אפל ממשיכה "לבלות" בבתי המשפט

החברה הודיעה כי בכוונתה להיאבק בהחלטות של ערכאות שיפוטיות נמוכות יותר, שקבעו כי היא אשמה בהפרת חוקים הקשורים להגבלים עסקיים

ההסדר מעכשיו פסול. Safe Harbor. צילום: BigStock

בהודעה שמסרה אפל (Apple) באחרונה, בעקבות פנייה לבית המשפט העליון של ארצות הברית, נמסר כי בכוונתה של החברה להיאבק בהחלטות של ערכאות שיפוטיות נמוכות יותר, שקבעו כי החברה אשמה בהפרת חוקים הקשורים להגבלים עסקיים.

ההפרה שבה הורשעה אפל נעשתה במסגרת קשרים שניהלה ענקית התקשורת עם חברות מו"לים במטרה למכור ספרים אלקטרוניים לשימוש ב-iPad. בתחילת שנת 2010, עוד בטרם השקת ה-iPad הראשון מתוצרתה, קיימה החברה משא ומתן עם מספר מו"לים בכירים בכדי למכור גרסאות אלקטרוניות של כותריהם ב-iBookstore.

ב-2013 קבע ביהמ"ש המחוזי בניו-יורק שהעסקות שנחתמו בין אפל לאותם מו"לים פגעו בתחרות החופשית בשוק, ועל כן אינן חוקיות. ערכאה שיפוטית נוספת אשר נדרשה לערעור על הפסיקה הנ"ל אישרה אותה, ובית המשפט חייב את אפל לחתום על חוזים חדשים עם אותם מו"לים, וגם לשלם קנס בסכום לא מבוטל של 450 מיליון דולר.

ואולם ברביעי האחרון הגישה אפל לבית המשפט העליון בארצות הברית בקשת דחייה בת 30 יום למועד האחרון להגשת כתב בירור מטעמה, וזאת בטענה שהחוק למניעת הגבלים עסקיים – חוק שרמן, שהועבר בקונגרס האמריקני עוד ב-1890 – מבחין בין מצבים מובהקים של מניעת תחרות, שאין להתכחש להם (כמו למשל תיאום מחירים אופקי), לבין מצבים שנדרשת בהם רגישות והתחשבות על-מנת לקבוע אם אכן נעשתה עבירה על החוק ונפגעה התחרות החופשית. יש לציין כי בשתי ערכאות קודמות השתמשו עורכי הדין של אפל בטיעון המסוים הנ"ל, ולשווא.

בנוסף טוענת אפל כי מדובר בסוגיה בעלת השפעה משמעותית מאוד על כלכלת ארצות הברית בכלל ולא רק על פלח השוק שבו היא עוסקת, וזאת מכיוון שכניסה לשוק חדש עם מוצרים חדשניים חייבת להיעשות באמצעות חוזים כמו אלה שחתמה עליהם החברה, והדבר למעשה אינו נמנע.

ראוי לציין כי עד לכניסת אפל לשוק הספרים האלקטרוניים שלטה בו אמזון (Amazon) עם הקינדל שלה, וניתן היה לרכוש ספרים רבים (כולל חדשים ורבי מכר) במחיר 9.99 דולר בלבד. לאחר החתימה עם אפל מכרו חמש ההוצאות לאור הגדולות, שאיתן חתמה החברה על החוזים הבעייתיים, ב-iBookstore ספרים רבים במחיר כמעט כפול עת הקפיצו את סכום המקסימום לעד 19.99 דולר, ועד מהרה העלו את מחיריהן גם באמזון.

ראש בראש אפל-סמסונג

בסוגיה משפטית נוספת שבה מעורבת אפל חלה ביום ה' האחרון התפתחות משמעותית מאוד, והפעם לטובתה של אפל. לאחר סבבים ומפגשים רבים הכריע בית המשפט לערעורים בוושינגטון די.סי. בסכסוך משפטי שבו עסקו שתי ענקיות התקשורת אפל וסמסונג (Samsung) מאז 2011, וקבע ברוב של שניים מול אחד שאפל תורשה למנוע מסמסונג למכור דגמי טלפונים ניידים מסוים המפרים פטנטים של החברה.

בקיץ 2014 התנהל הסבב הלפני אחרון בפרשה בבית המשפט המחוזי במדינת קליפורניה, ובסיומו סירבה השופטת לבקשתה של אפל להוציא צו מניעה קבוע נגד מכירת טלפונים חכמים מתוצרת סמסונג, שנמצא כי הם מכילים פיצ'רים המפרים פטנטים אשר רשומים על שם אפל. בין התכונות שנחשבות כפטנטים של אפל ובהן נעשה שימוש בניידים של סמסונג נכללות למשל התכונות: slide to unlock, autocorrect ואף ה-quick links.

בעקבות ערעור שהגישה אפל, התהפכה הקערה על פיה והפעם הרכב השופטים קיבל את הטענה של החברה כי השימוש בפטנטים שלה גורם לה נזק בלתי הפיך. בית המשפט לערעורים הורה לבית המשפט המחוזי בקליפורניה להמשיך ולדון בבקשה של אפל למתן צו מניעה לסמסונג, למרות שדגמיה החדשים (שיצאו לשוק אחרי ה-Galaxy S3) ממילא כבר אינם מפרים פטנטים של אפל. עם זאת, יש להניח כי המאבק המשפטי בנושא בין שתי הענקיות טרם תם ואפשר כבר לצפות לפרקים הבאים בסדרה.

לפסיקה הנוכחית, אגב, מיוחסת השלכה רחבה בהרבה מאשר "רק" פתרון הסכסוך המתמשך בסוגיה בין אפל וסמסונג, חברות שבלאו הכי מתכתשות ביניהן בבתי משפט כמנהג קבע – הפסיקה עשויה להשליך על כל שוק הטכנולוגיה העולמי ולעורר תהיות מהותיות בנוגע לרישום פטנטים וזכויות יוצרים בתחום בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים