מפקד חיל הקשר והתקשוב: "צוק איתן הוא אחד המבצעים המתקדמים של צה"ל מבחינה טכנולוגית"

תא"ל אייל זלינגר מספר בראיון לאנשים ומחשבים על המערכות שסייעו לצה"ל במבצע צוק איתן ונותן דוגמאות כיצד הן סייעו לגולני לאתר מארב - ולהציל חיים

תא"ל אייל זלינגר, מפקד חיל הקשר והתקשוב. צילום: אתר החיל

"מבצע צוק איתן הוא העימות הראשון בו צה"ל באמת ובתמים נלחם ברשת, באמצעי תקשורת שונים – באוויר, בים, ביבשה, באש ובמודיעין. אותו החיבור הבין-זרועי מתממש הודות לאגף התקשוב, שמערכות המידע המבצעיות שהוא מספק נותנות תמונת מצב משותפת לכלל כוחות צה"ל וכך מאפשרות להם לקבל החלטות משותפות ומהירות בזמן אמת בשדה הקרב", כך אמר תא"ל אייל זלינגר, מפקד חיל הקשר והתקשוב, בראיון לאנשים ומחשבים.

לדברי תא"ל זלינגר, "המבצע טרם הגיע לסיומו, אולם כבר כעת ניתן לקבוע לגביו דבר אחד: מדובר באחד המבצעים המתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית בהם לקח צה"ל חלק עד היום".

הוא ציין דוגמה לרמת השיתוף והשילוביות אליה הגיע צה"ל במבצע הנוכחי בין כוחות מודיעין, יבשה ואוויר: כולם עובדים יחדיו כדי להביא לתקיפת מטרות יעילה תוך שניות. "בליל הכניסה הקרקעית, בזמן הקרב של גולני בשג'עיה, האזנתי לרשת הקרב החטיבתית שלה", אמר. "אחד ממפקדי הגדודים עלה בקשר ודיבר עם מפעיל כלי טיס של חיל האוויר. המג"ד ראה את תמונת המודיעין האווירית שכלי הטיס סיפק לו, ומכלי הטיס נמסר לו ש-200 מטרים ימינה ממקום הימצאו יש פיר של מנהרה, פיר. הטייס אמר לו ללכת אחורה משום שהוא יורה. המודיעין איתר מארב באחד הבתים בסביבת החטיבה והעביר את המידע למערכות השליטה והבקרה של המג"ד. לגדוד היה מסוק תחת פיקודו, אחד ממפקדי הפלוגות עלה מולו בקשר, אמר לו 'זה הבית' – והמסוק ירה לעבר המטרה".

תא"ל זלינגר הוסיף כי "צוק איתן הוא העימות המרכזי הראשון בו נבחנו יכולות אלה, שהתאפשרו הודות לחיבורים ומערכות חדשות, שחלקן התווספו במהלך הלחימה עצמה. במבצע הזה ציידנו בפעם הראשונה ספינות וכלי שיט של חיל הים במערכות שליטה ובקרה של כוחות היבשה. בראשונה התקנו מערכת 'משואה' על סטי"לים וכלי שיט נוספים של חיל הים. עם המערכות החדשות, ובפרט בעזרת מערכת התצפית, החיל יכול לראות איתורי אויב ולהעביר אותם לכוחות היבשה דרך מערכת המשואה, ולהפך. בנוסף, יש יכולות קשר רדיו בכל הדרגים ורשת סלולרית מוצפנת לכלל הכוחות".

לסיום, ציין תא"ל זליגנר את רוח הלחימה של קציני הקשר ביחידות היבשה: אלה המוצבים בגדודים, בחטיבות ובאוגדות. קציני הקשר צמודים למג"דים ולמח"טים, ולוקחים חלק פעיל בלחימה לצידם. "הקצינים שלנו נלחמו לצד המפקדים באופן מלא. אין ספק שהם הראו רוח הלחימה ונחישות אמיתית", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים