעובר הארגון כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.

סדרת המאמרים מבוססת על המידע שנאסף לאורך השנה בבלוג ועל תובנות ממחקרים שפורסמו על ידי Gartner ,Altimeter ,Capgemini ,Accenture וחברת הייעוץ Cognizant.

בפוסטים הקודמים בחנו את המאפיינים של הארגון בתחילת המסע הדיגיטלי – שלב העסקים כרגיל או הארגון האנלוגי. בהמשך סקרנו את המאפיינים הארגוניים בשלב השני – שלב הניסוי והטעיה או שלב הנוכחות האינטרנטית. הפעם נבחן את השלב השלישי בו הארגון הופך לארגון האי-ביזנס.

מתכננים ומתארגנים / שלב האי-ביזנס

הארגון עושה את צעדיו הראשונים במסע הדיגיטלי, והשקעות אסטרטגיות מחליפות את הפעילות הניסיונית של העובדים. הארגון הופך לחכם יותר, וסוכני השינוי בוחנים את התהליך בראיה ארגונית רחבה, בגיבוי רשמי של ההנהלה הבכירה.

המאפיינים הארגוניים בשלב זה הם:

תרבות ארגונית
חדשנות הופכת למרכיב בסיסי בשיח הארגוני. עדיין לא קיימות תוכניות רשמיות לעידוד החדשנות, אך היא בהחלט מקבלת רוח גבית מההנהלה. עובדים זוכים להערכה על יוזמות דיגיטליות ומתקבלת התחושה שסיכונים קטנים ומחושבים יתקבלו בברכה גם אם הם יכשלו.

מודעות דיגיטלית
בשלב זה כאשר ההשקעה ביוזמות הדיגיטליות הופכת רשמית, המודעות הדיגיטלית של ההנהלה הבכירה חיונית בכדי לנווט את הארגון במסלול הנכון, ולהשקיע את המשאבים בערוצים ובכלים הנכונים.

חזון ההנהלה
ההנהלה הבכירה מבינה שיש צורך ביד מכוונת וחזון דיגיטלי ברור, כזה שיסביר לעובדים לאן פני הארגון מועדות. מתקיימים דיונים בהנהלה הבכירה אך החזון טרם גובש, ולכן גם לא תוקשר לארגון.

מיומנויות דיגיטלית

הכשרת המנהלים הבכירים והצגת עולם המושגים והיתרונות של המהפכה הדיגיטלית נעשים חיוניים, לצורך קבלת משאבים והשקעה רשמית ביוזמות דיגיטליות כלל ארגוניות. המנהלים נדרשים לנהל פרויקטים בתחומים דיגיטליים חדשים ומאתגרים. בשלב זה מבוצעים גיוסים ראשונים של עובדים ומנהלים בעלי מיומנויות ורקע מתאים בטכנולוגיות הדיגיטליות. עובדים אלו משולבים במחלקות הקיימות או בצוותי המשימה הדגיטליים.

מנהלי הדיגיטל וסוכני השינוי
העובדים שהחלו להניע את היוזמות הדיגיטליות בארגון, הופכים לצוותים רשמיים אשר חוקרים את ההזדמנויות הדיגיטליות בתוך הארגון ומחוצה לו. צוותים אלו בונים מניע עסקי אשר תומך בהחלטה למנות מנהל דיגיטל ראשי, אשר יאחד את המאמצים השונים ויסדיר את תהליך הטרנספורמציה בארגון.

אסטרטגיה עסקית

למרות שהתהליך מקבל גיבוי מההנהלה והיוזמות הדיגיטליות מתרחבות לשאר הסניפים, עדיין לא קיימת אסטרטגיה עסקית ברורה לתמיכה בטרנספורמציה הדיגיטלית. חדשנות הופכת למרכיב חיוני באסטרטגיה העסקית אשר צריכה לתמוך ביעדים החדשים.

חוויית הלקוח

החיבור בין היעדים העסקיים לשיפור בחוויית הלקוח, הופכים למניע העיקרי של הטרנספורמציה הדיגיטלית. רוב היוזמות הדיגיטליות עוסקות בשיפור חוויית הלקוח ושיפור תהליכי השיווק. למרות הגיבוי מההנהלה, היוזמות עדיין מנותקות האחת מהשניה ומתרחשות בנפרד. ניתוח מעמיק של מסע הלקוח חושף מידע שתורם להבנת ההזדמנויות החדשות, ומציג דרכים לשיפור נאמנות הלקוחות.

קולבורציה ארגונית

הפעילות הדיגיטלית בארגון מבוצעת בצוותי חשיבה חוץ מחלקתיים, לצד יוזמות מחלקתיות אסינכרוניות. חוסר שיתוף הפעולה הופך לאחד המכשולים המרכזיים בהתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית, ונדרשת פעולה בכדי להציג לכולם את התמונה הכוללת.

סביבת העבודה הדיגיטלית וחוויית העובד
הפעילות הארגונית עדיין ממוקדת בשיפור חוויית הלקוח ואין התייחסות לסביבת העבודה הדיגיטלית או חוויית העובד. המערכות הארגוניות מפגרות אחר חוויית המשתמש ופשטות השימוש שניתן למצוא באפליקציות ובכלים הצרכניים שנמצאים בסביבה הפרטית של העובדים. לראשונה העובדים מביעים מורת רוח על איכות המערכות והפערים בין החווייה הפרטית לעסקית.

המחלקות המעורבות

בנוסף לצוותים חוצי ארגון שהפכו רשמיים, מחלקות השיווק, שירות הלקוחות, המכירות ומערכות המידע מפגינות סימנים ראשונים של יוזמות דיגיטליות רשמיות ושיתופי פעולה.

פעילות שיווקית

מחלקות השיווק ומערכות המידע משתפות פעולה סביב יוזמות דיגיטליות ארגוניות. מבוצעת  פעילות רחבה לשיפור חוויית הלקוח, ושימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית בכדי להגיע ללקוחות בערוצים חדשים. אופי הפעילות השיווקית משתנה מקמפיינים רחבים על פני ערוצים רבים לפעילות פרסונלית שנועדה להגיע לכל לקוח בצורה אישית וייחודית.

Big Data ואנליטיקה
הארגון יוצא למסע איסוף ואיחוד הנתונים הקיימים אודות הלקוחות. המטרה היא לברר כיצד הלקוחות מתנהגים ברשת, מה הן ההעדפות ונושאי העניין שלהם, ובאיזה הקשר הם מבצעים את הפעולות שלהם. השימוש במידע הופך למרכיב חיוני באופטימיזציה של כל הפעילות הדיגיטלית בארגון.

טכנולוגיה ומערכות מידע
נראים סימנים ראשונים לשימוש בטכנולוגיות SMAC דיגיטליות. הניסויים שבוצעו בעבר הופכים לפרויקטים רשמיים, אך אם אינם מתקשרים עם שאר הפרויקטים בארגון. פעילות רבה מבוצעת במסגרת מחשוב הצללים ללא מעורבות רשמית של מחלקת מערכות המידע.

אבטחת מידע וסייבר
זו הפעם הראשונה שהנכסים הדיגיטליים של הארגון מניבים הכנסות בפועל ולכן מבוצעות השקעות גדולות יותר בכלי אבטחת מידע בכדי להגן על אתרי המסחר ושאר הנכסים הדיגיטליים. מידע אישי מגיע מהערוצים הדיגיטליים ודורש התייחסות משמעותית יותר לסוגיות של אבטחת מידע וסייבר.

מוצרים ושירותים
לצד מוצרי החברה נראים סימנים ראשונים לשירותים דיגטליים על גבי תשתית האינטרנט ואפליקציות מובייל ניסיוניות. מוצרי החברה נמכרים באתרי מסחר אלקטרוניים אשר מרחיבים את היכולת של הארגון להגיע לשווקים חדשים בהשקעה נמוכה.

תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית
ההצלחות שהוצגו בשלב הניסוי והטעייה הובילו להבנה שיש למסד את התהליך ולהשקיע בו משאבים ארגוניים גדולים יותר. הנהלת הארגון מעוניינת להרחיב את ההצלחה הדיגיטלית לתחומים נוספים שישפיעו על התוצאות העסקיות.

בפוסט הבא נבחן את השלב הרביעי בהתפתחות הדיגיטלית של הארגון – שלב ההסתגלות לעידן הדיגיטלי, שלב השיווק האינטרנטי.

הכותב הינו מייסד ומנכ"ל קמדיה שירותים טכנולוגיים.

רוצים לשמוע עוד על העידן החדש מול העידן הישן במחשוב הארגוני? הירשמו לכנס Enterprise 4.0 של אנשים ומחשבים.

לחלק א' לחצו כאן.

לחלק ב' לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים