תוכן שיווקי
לקראת ועידת נגישות ישראל, 20 במרץ, מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, תל אביב

הנגשת אתרים לאנשים עם מוגבלות – כמה זה יעלה לארגון?

22/02/2017 12:10
ההנגשה טובה לכולם. צילום אילוסטרציה: BigStock

כתב: יובל וגנר, נשיא ומייסד עמותת נגישות ישראל.

הנגשת אתרים יכולה להועיל הן לאנשים עם מוגבלויות והן לארגונים. אלא שהיא עולה כסף, ובזה עוסק מאמר זה. אולם, לפני שדנים בעלויות ההנגשה, קריטי ללמוד ולהבין את חשיבות הנושא.

חשוב להבין שאין אדם במדינה שמעוניין לחיות עם מוגבלות כלשהי ועם השלכותיה. כולנו רוצים לחיות בריאים. עם זאת, בפועל, על 18% מהאוכלוסייה נגזרים חיים עם מוגבלות – בין אם כתוצאה מלידה, מזקנה, מתאונת עבודה, מתאונת דרכים, מפעילות צבאית או מטרור.

בפועל, מצב הנגישות בישראל בכי רע, ורמת הנגישות אינה מאפשרת להמשיך לחיות חיים נורמליים למרות ועל אף המוגבלות.

במסגרת חקיקת הנגישות, עסקים בישראל נדרשים לשורה של צעדים במטרה להנגיש את השירותים ללקוחות עם המוגבלות, ובכלל זה הנגשת החנויות והמשרדים, הדרכת העובדים לשירות נגיש, והנגשת אתרי האינטרנט, המוקד הטלפוני, המידע, הפרסום, האירועים, הנהלים ועוד.

הנגשת אתרים טובה לאנשים עם מוגבלויות, לארגונים – ולמדינה

בהסתכלות על הנושא ממעוף הציפור, אין ספק לגבי חשיבות ההנגשה, לטובת 18% מתושבי המדינה. אין גם ספק שתיקון עוולה של שנים עולה הון רב. עם זאת, בבואנו לבחון את העלות, לא ניתן להתעלם מהרווח, מהחשיבות בהנגשה.

לעניין זה, כמדינה – הנגשת אתרים תוביל לכך שנרוויח יותר אנשים עם מוגבלות שיעבדו, מה שיתרום לתל"ג ולהפחתת עלויות הביטוח הלאומי, הבריאות שלהם תשתפר וכתוצאה מכך ייחסכו הוצאות בריאות רבות. ולא פחות חשוב – שביעות הרצון וההרגשה הכללית של התושב תשתפר.

באשר לעסקים – אלה יזכו לצרף אליהם מעגל גדול של צרכנים עם כוח כלכלי לא מבוטל. אנשים עם מוגבלות הם צרכנים לכל דבר. הם מטיילים בארץ ובעולם, צורכים מופעי תרבות ומוזיקה, קונים בחנויות וברשתות וחשופים לכל ההתרחשויות והחידושים הקיימים. יתרה מכך, אלה מהם שאינם יכולים, מסיבות אובייקטיביות, לצרוך באופן ישיר את המוצרים שצוינו חיים בעולם הדיגיטלי ומשתמשים בשירותיו, כך שהנגשתם של אתרי אינטרנט בפניהם היא בעלת חשיבות כלכלית משמעותית מאוד לעסק.

לכן, מומלץ להתייחס לעלויות ההנגשה כהשקעה בשונה מהוצאה.

איך מנגישים בעלות נמוכה?

עמותת נגישות ישראל מלווה מזה עשור ארגונים גדולים בהטמעת הנגישות. בשנים אלה פיתחה העמותה מודל מוכח להטמעת הנגישות ביעילות ובחסכון. בניהול ובתכנון רב שנתי נכון ניתן להוזיל ולפשט בצורה משמעותית את יישום הטמעת ההנגשה.

להלן מספר דרכים שמומלץ לארגונים ללכת בהן על מנת להוזיל משמעותית את יישום ההנגשה:
•    לפרוש את תהליך ההנגשה למקסימום שנים, במסגרת החוק.
•    בפרויקטים חדשים – להקפיד על נגישות כבר מהתכנון. עלויות ההנגשה במצב זה מזעריות.
•    בכל שיפוץ או חידוש של בניין או תשתית, לתכנן וליישם את הסדרי הנגישות.
•    לבצע רכש חכם ורוחבי במקום לכל פרויקט בנפרד. לדוגמה: מכרז למספר מעליות, בשונה מרכש כל מעלית בנפרד.
•    להעסיק או להכשיר קבלן שיפוצי נגישות שיהיה מומחה להנגשה.
•    לא להשקיע במקומות מושכרים שהסכם השכירות שלהם מתוכנן להסתיים לפני התאריך לחובת סיום ההנגשה.
•    להכין תוכנית רב שנתית חכמה ליישום.
•    להעסיק מורשה נגישות מומחה, זמין, עם ידע וניסיון, ובעיקר עם יכולת להוביל תהליך שינוי ארגוני מורכב.

לסיכום, תהליך הטמעת הנגישות חשוב ביותר – הן ללקוחות והן לעסק. מדובר בתהליך יקר ומורכב, שייעוץ טוב, עבודה נכונה והירתמות ההנהלה יכולים לפשט, לייעל ולהוזיל.

ב-20 במרץ תתקיים ועידת נגישות ישראל החמישית, והפעם בסימן טכנולוגיה בשירות הנגישות. האירוע כולל תוכנית מרתקת ומעשירה – חובה לכל מי שעוסק בנגישות אתרי אינטרנט ובנגישות בכלל.

אירועים קרובים