דו"ח של מעבדות קינדסייט: 15 מיליון מכשירים ניידים כבר "מודבקים" בתוכנות זדוניות

הדוח כולל בין השאר את רשימת 20 האיומים הגדולים ביותר על משתמשים ביתיים ואינטרנט, שנרשמו בששה החודשים הראשונים של 2014, כמו גם את ניתוח התפתחות התוכנות הזדוניות

סמארטפונים המטרה הקלה ביותר לתוכנות זדוניות. אילוסטרציה BigStock

במחצית הראשונה של שנת 2014 חל זינוק חד באיומי האבטחה על מכשירי תקשורת ניידים וביתיים, כאשר מכשירי אנדרואיד ( Android)  אחראים ל-60% מההידבקויות בתוכנות זדוניות ברשתות הניידות. ההידבקויות של מכשירי iPhone ובלקברי הן מזעריות, ומהוות פחות מאחוז אחד. מחשבים ניידים בעלי מערכת ההפעלה חלונות הם עדיין היעד המועדף על עברייני הסייבר המקצוענים.

מנתוני הדו"ח, המתייחס למחצית הראשונה של 2014 , עולה גם, כי מספר התוכנות הזדוניות המשמשות האקרים כדי להשיג גישה למכשירים עולה ככל שגדל השימוש בפס רחב אולטרה מהיר.

בנוסף, מראה הדו"ח, כי היקף הדבקת המכשירים הניידים בתוכנות זדוניות גדל ב-17% במחצית הראשונה של 2014, שיעור כמעט כפול מקצב ההדבקה שנמדד ב-2013 כולה. בדומה לכך, שיעור ההידבקות ברשתות התקשורת הנייחות למשתמשים הביתיים זינק בסוף יוני ל-18%, לאחר שבדצמבר 2013 עמד על 9%. במהלך התקופה הנסקרת, עמד קצב הדבקת המכשירים הניידים על 0.65%, לעומת 0.55% בסוף 2013.

בהתבסס על הנתונים האלו, מעריכים במעבדות, כי 15 מיליון מכשירים ניידים כבר "מודבקים" בתוכנות זדוניות, עלייה לעומת 11.3 מיליון מכשירים בסוף 2013.

מתוך ההידבקויות ברשתות הניידות, מכשירי האנדרואיד אחראים ל-60% מהן, ו-40% מהתוכנות הזדוניות המיועדות למכשירים ניידים מגיעות ממחשבים ניידים מבוססי "חלונות" המחוברים לטלפון, או מחוברים ישירות דרך USB נייד, או מחוברים באמצעות מוקד MIFI. ההידבקויות של מכשירי אייפון ובלקברי מהווים פחות מאחוז אחד.

"הטלפונים החכמים מבוססי אנדרואיד הם המטרה הקלה ביותר לתוכנות זדוניות, אבל מחשבים ניידים בעלי מערכת ההפעלה חלונות הם עדיין היעד המועדף על הלהוטים שבין עברייני הסייבר המקצוענים", אומר קווין מקנאמי, ארכיטקט אבטחה ומנהל במעבדות קינדסייט סקיוריטי של אלקטל לוסנט. "האיכות והתחכום של רוב התוכנות הזדוניות המיועדות לאנדרואיד נמצאים עדיין בפיגור אחרי מבחר התוכנות הזדוניות הבשלות, המיועדות למחשבים הנייחים מבוססי חלונות. התוכנות הזדוניות המיועדות לאנדרואיד לא משקיעות מאמצים רציניים להסוות את עצמן, ומסתמכות על משתמשים שאינם חשדנים ומוכנים להתקין אפליקציה מודבקת".

הידבקויות ברשתות ניידות מגיעות לעיתים קרובות בצורת אפליקציות טרויאניות, שעל פני השטח נראות תקינות, אך מכילות תוכנות זדוניות נסתרות. הן מאפשרות לגנוב מידע אישי השייך לבעל הטלפון, לשלוח הודעות SMS או לגלוש באינטרנט, לאחר שבעל טלפון האנדרואיד מוריד אפליקציות אלה מחנויות אפליקציה של צד שלישי, כמו חנות Google Play, או באמצעות הונאת פישינג.

העלייה בקצב ההדבקות במגזר הביתי ב-2014 מיוחסת בראש ובראשונה לאיום בדרגה בינונית, הנובע מתוכנות זדוניות הטמונות בתוכנות פרסום. אלו מהוות מטרד בעיקר עבור בעלי המכשירים, כמו, למשל, העלאת מודעות בלתי רצויות או הורדת ביצועי הטלפון אל מתחת לממוצע היכולת שלו.

עם זאת, מבהירים עורכי המחקר, כי גם האיומים בדרגה גבוהה מצד תוכנות זדוניות, כאלה שיכולים לגרום לנזק מהותי על ידי גניבת מידע אישי, סיסמאות ומידע על כרטיס אשראי, השיגו יתרון מסוים. 7% מלקוחות הפס הרחב במגזר הביתי הודבקו באיומים בדרגה גבוהה: זוהי עלייה לעומת 5% בסוף 2013.

הדו"ח של מעבדות קינדסייט סקיוריטי כלל בין השאר את רשימת 20 האיומים הגדולים ביותר על משתמשים ביתיים ואינטרנט, שנרשמו בששה החודשים הראשונים של 2014, כמו גם את ניתוח התפתחות התוכנות הזדוניות, כולל זירואקסס, iBryt, Carberp, Uapush, קוגוס, נוטקומפטיבל SMS טראקר ואחרים.

איומים בדרגה גבוהה היוו 85% מכלל האיומים שנמצאו ברשימת 20 האיומים הגדולים ביותר על מכשירי אנדרואיד, שארבעה מהם הם רוגלות במכשירים ניידים, שהתוקף משתמש בהן כדי לנטר ולעקוב  מרחוק אחר מיקומו של בעל המכשיר, סוגי התקשורת שבהם הוא משתמש והיסטוריית הגלישה שלו.

חמש מבין שבע התוכנות הזדוניות החדשות שנכנסו לרשימת 20 האיומים הגדולים על המשתמשים הביתיים הן איומים הנובעים מתוכנות פרסום: הן יכולות להסיט את הדפדפן של הקורבן ממטרתו המקורית, לכוונו לאתרים שלא רצה בהם ולייצר מודעות קופצות בלתי רצויות.

לדברי מקנאמי, "אפליקציה זדונית יכולה בקלות לחמוק מגילויה על ידי אנטי וירוס מבוסס מכשי, אבל אנטי וירוס מבוסס רשת, הנטוע ברשת של המפעיל, לא ניתן לנטרול על ידי עבריין סייבר. הוא תמיד פועל ומעודכן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים