הגלים הסוערים של HP

הפיטורים הדרמטיים בענקית המחשוב הם חלק מההתמודדות שלה עם ה-"ים" הסוער, בדמות השינוי שעובר עליה, ועם המעבר לעידן הדיגיטלי ולאנטרפרייז 4.0

האם עסקת הרכישה תעלה על שרטון? HP. צילום: BigStock

החדשות המעניינות בענף בשבוע העבודה הקצר הזה, שהחל אתמול (ד') ומסתיים היום, הגיעו אמנם מחו"ל, אבל יש להן קשר ישיר לישראל. הכוונה היא להודעה הדרמטית של HP על קיצוץ רוחבי של 10% מכוח האדם שלה בכל העולם.

הדרמטיות בהודעה אינה בעצם ההחלטה על הפיטורים, משום שזהו המשך של מגמה בה נמצאת החברה כבר כמה שנים, אלא בהיקפם ובנסיבות שלהם. הפעם מסבירים ב-HP את הפיטורים כחלק ממהלך ההתייעלות שהחברה מחויבת לבצע, בטרם היא משנה את דמותה לחלוטין ומתפצלת לשתי חברות עצמאיות נפרדות עם ישויות שונות, שמות שונים והנהלות נפרדות.

ניתן למצוא את המקור של ההודעה של ענקית המחשוב לפני יותר מעשור: קרלי פיורינה, אז מנכ"לית HP וכיום מועמדת לנשיאות ארצות הברית, נתקלה בפגישה בניו-יורק, שנערכה בשלהי המיתון של משבר הדוט.קום, בבעלי מניות כעוסים מאוד. הם לא הסתירו את אכזבתם מהביצועים העסקיים. פיורינה ואנשיה אמנם הראו להם מספרים חיוביים בכל מה שקשור למחשוב אישי ולמדפסות, אבל תוצאות מאכזבות בשוק הארגוני. אחד מבעלי המניות, נציג דויטשה בנק (Deutsche Bank), אמר לה: "בשביל מדפסות ומחשבים אישיים אנחנו לא צריכים חברה כל כך גדולה". אפשר לומר שזה היה האות הראשון לתהליך המורכב, הארוך ורצוף המשברים שעובר על HP, ושקיצו אמור להגיע בחודשים הקרובים.

יש במהלך הפיצול היגיון: כל אחת מהפעילויות נחשבת לקו עסקים לא רע בשווקי העולם. HP נתפסה ועדיין נתפסת כמלכת המדפסות, ובשוק הארגוני יש לה נוכחות חזקה מאוד בארגונים ובמוסדות הגדולים ביותר, כולל צבאות וממשלות, ברחבי העולם.

הבעיות נוצרו מחוסר סינרגיה בין הפעילויות הללו: המדפסות והמחשוב האישי פונים הן לשוק הפרטי והן לזה העסקי, בעוד שהפעילות האחרת פונה לשוק הארגוני. בשורה התחתונה, הבעיה של הענקית הזו היא ניהולית, ולא במוצריה או בטכנולוגיה שלה, שנחשבים במידה רבה עד היום לפורצי דרך.

בארץ המצב טוב יותר

כמו בהרבה מקרים אחרים, מצבה של HP בישראל טוב יותר מאשר במקומות אחרים בעולם: יש לה עדיין נתח משמעותי בשווקי המדפסות והמחשוב האישי המקומיים, ובשוק הארגוני יש לה נוכחות במגזרים חשובים וגדולים, כולל ממשלה וצבא. יש להזכיר בהקשר זה את מפעל פיתוח וייצור הדפוס הדיגיטלי אינדיגו – אחת הרכישות היותר מוצלחות ש-HP עשתה, ואת מרכז פיתוח התוכנה שלה ביהוד, שהוקם על בסיס רכישת מרקורי.

הזרעים למשבר ב-HP נזרעו עוד בעידן שלה. קרלי פיורינה. צילום: גייג' סקידמור, מתוך ויקיפדיה

הזרעים למשבר ב-HP נזרעו עוד בעידן שלה. קרלי פיורינה. צילום: גייג' סקידמור, מתוך ויקיפדיה

אלא שמצבה בשוק הישראלי לא מעיד על הכלל, ומצבה הכללי אילץ אותה לעמוד בשורה של משברים ניהוליים קשים ביותר, שהחלו עם פרישתו המתוקשרת של מארק הרד. הפרישה הזו הסבה למשקיעים של HP נזקים ישירים של מיליוני דולרים. אחר כך באו השינויים הארגוניים הנוכחיים, בהובלתה של המנכ"לית, מג ויטמן.

אף אחד לא יכול לנבא כיצד ישפיע הפיצול על המותג HP. המהלכים שנעשים כעת נועדים קודם כל להרגיע, ולו במעט, את בעלי המניות של החברה, שרוצים להחזיר לעצמם חלק מהכסף שאיבדו בשנים האחרונות.

HP ועידן האנטרפרייז 4.0

מי שחושב שמה שעובר על HP הוא מקרה פרטי, דוגמה מצערת לחוסר מזל של חברה אחת, טועה. אנחנו חיים כיום בעיצומה של רעידת אדמה של ממש שמתחוללת בשוק הארגוני, במיוחד אצל החברות המסורתיות הגדולות, שמובילות אותו מזה שנים. ברשימה זו אפשר להכניס גם ענקיות כמו יבמ (IBM), סאפ (SAP), מיקרוסופט (Microsoft), אורקל (Oracle), שחקניות בולטות בעולמות התקשורת והסלולר, ועוד חברות.

מדובר בחברות שהכוח שלהן נשען בעיקר על העבר, על המוצרים, הטכנולוגית והמערכות שפיתחו לפני יותר משני עשורים. הן מבוססות על כך שמערכות ה-Legacy, שגופים רבים בשוק הארגוני השקיעו בהן כספים רבים, לא ייעלמו כל כך מהר.

עם זאת, הלחץ מצד הכלכלה החדשה, שבאה לידי ביטוי בבאזזז החדש – אנטרפרייז 4.0 – נושפת בעורפן של הענקיות ה-"זקנות". כלכלת האינטרנט הביאה לעולם ישויות חדשות, ענקיות בפני עצמן, כגון גוגל (Google), פייסבוק (Facebook) ואמזון (Amazon), שמתאפיינות בהיותן צעיריות, אג'יליות ונגישות לקהלים הרבה יותר רחבים. הן מייצרות את העידן הדיגיטלי, שנושף בעורפו של כל מנמ"ר.

העידן הדיגיטלי מחייב שינוי בסדרי עולם, מהפכות פנים ארגוניות בקנה מידה דרמטי. העולם נחלק בין ארגונים שזיהו את הסערה המתחוללת לאלה שעדיין סוגרים את החלונות ומביטים החוצה בשאננות. המצב קריטי גם אצל היצרניות וספקיות הפתרונות, כמו HP וחברות אינטרגציה גדולות, שלא מתאמצות מספיק כדי להגיע מהר יותר לעידן החדש, ובמידה מסוימת עוצרות את המנמ"רים בארגונים, שחלקם שואפים לכך.

מדובר בספינות ענק שכל סיבוב אצלן לא יכול להיעשות ביום אחד ולפעמים דרושה סערת גלים חזקה במיוחד, מעין צונאמי שיטלטל את החברות ויגרום להן להשתנות. HP היא ספינת הענק הראשונה שמשתנה בעידן החדש. סביר להניח שהקודקודים בספינות הענק האחרות בים הגדול ששמו מחשוב ארגוני מביטים קדימה בדאגה, בניסיון למצוא דרכים להתאים את החברות לתקופה החדשה מבלי לעבור טלטלות כמו שמג ויטמן עוברת כעת. ימים יגידו.

HP

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים